هاآرتص: ارتش اسرائیل برای جنگ آماده نیست

 روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت بر اساس مستندات یک پرونده مخفی، ارتش اسرائیل برای جنگ آماده نیست.

هاآرتص: ارتش اسرائیل برای جنگ آماده نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت بر اساس مستندات یک پرونده مخفی، ارتش اسرائیل برای جنگ آماده نیست.

در این گزارش آمده است: ژنرال اسحاق بریک، بازرس ارتش اسرائیل در گزارش جدید خود به شدت از روند آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ انتقاد کرد. موضع بریک کاملا با گزارش ارائه شده در اوایل ماه سپتامبر از سوی گادی آیزنهوک، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل تناقض دارد. آیزنهوک در گزارش خود اعلام کرده بود نیروهای نظامی اسرائیل در سطح بالایی از آمادگی برای جنگ قرار دارند.

بریک جزئیات گزارش خود را هفته گذشته برای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل و همچنین آیزنهوک و کارکنان ارشد ارتش اسرائیل و اعضای کمیته های امور خارجی و جنگی کنست ارسال کرد. او همچنین خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق خارجی تحت ریاست دیوان عالی برای بررسی شرایط آمادگی نظامیان اسرائیلی شد. بریک انتقادهای خود را از روند آمادگی نظامیان اسرائیل برای جنگ، در ماه آوریل علنی کرد.

این گزارش شامل اشاره مستقیم به سطح آمادگی نمی‌شد اما بریک اعلام کرد انتقادهایش به آموزش، رزمایش های آموزشی و وضع استفاده از سلاح از سوی نیروهای زمینی مرتبط است. از آن زمان به بعد، او دو نامه مفصل دیگر هم برای وزیر جنگ اسرائیل و همچنین ژنرال ها و اعضای کمیته های کنست ارسال کرد و در این نامه ها اساسا بر سیاست های مرتبط با نیروی انسانی ارتش اسرائیل متمرکز شد و از وجود یک بحران جدی خبر داد که به گفته او، می تواند سبب بروز پیچیدگی‌هایی در ارتباط با قابلیت‌های نظامیان اسرائیلی به ویژه نیروی زمینی برای حضور در یک جنگ شود. گزارش اخیر بریک سومین گزارش او در ارتباط با این موضوع محسوب می شود.

گزارش بریک واکنش های شدید مقامات بلندپایه ارتش اسرائیل را در پی داشته است که اکثر اظهارات او را رد کردند. آیزنهوک در دو دیدار جداگانه از کنست، اعلام کرد ارتش اسرائیل آماده جنگ است. ده روز پیش، او نامه‌ای مفصل به کابینه امنیتی و کمیته جنگی و امور خارجی کنست فرستاد و در آن متعهد شد ارتش اسرائیل از سطح بالایی از آمادگی برای جنگ برخوردار است. سند آیزنهوک شامل فهرستی طولانی مدت از بیانیه ها در ارتباط با سطح آمادگی نظامیان اسرائیلی به همراه گفته‌های مقامات همه شاخه های نظامی می شود.

آیزنهوک در نامه خود نوشت ارتش از سطح بالایی از آمادگی برای جنگ در ارتباط با هرگونه تهدید یا سناریو برخوردار است. او نوشت: "به عنوان شخصی که مسئول آمادگی برای جنگ است، من اعلام می کنم ارتش اسرائیل آماده هر مأموریتی است که برای آن فراخوانده شود. این ارتشی با برتری اطلاعاتی و هوایی، قابلیت های زمینی و تجربه غنی عملیاتی است که هر روزه در زمینه جنگی مورد آزمایش قرار می گیرد."

آیزنهوک همچنین گفت: "آمادگی ارتش همواره کم خواهد بود. شکاف هایی وجود دارند و این شکاف ها با مدیریت خطر و اولویت بندی ها وجود دارند. ما فرماندهان تعهد داریم تا فرآیند ایجاد نیروها و حفظ کیفیت و برتری را اتخاذ کنیم تا بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم و نیروها را با چالش ها در آینده تطبیق دهیم."

گزارش جدید بریک در طبقه بندی "محرمانه" قرار گرفته است و افرادی که در جریان محتوای آن قرار دارند از گفتگو با هاآرتص خودداری کرده‌اند. اما مشخص است که این گزارش بیش از دویست صفحه دارد و شامل سخنان و اظهارات مقامات می شود که بریک با آنها گفتگو کرده است از جمله افسران غیررسمی در نیروی زمینی که کمبودها در سطح آموزشی و تجهیزات نظامی را جدی توصیف کردند.

این در حالی است که مقامات ارتش اسرائیل شیوه نتیجه‌گیری بریک را مورد انتقاد قرار داده‌اند و می گویند او مجوز بررسی موضوع آمادگی ارتش را ندارد و سخنان او بر اساس برداشت هاست به جای آن که بر اساس روند جمع آوری اطلاعات و تحلیل های رسمی باشد.

درخواست برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق خارجی امری بی‌سابقه است. دوره کاری ده ساله بریک را به عنوان بازرس در آغاز ماه ژانویه به پایان می رسد. تقاضای او برای انجام یک تحقیق منعکس‌کننده دو مشکل عمده است: نگرانی عمیق بر سر شرایط نیروهای زمینی و نبود فزاینده اعتماد در توانایی نظامیان برای انجام یک تحقیق و اصلاح مواردی که برطرف شوند. علاوه بر این، از لحظه‌ای که کمیته امور خارجی و جنگی کنست وارد این ماجرا شده است، مشخص است که اظهارات بریک با پیچیدگی های سیاسی مواجه خواهد شد.

اعضای کابینه امنیتی که مسئول کسب آمادگی نیروهای نظامی برای جنگ و کارآمدی آن طی جنگ هستند، شروع به شنیدن خبرهایی در ارتباط با اسناد جدید ارائه شده از سوی بریک از سوی احزاب سیاسی خودشان کردند که در کمیته های کنست حضور دارند و مطمئنا این مسئله باید تحت تحقیق قرار بگیرد. به نظر می رسد- با توجه به چنین شرایطی- آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ  اسرائیل که بریک و کل نیروهای نظامی زیر نظر او قرار دارند به زودی باید به بررسی اختلاف نظرها بین بریک و آیزنهوک بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
اسراىيل يك كشور نيست ، يك گروهك است كه فقط كودك كش است ،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
ازاین گرونی بیزارم ولی آماده م برم از وطنم دفاع کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
رژیم صهیونستی حذف میشود نمیدونید بدونید
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
برای چی همش به دنبال جنگ افروزی در کشورهای دیگه هست اسرائيل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
ما آماده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
ما ايمان داريم اسراییل نقاط ضعف بزرگي دارد و هرگز نتوانسته همپاي نيروهاي مقاومت رشد كند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم به خاک ایران چپ نگاه کنند تا بهانه لازم را به ما بدهند تا دنیایشان را ویران کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
من از عملکرد رژیم صهیونیستی تعجب میکنم که در موضع قدرت نیست و کشورهای همسایه اش هم آن کشور های تو سری خور نیستن
پس بی جهت منطقه را مشتنج می کند
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۱۱:۴۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
خودتو ناراحت نکن ولش من
آخرین اخبار