طائبی خبر داد

رئیس فدراسیون فوتبال تنها 45 درصد جانبازی دارد/ 600 هزار جانباز در کشور داریم

مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال تنها 45 درصد جانبازی دارد.

رئیس فدراسیون فوتبال تنها 45 درصد جانبازی دارد/ 600 هزار جانباز در کشور داریمبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا طائبی مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: پس‌ از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، هیچ پرونده‌ای برای افرایش میزان جانبازی نداشتیم.

وی افزود: تاکنون هیچ کسی هم در این خصوص درخواستی نداشته است.

مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در سال ۸۵، ۴۵ درصد جانبازی داشت و بعد از سال ۸۵ نیز برای افزایش درصد جانبازی خود هیچ مراجعه‌ای به بنیاد نداشته است.

طائبی تصریح کرد: تمام این‌ها در صورتی هست که همه جانبازان حق مراجعه در این خصوص را دارند، چراکه گذر زمان در درصد جانبازی تاثیرگذار است.

وی درخصوص آمار جانبازان در کشور گفت: در حال حاضر پرونده ۶۰۰ هزار نفر جانباز با نام حقیقی، درصد جانبازی و تمام جزئیات در بنیاد شهید موجود است.

مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مواد قانون مصوب شورای نگهبان درخصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: ایثارگران شامل ۵۰ درصد به بالا، آزادگان بالای ۳ سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

طائبی تصریح کرد: با این حال از زمان اعلام این قانون، هیچ یک از مسئولان بازنشسته و جانباز به کمیسیون‌های تخصصی پزشکی برای افزایش درصد جانبازی مراجعه نکرده اند.

وی در خصوص فرآیند تعیین درصد جانبازی گفت: کمیسیون پزشکی بنیاد شهبید و امور ایثارگران ایستگاه سوم در تعیین درصد جانبازی است.

طائبی افزود: ایستگاه اول تعیین درصد جانبازی یگان‌های نظامی هستند. یگان‌های نظامی با توجه به ممنوعیت‌ها، صورت سانحه‌ای را تنظیم می‌کنند که تمام مشخصات و نواحی جراحت در آن به طور دقیق درج می‌شود.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران با بیان اینکه پذیرش بنیاد شهید ایستگاه دوم در تعیین میزان درصد جانبازی است، گفت: پس از اینکه یگان‌های نظامی صورت سانحه را تنظیم کردند، آن را به پذیرش بنیاد شهید تحویل می‌دهند، در این هنگام کمیسیون‌های احراز مدارک تحویلی را با مدارک پزشکی منطبق کرده و صورت سانحه را تأیید و یا رد می‌کنند و در صورت تأیید صورت سانحه اعلام می‌کنند که فرد از کدام نواحی جانباز شناخته می‌شود.

طائبی در ادامه گفت: پس از تأیید صورت سانحه منوط بر نظر کمیسیون پزشکی جمع بندی نهایی کمیسیون احراز استان و کمیسیون عالی احراز در نرم افزار سجایا ثبت می‌شود و پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شود، پس از ثبت پرونده‌ها در کمیسیون پزشکی شهرستان‌‌ها تیم‌های تخصصی به استان‌ها اعزام می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: برای بررسی‌های پزشکی تیم‌های تخصصی در هر زمینه‌ای تشکیل شد، همچنین برای معاینه گروه‌های خاص توسط پزشکان تخصصی برای اعلام درصد جانبازی در استان‌ها فضاهایی پیش بینی شده است، پس از بررسی پرونده‌ها به دبیر و کمیسیون‌ فراتر ارجاع داده می‌شود و در نهایت آرای ثبت شده به شعبه تخصصی در تهران ارجاع داده می‌شود، تا بار دیگر این آرا بررسی شود.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران با بیان اینکه در استان‌ها یک نفر مسئول صحبت با مراجعه کنندگان است، گفت: همه مراجعه کنندگان باید با رضایت کامل از کمیسیون ها خارج شوند، پس از تأیید اداره نظارت میزان جانبازی فرد در سیستم ثبت می‌شود و به مراجعه کننده پیامکی در این خصوص ارسال می‌شود. لازم به ذکر است تمام پرونده‌های بنیاد شهید به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

طائبی در خصوص صدور رأی ایثارگری 50 درصد به بالا گفت: حکم جانبازان 50 درصد به بالا در شعبه تخصصی ابلاغ نمی‌شود، بلکه این افراد به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌شوند و در آن جا تیم‌های پزشکی با بررسی‌های بیشتر این رأی را صادر می‌کنند. همچنین مدارک مخدوش نیز به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌شود و اعلام از کار افتادگی فرد توسط این شورا مطرح می‌شود.

وی افزود: در کمیسیون‌های شعبه‌های مخصوص از جمله شعبه اعصاب و روان، شعبه شیمیایی و شعبه ماده 15 تعبیه شده است، حال اگر در شعبه ماده 15 جانبازی فوت کند، پرونده از استان در سیستم ثبت می‌شود و پس از بررسی تعیین می‌شود که ‌آیا مرگ فرد جانباز مربوط به مجروحیت بوده یا خیر و اگر بر اثر مجروحیت مرده باشد، شهید محسوب می‌شود.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران در ادامه با بیان اینکه پرونده بانوان جانباز در شعبه بانوان و حق پرستاری بررسی می‌شود، گفت: پرونده بانوان جانباز توسط گروه‌های خانم بررسی و به شعبه بانوان ارجاع داده می‌شود و در نهایت شورای عالی پزشکی رأی را صادر می‌کند.

طائبی در خصوص نحوه اعتراض مراجعه کنندگان به رأی صادر شده گفت: اگر فردی به رأی صادر شده اعتراض داشته باشد، پرونده‌اش به شعبه تیم هم ارز ارجاع می‌شود، یعنی یک تیم متخصص دیگر در خصوص پرونده فرد اعلام نظر می‌کند و اگر فرد باز هم به این رأی اعتراض کند، پرونده به شورای پزشکی ارجاع می‌شود.

وی نحوه بررسی پرونده‌ها را بر اساس آیین‌نامه‌هایی که ستاد کل وزارت دفاع و بنیاد شهید با گروه‌های خصوصی تعریف کرده‌اند دانست و افزود: در این آیین‌نامه‌ها هزار و 700 کد جانبازی تعریف شده است که باید در پرونده‌ فرد این کد‌ها قید و مدرک پزشکی مربوطه ضمیمه شود.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران در ادامه خاطر نشان کرد: رأی صادره در خصوص درصد جانبازی فرد رأی یک نفر نیست و یک تیم تخصصی در این خصوص اعمال نظر می‌کنند، همچنین هیچ یک از متخصصی پزشکی مستخدم بنیاد شهید نیستند و امکان نفوذ در آن‌ها نیست.

طائبی با بیان اینکه متخصصان پزشکی از بیمارستان بقیه‌الله، بیمارستان چشم پزشکی تهران و علوم پزشکی ارتش هستند، گفت: هیچکس نمی‌تواند در نظر تیم پزشکی دخالت کند، سیاسی بازی هیچ تأثیری در رأی صادره در خصوص میزان درصد جانبازی ندارد.

وی با بیان اینکه سقف تعیین شده در خصوص مجروحیت فرد در بنیاد شهید 70 درصد است، گفت: از سال 86 تاکنون پرونده‌ای در خصوص کاهش درصد جانبازی نداشته‌ایم و اگر تشخیص بر کاهش درصد جانبازی باشد اعمال نمی‌شود، بلکه میزان درصد جانبازی فرد ابقا می‌شود و تأکید می‌کند مستمری جانباز هیچوقت قطع نمی‌شود مگر آن که تمام جانبازی فرد بر اساس رأی پزشکی منتفی شود.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران افزود: در صورتی میزان جانبازی فرد کاهش می‌یابد که به عنوان مثال قطع عضو را که می‌توان بر اساس مجروحیت دانسته بودند بر اثر دیابت باشد، در این مورد درصد جانبازی فرد اصلاح می‌شود و کاهش می‌یابد که جزء موارد نادر بنیاد شهید است که در هر هزار پرونده، تعداد انگشت شماری اتفاق می‌افتد.

طائبی در خصوص اینکه افراد جانباز چه زمان‌هایی می‌توانند به کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید مراجعه کنند، گفت: هر زمان که جانباز مجروحیتی به مجروحیت قبلی‌اش اضافه شود می‌تواند در کمیسیون شرکت کند؛ همچنین در صورتی که جانباز احساس کند توان جسمی‌اش کاهش یافته است، می‌تواند به کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید مراجعه کند.

وی افزود: همچنین در کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید افرادی هستند که پرونده‌های جانبازان را بررسی کرده و در صورتی که جانباز به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مراجعه نکرده باشد، مراجعه به منازل این افراد در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد. این مهم در زمینه پایش ضایعات و آسیب‌های جانبازی رخ می‌دهد.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران در خصوص آمار مراجعه کنندگان در 6 ماهه ابتدای سال جاری گفت: 13 هزار پرونده به کمیسیون پزشکی وارد شده‌اند که از این رقم 3 هزار و 400 مورد برای بار اول به کمیسیون مراجعه کرده‌اند و 11 هزار نفر به منظور تجدید نظر مراجعه کرده‌اند. همچنین 500 نفر در کمیسیون‌های حالت اشتغال و از کارافتادگی کل به کمیسیون مراجعه کرده‌اند و یک هزار پرونده فوتی در استان‌ها به این کمیسیون ارجاع شده است.

طائبی افزود: 1300 پرونده در شورای عالی، 3 هزار و 600 حق پرستاری، 29 نفر در پست‌های هم تراز و 70 نفر در خصوص تقلیل ساعت کاری از آمار مراجعه کنندگان به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح جدیدی حق پرستاری والدین، همسران و فرزندان شهدا بررسی و تعیین می‌شود، گفت: در 6 ماهه ابتدای سال جاری 3 هزار پرونده در این خصوص بررسی شده است، باید بگویم که 37 هزار پرونده برای والدین شهدا در دستور کار بود که تا نیمه دوم سال گذشته 33 هزار نفر از خانواده‌های شهدا حکم پرستاری را گرفتند.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران در خصوص آمار سال 96 گفت: 45 هزار نفر شرکت‌کننده در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید را داشتیم که 7 هزار و 800 نفر از این افراد برای بار اول به کمیسیون مراجعه می‌کردند و 63 درصد از افرادی که برای بار اول به کمیسیون مراجعه کردند، درصد جانبازی دریافت کرده‌اند.

طائبی افزود: 37 هزار نفر برای تجدید نظر به کمیسیون مراجعه کردند که از این رقم 9 هزار و 800 مورد درصد جانبازی‌شان افزایش یافت، 3 هزار و 500 نفر از این افراد درصد جانبازی‌شان به 25 درصد رسید و 196 نفر از این افراد درصد جانبازیشان به 70 درصد رسید، 70 درصد از افرادی که برای تجدید نظر مراجعه کرده بودند درصدشان در همان میزان ابقا شد. همچنین 2 هزار و 600 پرونده فوتی در سال گذشته به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید ارجاع شد که 17 نفر از این افراد شهید شناخته شدند.

وی خاطر نشان کرد: 2 نفر از هیئت علمی پزشکی قانونی در خصوص تعیین شهید بودن یا نبودن فرد جانباز فوت شده اعمال نظر می‌کنند.

مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید در امور ایثارگران با تاکید بر اینکه تمام امکانات پزشکی بسیج می‌شوند تا رای دقیقی در این خصوص صادر شود، گفت: چرا که تمام این مسائل حق‌الناس است و باید با دقت لازم رای صادر شود.

طائبی در خصوص میزان زمان لازم برای فرآیند رای حکم در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، گفت: از زمانی که درخواست در استان ثبت شود، حداکثر 2 ماه بازه رای حکم طول می‌کشد. پرونده مراجعین باید به 200 نفر برسد تا نیروهای متخصص به استان‌ها اعزام شوند. برای حل مشکل روستاهایی که کم جمعیت هستند تدابیر ویژه‌ای در این خصوص صورت گرفته، به نحوی که در روستاهای کم جمعیت پرونده جانبازان پس از ثبت به تهران ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار