واکنش قضات و وکلا به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری

قضات و وکلای دیوان بین‌المللی کیفری به اظهارات جان بولتون علیه این نهاد واکنش نشان دادند.

واکنش قضات و وکلا به اظهارات بولتون علیه دیوان بین المللی کیفریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس، جمعی از وکیل مدافعان و دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری به تهدیدات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا علیه این نهاد واکنش نشان دادند و این تهدیدات را «کوته بینانه» توصیف کردند.

هفته گذشته، بولتون با اتخاذ موضعی تهاجمی علیه دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه (ICC) تهدید کرد در صورتی که قضات این دادگاه روند جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را بررسی کنند، تحریم می‌شوند. وی همچنین قضات و بازرسان این دادگاه را به فساد، بدرفتاری و تبانی برای کمک به اشخاص خاص متهم کرد و مدعی شد دستگاه قضایی آمریکا به مراتب کارآمدتر و حرفه‌ای تر از دیوان بین‌المللی کیفری است.

«ریس دیویس»، دادستان متخصص در امور جنایی دادگاه بین المللی کیفری گفت: روش و رفتار دولت ترامپ در قبال عدالت بین‌المللی را می‌توان بدون شک  یک حمله جدی علیه این نهاد قلمداد کرد. این اقدام، آمریکا را در مقابل مردم متمدن در سراسر جهان قرار می دهد. هیچکس از دولت ترامپ توقع ندارد که از دیوان بین‌المللی کیفری حمایت کند اما تهدیدات اخیر آن در روزهای  گذشته کاملا «غیر عادی» هستند.

این مقام در ادامه ضمن محکوم کردن تهدید قضات و وکلای نهادهای بین المللی اعلام کرد نظرات بولتون ترسناک و از روی بی تجربگی است.

بن کیث، وکیل جنایی در شعبه لندن دادگاه بین المللی کیفری، اظهارات بولتون علیه دیوان بین المللی کیفری را «حمله تکان دهنده علیه عدالت و دموکراسی» دانست و گفت: تهدید قضات و دادستان های مورد حمایت سازمان ملل متحد، رفتار  رژیم های دیکتاتوری و یکجانبه‌گرا است.

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه با هدف مجازات جنایتکاران جنگی که متهم به اعمال جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی هستند، فعالیت می‌کند. آمریکا از تصویب «قرارداد رم» که به موجب آن دیوان بین‌المللی کیفری در سال 2002 تاسیس شد، خودداری کرده است. جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا [در سال 2002] با آغاز به کار چنین دادگاهی مخالفت کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا گام‌هایی برای همکاری با این سازمان برداشت ولی آن را تصویب نکرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار