حکم شرعی حسین حسین گفتن در مداحی

برخی هیات ها انتهای مراسم مداحی و سوگواری را به صورتی خاص و تند و با ذکر حسین حسین انجام می دهند که به آن شور گفته می‌شود.

ایام محرم و صفر بویژه ده روز ابتدایی ماه محرم، ایامی است که افراد به هیات رفته و به مراسم سوگواری و عزاداری می‌پردازند، مراسم‌هایی که در آن دعا، نوحه و قرآن و ... خوانده می‌شود و در انتهای برخی از این مراسم مداحی به صورتی خاص و تند و ذکر حسین حسین بصورت سریع انجام می‌گیرد که به آن شور نیز گفته می‌شود و باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به بررسی شور زدن در مداحی و همچنین احکام شرعی مربوط به آن بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

/

شور زدن یعنی چه؟

شور زدن به حالت عزاداری با زمزمه و بر سر و سینه زدن، به صورت ممتد و بی فاصله است. معمولاً این شیوه، در اواخر برنامه مداحی و با هدایت مداح، صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: جدیدترین مداحی های محرم


شور زدن از اصطلاحات خاص عزادارى و نوحه خوانى است. وقتى سینه‌زنى یا زنجیر زنی به نقطه اوج خود مى‌رسد، ریتم حرکات و صدا‌ها سریعتر و پرشورتر شده، با کلماتى همچون «حسین حسین» و... بر سر و سینه مى‌زنند.


بیشتر بدانید: چرا حسین بن علی (ع) حاضر به اسارت و گرفتاری خانواده خویش شد؟


گاهى هم کسانى در این حال غش مى‌کنند و از خود بى خود مى‌شوند، آنان را از میان جمع بیرون برده، آب به چهره‌اش مى‌ریزند تا به خود آید. وقتى دسته‌هاى عزادار و زنجیرزن به حال «شور» مى‌رسند، طبل هاو سنج‌ها را با شدت بیشترى به صدا درمى‌آوردند. این حالت در عزاداری هاى برخى شهر‌ها بیشتر رایج است.

/

حکم شرعی حسین حسین گفتن (شور) در مداحی

آیت الله خامنه ای:

سوال: گفتن ذکر ائمه به صورت «حسین حسین» تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟

جواب: ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما بر اساس نظر آیت الله خامنه‌ای به برخی از مداحان که تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد:


این مطلب را از دست ندهید: ۲۵ حدیث گوهربار درباره مقام کربلا و امام حسین (ع)


«این مداحی شما، نوحه خوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد.»

یعنی قصیده‌هایی را بخوانید، مطالبی را داشته باشید که مردم بر معرفت شان نسبت به ائمه اطهار (ع) و تاریخی که گذشته است، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد. البته نمی‌توانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آن‌ها بیفزاید و چیز یاد بگیرند.

/

 

آیت الله مکارم شیرازی:

سوال: ذکر نام ائمه در مداحى به شکلى که به طور واضح تلفظ نشود و یا به گونه اى دیگر تغییر کند مثلاً «حوسین» به جاى «حسین» (ع) گفته شود، چه حکمى دارد؟


بیشتر بخوانید: تاجری که در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید


جواب: باید از این گونه تکرار نام امام (ع) اجتناب کنند.

سوال: آیا استفاده از جملاتى همچون «ما همه سگ حسینیم» در مجالس عزادارى امام حسین (ع) اشکالى دارد؟

جواب: عزادارى خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینى است ولى باید از سخنان و اشعارى که متناسب با عزاداران اهل بیت (ع) نیست جداً خوددارى شود، زیرا حضرت سیدالشهدا (ع) از اینگونه امور بیزار است و اینگونه تعبیرات، شایسته عزاداران حسینى نیست.

/


ببینید: مداحی مأمور راهنمایی و رانندگی در عزاداری امام حسین(ع)


سوال: در مراسم عزاداری خصوصا در ایام محرم شاهد آن هستیم که فردی در کنار مداح به صورت صدای پس زمینه لفظ نام امام حسین (ع) را به صورت نامفهوم و پشت سر هم تکرار می‌کند. آیا این شیوه اشکالی ندارد؟

آیت الله مکارم شیرازی:

از جمله اموری که باعث وهن مذهب می‌شود سبک‌های نامناسب مداحی‌هایی است که اخیرا به وجود آمده است. استفاده از سبک‌های مناسب مجالس لهو و فساد مخصوصا شیوه‌های غربی و گوش دادن به آن‌ها جایز نیست.


بیشتر بدانید: حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع) چه آدابی دارد؟


آیت الله سیستانی:

به خودی خود جایز است.

آیت الله علوی گرگانی:

اگر عرفا موجب اهانت به نام اهل بیت علیهم السلام نشود اشکال ندارد.

آیت الله خامنه ای:

اگر وهن جلسه عزاداری نباشد اشکال شرعی ندارد. سزاوار است جلسات عزاداری خالصانه، ساده و بی پیرایه از اینگونه اعمال برگزار شود.


این مطلب را از دست ندهید: گزیده احادیث امام حسین (ع)


آیت الله شبیری زنجانی:

 اگر شأن مجلس عزا حفظ شود و موجب اختلاف نباشد، مانعی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عزاداری حسینی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش.
۱۷:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام لطفاً درباره مراسمات مذهبی و دستجات عزاداری خیابانی مثل شاه حسین گویان وای حسین گویان شاخسی هم توضیحاتی در این صفحه بگزارید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
وقتی مداح داره اونقدر صداش خوبه وبه دل میشینه چه نیازی به این لفظ تند تند حسین (ع) هست و جالب اینکه در اوج سینه زنی وقتی شروع به این شور میکنند اکثر جمعیت از سینه زنی خودداری میکنند و خوششون نمیاد واقعا اگه جلو امام زمانمون هم اینجوری عزادری کنیم ایشون رضایت دارند از این بی ادبی ما نسبت به اسم جدشون؟؟؟!! واقعا ملاک خوش اومدن مااست یا خوشنودی امام زمانمان؟ ؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷
کسایی که میگید تو هیئت ها یا جاهای دیگه صدا بلنده زورتون نکردن که بشینید. یاعلی
United States of America
118
۰۰:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
اونهایی که نظر میدید از حال وهوای سینه زنها خبر دارید که اینطور نظر میدید؟لطفا سنجیده تر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین .شهادت میدهیم که امام حسین(ع) نمازرابه پاداشت.زکات داد.امربه معروف کردونهی ازمنکر.او ویارانش در راه اسلام شهید شدند... اخلاقمان را حسینی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین .شهادت میدهیم که امام حسین(ع) نمازرابه پاداشت.زکات داد.امربه معروف کردونهی ازمنکر.او ویارانش در راه اسلام شهید شدند... اخلاقمان را حسینی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
واى كه چقدر هم بدم مياد از اينجور كارهايى كه بعضى مداح ها ميكنن همه مردها لباس آستين كوتاه و يقه باز ميپوشن آخه اينم شد عزادارى؟ به نظرم زياد شبيه عزادارى براى امام حسين نيست فقط حفظ ريتم و آهنگه بايد عزاداريهاى سنتى با حفظ شأن امام حسين پخش بشه با وقار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دقیقا. باید ادبش حفظ شه. یا بعضی مداحا آهنگ آلات خارجیو می گذارن پیش زمینه. بعدم می گن بهشون جیزی نگین اینا هم واسه امام حسین کار می کنن. واقعا یعنی چی هر چیزی رو به اسم حضرت ارباب به خورد ذهن بچه های مردم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
لبیک یا حسین (ع)
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
سلام ما درعزاداری ماه محرم زنجیرمیزنیم که درابتدای کارباریتم ارام شروع میشه وهمه زنجیرمیزنندولی دراخر زنجیرزنی نوحه خان باریتم تند وباسریع زدن طبل وزنجیر زنها باهمزمان بااین کارخیلی سریع زنجیرمیزنندکه این کارباعث گمراهی بعضی ازافرادموقع زنجیرزنی وبه هم ریختن صف میشه وهمیشه افرادی هستندکه به طورثابت هستش دراول صف هستندوسعی میکنندیه هماهنگی درصف ایجادکنندوکسی که دراین قسمت صف قرارمیگیره وبایدخیلی هماهنگ ومنظم وتااخرزنجیرزنی خوب حفظ کنه میخاستم بدونم این نوع عزاداری درسته یانه
Iran (Islamic Republic of)
Masoud
۲۰:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت عوامل سایت باشگاه خبرنگاران جوان
لطفا نظر دیگر مراجع(همچون آقای وحید خراسانی و صافی گلپایگانی) را هم درباره موضوعات فوق بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
لطفا جلوی طبل های بزرگ را بگیرند سه تایی وشش تایی تو یه دسته اعصاب نمی گذاره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مگه میشه جلوشونو گرفت.میگن به عشق امام حسین میزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
توبعضی هیئتها هم که میشینیم صدای بلندگو اینقدر بلنده که آدم کر میشه.وقتی هم میگی کم کنید گوش نمیدن.یا بعضی مساجد بلندگوهاشون درشبهای احیا تاصبح بلنده و همه اطرافیان رو عذاب میده.اینا گناه نداره؟چرا پلیس به اینا تذکر نمیده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
برنامه هر ساله عزاداری که ما می ریم در حین خوانده نوحه و قصیده لفظ حسین حسین زیر صدا هست به نظر من که خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
تکرارنام زیبای امام حسین ع عشق وشور زیبای حسینی رامیرساند منتها نه به این شکل که امروزه درایران باب
شده
بلکه باید کلمه حسین بصورت درست تلفظ شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
سلام.دوباره جواب رهبری به این سوال که تکرار حسین حسین پشت سرهم جایز است یانه،رو بخونید.میگن بهتره بجای تکرار اسم ائمه مطلب آموزنده گفته بشه.چون تکرار اسم تأثیرچندانی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین جان
۱۶:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
رهبر انقلاب درست میگن که عزاداری ها باید آموزنده باشد وبهتره که بجای تکرار اسم امام حسین(ع) یک مطلب مفید خونده بشه که چیزی به مردم یاد بده و بر معرفت مردم افزوده شود.