برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

سالانه مهاباد به طور متوسط ۱۱۰ هزار تن سیب تولید می‌کند که ۳۰ درصد تبدیل به سیب زیر درختی می‌شود که در این میان قیمت اعلامی شرکت تعاونی روستایی هرسال نمکی  بر زخم باغداران است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، سیب میوه درختی از نوع درختان برگریز و از خانواده گل سرخیان است . منشاء این درخت آسیای مرکزی است، جایی که امروز نیز گونه وحشی آن یعنی مالوس سیورسی یافت می‌شود.

این میوه پس از هزاران سال پرورش در آسیا و اروپا، توسط مهاجران اروپایی به آمریکای شمالی برده شد.

سالانه حدود ۷۰ میلیون تن سیب در جهان تولید می‌شود که کشور چین رتبه نخست جهانی تولید این میوه را به خود اختصاص می‌دهد، ایران هم با تولید سالانه حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رتبه چهارم را دارد.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، اصفهان، تهران (دماوند) خراسان رضوی و شمالی، فارس و کهگیلویه و بویر احمد از مراکز عمده تولید سیب به شمار می آیند.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، این استان دارای ۵۵ هزار هکتار باغ سیب است که۱۰هزار و ۶۶۰ هکتار آن در مهاباد واقع شده است.

این شهرستان سالانه با تولید متوسط ۱۱۰ هزار تن، دست کم ۱۰ درصد از تولید سیب استان را به خود اختصاص می‌دهد که ۷۰ درصد سیب تولیدی درسردخانه‌ها نگهداری می‌شود، ۱۰ درصد هم به صورت حاضری خوری به بازار داخلی وخارجی عرضه می‌شود و ۲۰ درصد هم به صورت زیر درختی درمی آید.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

رکورد زنی مهاباد در تولیدسیب در خاورمیانه

تولید سیب درختی در مهاباد سالانه بین ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تن است مهاباد چند سال قبل باتولید ۱۶۴ تن سیب در هکتار رکورد بیشترین میزان تولید در هکتار را نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه شکست و به خود اختصاص داد.

ارسال این میوه به سایر نقاط کشور و صدور آن به کشور‌های همجوار از جمله عراق، پاکستان و افغانستان کاری است که هرسال بر اساس مجوز صدور و با توجه به سیاست دولت، صورت می‌گیرد.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

اشتغال زایی باغات سیب

باغ‌های سیب شهرستان مهاباد موجب اشتغالزایی فصلی نیز می‌شود .

هرسال در زمان برداشت که حدود یک ماه و نیم طول می‌کشدبه طور میانگین ۲ هزار و پانصد نفر روزانه در این باغ‌ها مشغول برداشت هستند.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

دپوی سیب ریزشی یا به اصطلاح زیر درختی در کنارجاده‌های مهاباد

قسمت تاسف برانگیز بحث سیب در مهاباد تبدیل ۲۰ درصد سیب‌های تولیدی به سیب زیر درختی است.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

هرسال با رسیدن روز‌های پایانی شهریور و روز‌های مهر در مهاباد در کنارجاده‌های بین شهری و روستایی و یا کنار باغ‌های سیب، صحنه‌های ناخوشایند وچشم آزاری را می‌بینیم و آن هم تلنبار شدن سیب‌های زیر درختی است.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مهاباد پارسال ۴۰ هزار تن سیب زیر درختی و ۱۳۰ هزار تن سیب درختی داشتیم که با توجه به اینکه میزان تولید سیب امسال در مهاباد به علت سرمازدگی به نصف کاهش می‌یابد پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۰ هزار تن سیب زیر درختی و حدود ۵۰ هزار تن سیب درختی داشته باشیم.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

دپوی سیب‌های زیر درختی صورت خوشی برای گردشگران ندارد

همانطور که گفته شد برداشت سیب از این منطقه از اواخر شهریور ماه به تدریج آغاز می‌شودو تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد.

مهاباد با لحاظ کردن جمیع جهات مرکزیت جنوب استان آذربایجان غربی را دارد و به واسطه موقعیت جغرافیای خاص، ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و کشاورزی دارد ،به همین دلیل در طول سال به ویژه در ایام سفر، این شهرستان شاهد حضور گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

محمود فرجی یکی از مسافران بویراحمدی که به مهاباد سفر کرده در گفتگو  با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می‌گوید:دیدن صحنه‌هایی از دپوی سیب در اطراف این شهر زیبا واقعا تاسف بر انگیز است .هر چند که در نقاط دیگر کشور هم کم وبیش این صحنه‌ها مشاهده می‌شود.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

رضا یدالهی اهل قم که به اتفاق خانواده چهار نفره خود از طرف جاده میاندوآب به مهاباد سفر کرده  به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: در راه آمدن به مهاباد منظره سیب‌های ریخته شده در کنار جاده‌ها تعجب ما را برانگیخت.

وی ادامه داد:مسئولان باید با همکاری باغداران سیب‌های زیر درخت را همان روز‌های اول به کارخانه‌های تبدیلی بفروشندتا این چنین محصول به دست آمده با این همه هزینه وزحمت، بر زمین نماند و زیبایی‌های منطقه را در چشم مسافران زشت نکند.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

ممنوعیت دپوی این محصول

بر خاتف سال های گذشته که در این موقع از سال سیب‌ها کنار جاده ریخته می‌شد، امسال استانداری و جهاد کشاورزی به فکر این افتاده اند تا از دپوی سیب در کنار جاده‌ها جلوگیری کنند .

در این زمینه حسین سیلوانی مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی در  گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:دپوی سیب در حاشیه جاده‌ها ممنوع است و به غیر از انباشت، خرید و فروش این نوع سیب‌ها هم ممنوع است و باغداران و خریداران و صاحبان صنایع دستی تبدیلی باید این نکته را رعایت کنند.

سیلوانی با اشاره به اینکه بازدید‌ها برای رعایت این تصمیم به صورت روزانه صورت خواهد گرفت؛ افزود: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی موظف هستند تابلو‌های اطلاع رسانی را در کنار جاده‌ها نصب کنند، اما در عین حال باید محل‌های ویژه دپو سیب تعیین و به فروشندگان و خریداران سیب صنعتی و زیر درختی اعلام شود.

کریمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد هم در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: مدیریت جهاد کشاورزی این تصمیم جدید را به همه کسانی که در کنار جاده‌ها سیب را دپو می‌کنند گوشزد کرده است.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

شهرستان مهاباد در بررسی این مسئله می‌تواند نمونه خوبی باشد

از آنجایی که شهرستان مهاباد در بررسی این مسئله می‌تواند نمونه خوبی باشد با یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان چگونگی این امر را جویا شدیم.

مهندس دمکری کارشناسان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: سالانه حدود ده درصد از سیب تولیدی مهاباد و ۳۳ درصد از سیب تولیدی باغداران استان به سیب صنعتی تبدیل می‌شود که بیشتر ناشی از آگاه نبودن باغداران از شیوه‌های صحیح باغداری است و همین آگاه نبودن سبب به وجود آمدن هزینه‌های هنگفت و مشکلات زیاد می‌شود.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

مراد حسن پور باغدار پیرانشهری در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،می‌گوید: هرسال شرایط باغداران را مجبور می‌کند سیب صنعتی تولید شده را به قیمت‌های پایین‌تر از قیمت واقعی خود به دلالان وکارخانه‌های تبدیلی بفروشند.

دربسیاری از مواقع دیده شده کارخانه‌های تبدیلی استان برای اینکه سیب صنعتی را پایین‌تر ازقیمت واقعی از باغداران خریداری کنند، ابتدا از خرید آن امتناع می‌کنند و زمانی که باغداران از فروش سیب خود ناامید می‌شوند، آمادگی خود را برای خرید سیب صنعتی اعلام می‌کنند وآن را به قیمت کمتری خریداری می‌کنند. بطوریکه قیمت سیب خریداری شده کفاف هزینه‌های زندگی کارگرانی که باغداران برای برداشت سیب هزینه می‌کنند را نمی‌دهد.

کاک یعقوب یکی ازباغداران که باغ سیب ۲۶ ساله‌ای دارد در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می گوید:  سازمان تعاون روستایی سال‌های قبل سیب‌های دپو شده را خریداری می کرد، ولی به موقع حق و حساب‌های کشاورزان را پرداخت نمی‌کرد، اما امسال اعلام کرده اند، چون بودجه ندارند سیب‌های زیر درختی را خریداری نمی‌کنند. در این میان باغداران واقعا چکار باید بکنند؟

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

مقصر اصلی جاده‌های سیب چه کسانی هستند؟

"دولت به شرطی سیب‌ها را تحویل می‌گیرد که در نایلون بسته بندی شده باشد همچنین سیب‌های نیمه فاسد را از کشاورزان خریداری نمی‌کند" این بخشی ازگفته‌های عبدالله محمودی باغدار اهل اگریقاش (از روستا‌های بخش مرکزی مهاباد) است.

وی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،ادامه می‌دهد: در این میان باغداران به علت نبود وقت کافی وهزینه‌های بیشتر قادر به رعایت شروط دولت نیستند به همین دلیل کشاورزان رغبت نمی‌کنند سیب‌های زیر درختی فاسد را از سیب‌های زیر درختی سالم جدا کند، چون این کار اساسا هم شدنی نیست مسئله مهمتر این است دولت اگر هم بخرد به موقع پول را پرداخت نمی‌کند.

رحیم بایزیدی باغدار جوان سویناسی (از روستا‌های تابعه مهاباد) که دانش آموخته کشاورزی هم هست و در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،می گوید: فعالیت دلالان از عمده مشکلات کشاورزان منطقه است و کشاورزان که با زحمت چند ماهه محصول با کیفیتی تولید می‌کنند به دلیل نبود سیاست گزاری صحیح و مدون در قیمت گذاری گرفتار واسطه‌ها می‌شوند که در این میان قیمت اعلامی شرکت تعاونی روستایی هرسال نمکی  بر زخم باغداران است.

برداشت سیب در مهاباد با دو چهره زیبا وزشت

محمد رحمانی یکی دیگر از باغداران مهابادی هم در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،از بی توجهی شرکت‌های بیمه محصولات کشاورزی گلایه داشت وی ابراز داشت شرکت‌های بیمه محصولات کشاورزی نسبت به پرداخت خسارت کامل تعیین شده توسط کارشناسان صندوق بیمه کارشکنی می‌کنند.

به طوریکه در صورت تعیین ۷۰ درصد خسارت تنها ۴۰ درصد را به کشاورزان پرداخت می‌کنند.

برای پیگیری بیشتر مسئله با رئیس سازمان تعاون روستایی مهاباد هم گفتگویی تلفنی انجام گرفت.

خیاطی رئیس سازمان تعاون روستایی مهاباد در  گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: حدود ۳ هفته است ما درخواست خود را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کردیم، ولی هنوز هیچ پاسخی دریافت نکردیم که از کشاورزان سیب زیر درختی را خریداری کنیم یا نه در حالیکه برداشت باغات سیب شروع شده، ولی هیچ پاسخی از سوی دولت به شرکت تعاونی روستایی داده نشده کشاورزان سیب‌های زیر درختی خود را توسط واسطه‌ها به فروش می‌رسانند و، چون واسطه‌ها قیمت سیب‌های زیر درختی را امسال ۲ برابر از قیمت مصوبی سال گذشته تعیین کرده اند در نتیجه کشاورزان بیشتر دنبال منفعت هستند.

وی ادامه داد:قیمت ارایه شده واسطه‌ها به کشاورزان امسال ۴۵۰ تومان اعلام کرده اند. به این منظور برای جلوگیری از رابطه بین واسطه‌ها و کشاورزان دولت با افزایش قیمت خرید سیب‌های زیر درختی از کشاورزان تا حدی می‌تواند از واسطه گری‌ها جلوگیری کند.

کلام پایانی

زیر درختی شدن سیب‌های تولیدی استان مسئله‌ای است که شاید در نظر مسئولان عادی باشد، اما چون در نهایت اتلاف داشته‌های کشور در بخش کشاورزی است وهزینه‌های زیادی هم برای تولید آن هرسال صرف می‌شود نیاز به بازنگری جدی دارد.

انتهای پیام / س خ

گزارش از سپیده خشمن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
سلام.بازار روستا یه یه بازار کسب و کارهای خونگی و محلیه که میتونید محصولات مختلفتون رو بفروشید