باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

استان گلستان ایرانی کوچک است که اقوام مختلف با وحدت و همبستگی در کنار هم در مراسم مختلف حضور دارند در واقع ایام محرم و عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یارانش است که شیعه و سنی نمی شناسد و همه در این ماه اشک می ریزند و عزاداری می کنند .

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛ محبت و دوستی به اهل بیت  متعلق به یک قوم، نژاد و یا مذهب نیست، ترکمن‌ها نیز به اهل ‌بیت پیامبر(ص) ارادت و  اعتقاد دارند و اینکه  امام حسین (ع)  را سید جوانان اهل بهشت می دانند. آنها نیز در کنار برادران و خواهران تشیع خود در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی به عزاداری پرداخته و ارادت قلبی خود را به این امام همام و خاندان نبی مکرم (ص) نشان می دهند .

 

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

 

محرم، ماه ارادت به خاندان نبی مکرم اسلام

 

ترکمن‌های استان گلستان در ایام محرم و به ویژه روز عاشورا به عزاداری و سوگواری می‌پردازند و ناقه‌ گردانی ، نماز عاشورا تا روزه گرفتن و پخت نذری را انجام می دهند . ماهم با یکی از کارشناسان مذهبی اهل سنت در خصوص این آداب و رسوم ترکمن ها  گفتگو کردیم .

حکیم قلی کارشناس مذهبی اهل سنت  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: ترکمن‌ های اهل سنت مانند برادران و خواهران شیعه در ایام محرم و روز عاشورا در سوگ و عزا هستند که  البته  درنوع عزاداری‌ها کمی تفاوت وجود دارد و آنها  دسته های  سینه‌ زنی ، زنجیر زنی ندارند و عزاداری اهل تسنن به شکل‌های دیگری برگزار می‌شود که یکی از آنها مراسم‌ بزرگداشت در مساجد است.

 

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

 

حکیم قلی افزود :  ترکمن‌ها در روز عاشورا نماز نافله‌ای  را اقامه می کنند که چهار رکعت است و ثواب آن را به روح امام حسین (ع) هدیه می کنند و امید دارند که شفاعت ایشان نصیب حال آنان نیز شود.

 

عاشرآی

 

 حکیم قلی کارشناس مذهبی اهل سنت  در خصوص روز عاشورا و اعمال آن روز مردم اهل سنت گفت : ماه محرم در ميان ترکمن‌ها به عنوان  عاشرآی معروف است  و وجه تسميه آن به خاطر وجود روز عاشورا در آن ماه مي‌باشد. در حقيقت عاشرای مخفف دو کلمه عاشور و آی است ؛ يعني ماه عاشورا که رفته رفته به خاطر سهولت در تلفظ به صورت عاشور آی و عاشرآی درآمده است.

وی ادامه داد : ترکمن‌ها علاوه بر خواندن نمازهاي نافله  مانند : روزه گرفتن، صدقه دادن ، پختن انواع نان و غذاهای  محلی، دعوت از اهالی محله در مراسم ناهار، و خواندن دعا و قرآن  برای امام حسین  و یارانشان دارند . در اين روز اغلب ترکمن‌ها روزه می گيرند و بر اين اعتقادند که روزه گرفتن در اين ماه گناهان يک سال گذشته  آنها را پاک می کند .

 

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

 

با یکی از مردان اهل سنت به نام گل هم در مورد اسامی برخی کودکان صحبت کردیم که به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت:مردمان ترکمن در این ماه فرزندان خود را که تازه متولد می‌شوند به دلیل اهمیت و احترام به نوه پیامبر (ص) به نام عاشورا نامگذاری می‌کنند و هرگاه نوزاد پسری در این ماه متولد شود نام عاشورگلدی، عاشورمحمد، عاشوربردی، عاشورقلی، عاشوربای، عاشور و اگر نوزاد دختر بود نام عاشور بی‌بی، عاشورسلطان، عاشورتاج و یا عاشورا نامگذاری می‌شود.

 

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

 

همراهی زنان در روز عاشورا

 

 آقای گل همچنین  در مورد نقش و حضور زنان در روز عاشورا و همراهی آنان اشاره کرد و  گفت :  زنان ترکمن با پخت نذری‌های مختلف و توزیع آن میان عزاداران حسینی و همسایه‌ها به نوعی در این مراسم ها  خود را سهیم می‌دانند.

گل ادامه داد :  این نذری‌ها شامل آش و نان محلی و برخی خوراکی‌های سنتی ترکمن‌ها از جمله پیشمه است،  که این نذری‌ها علاوه بر توزیع میان هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری و نمازگزاران ظهر عاشورا در مساجد برای عصر عاشورا و افطار روزه‌ داران ترکمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

 

ناقه گردانی

 

حکیم قلی کارشناس مذهبی در مورد سنت ناقه گردانی  مردم اهل سنت  گفت : ناقه گردانی یا همان گرداندن شتر به همراه کجاوه یکی دیگر از سنت‌های ترکمن‌ها در عاشورا است و  در این  روز مردمان ترکمن با بستن شال و چارقد به این کجاوه به نوعی به حضرت زینب (س)، حضرت سکینه و حضرت رقیه (س) عرض ارادات کرده و طلب برآورده شدن حاجات  خود را می‌کنند.

 

امام حسین (ع) محبوب دل‌های همه آزادگان جهان فارغ از قومیت، مذهب، دین و ملیت است و آزادگی و عزت او و یاران باوفایش همه مرزهای جغرافیایی و نژادی را درنوردیده و به عاملی مستحکم برای تقویت وحدت و یکدلی همه مظلومان و مستضعفان جهان برای ایستادگی در برابر مستکبران تبدیل شده است.

 

گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.