حال و هوای تاسوعا حسینی در مشهدالرضا /نهمین روز از محرم الحرام روز یقین و وفاداری

در نهمین روز از ماه محرم که معروف به تاسوعاست دسته های عزاداری شهر مشهد و هیات های عزاداری از سراسر کشور خود را به مشهد الرضا، رسانده اند و مشهد سیاه پوش است.

سلام بر حسین، سلام برعباس و سلام بر قلب صبور زینب، در نهمین روز از ماه محرم که معروف به تاسوعاست، آخرین روزی که امام حسین (ع) و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا، پیوند خورد.

در چنین روزی شمر با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد که در آن از عمر بن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند و عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین(ع) شد و با هجوم لشکریان در عصر این روز به خیمه‌گاه حضرت، امام(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی، از آنها خواست که شب را به آنها مهلت دهند و در این روز شمر امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس (ع) و دیگر فرزندان ام البنین آورد؛ اما حضرت عباس (ع) نپذیرفتند.

حال و هوای تاسوعا حسینی در مشهدالرضا /نهمین روز از محرم الحرام روز یقین و وفاداری

شیعیان تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می‌آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته، به ذکر فضائل آن حضرت و سوگواری می‌پردازند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد   امسال نتوانسته بودم در مراسم تاسوعای حسینی به شهر خودم بروم و برای اولین بار روز تاسوعا را می خواستم در مشهد تجربه کنم، از میدان شهدا که به سمت حرم در حرکت بودم دسته های عزادرای با نوای مداحان به زنجیر زنی به حرم می رفتند ، بیرق های برافراشته یا ابو الفضل عباس، یا علمدار کربلا  را می بینی و در هر ایستگاه صلواتی ذکر یا حسین شنیده می شود.

همه با پای پیاده نه بلکه با پای جان آمده بودند تا ارادتشان را بعد هزار و چهارصد و 40 سال نشان دهند چون میدانند قدم در مسیری گذاشته اند که مقصودش عشق مقصدش بهشت است.

خستگی برایشان معنایی ندارد چون ذکر یا زینب - یا زینب ؛ دوای تن خسته و ذکر یا حسین- یا حسین مرهم دل های شکسته شان شده است.

در مشهدالرضا بوی کربلا را می شود  استشمام کرد، چرا که امام هشتم هم غریب ست، خیلی ها آمده اند از همه جا ی ایران یکی از سمنان ؛ دیگری از مازندران و گلستان و آن یکی از جوار حرم کریمه اهل بیت عازمِ مشهد شده است تا حس غربت را از امام مهربانیها بگیرد.

حال و هوای تاسوعا حسینی در مشهدالرضا/نهمین روز از محرم الحرام روز یقین و وفاداری

با این چه ماتم است، سلام بر حسین(ع)

 محمدی پیرزن 60 ساله با کمری خمیده چوبدستش را کنارش گذاشته بود و به هیئت های نگاه میکرد که عاشقانه نوای یا حسین به راه انداخته بودند در کنارش نشستم پرسیدم با این سن چرا امده است گفت: دخترم عشق به اهل بیت پیامبر پیر و جوان نمی شناسد؛ نمیتوانستم به کربلا بروم آمده ام تا این چشمان کم سو،  گنبد طلایی رضا ببیند دلم آرام گیرد.

احمد جوان 18 ساله از سبزوار آمده بود و بیرقی سبز که نام علمدار کربلا بر آن نقش بسته با همان لهجه سبزوار که داشت گفت: حدود 250 کیلومتر آمده ام اما تصمیم دارم برای اربعین پیاده به کربلا بروم.

خانمی که حدود 45 سال سن داشت از قم امده بود گفت: از سفر حج آمده ام تا سلام خواهر امام رضا (ع) به ایشان برسانم و دهه اول محرم را در مشهد باشم چرا که امام رضا هم غریب است.

حسینی مسئول یکی از ایستگاه های صلواتی در خیابان شیرازی مشهد بود و با سینی اسپندی که داشت به مردم خوش آمد می گفت و آنها را به صرف پای دعوت می کرد ، پرسیدم حاج آقا چرا مسئول این ایستگاه شدید؟؛ به شال سبزی که دور گردنش بود اشاره کرد و گفت: این عهدی است که با آقا امام حسین (ع) بسته ام که تا جان دارم به زوّارش خدمت کنم انشاالله اربعین کربلا باشم.

حال و هوای تاسوعا حسینی در مشهدالرضا/نهمین روز از محرم الحرام روز یقین و وفاداری

 

برنامه های حرم در روز تاسوعا حسینی

 

سید جلال حسینی معاون سازمان تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی در رواق امام خمینی (ره) بعد از اقامه نماز صبح، سخنرانی و قرائت زیارت عاشورا خواهیم داشت و در روز تاسوعا و همچنین عاشورا، قبل از اقامه نماز ظهر و عصر نیز با سخنرانی و مقتل خوانی حضرت آیت‌اللّه سید احمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان به صورت ویژه، اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین برنامه‌ای ویژه برای عزاداری ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی خواهیم داشت.

معاون سازمان تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: در این روز بلافاصله بعد از اقامه نماز ظهر و عصر مجلس عزاداری دایر خواهد بود و آیت‌اللّه کازرونی سخنرانی خواهند کرد.

حسینی افزود: در شب عاشورای حسینی همچون سال‌های گذشته، مراسم خطبه‌ خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی با حضور خدمتگزاران این بارگاه ملکوتی، و حضور مسئولانی از تولیت آستان قدس رضوی، استان و کشور در صحن انقلاب اسلامی، برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: امسال این خطبه را حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن سپهر قرائت می‌کند و در ادامه نیز  واعظی و دیگر ذاکران اهل‌بیت (ع)، مدیحه‌سرایی شب عاشورای حسینی را در جمع خدمتگزاران، زائران و مجاوران برگزار خواهند کرد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان‌قدس‌رضوی افزود: در شام غریبان حضرت سیّدالشهدا (ع) در حرم مطهر امام‌رضا (ع)، مراسم ویژه شام غریبان در صحن انقلاب اسلامی، پشت پنجره فولاد با حضور خدمتگزاران این بارگاه ملکوتی برگزار خواهد شد.

حسینی گفت: در ظهر عاشورا و تاسوعا، اجتماع بزرگ عزاداران تاسوعایی و عاشورایی، در صحن جامع رضوی پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار خواهد شد.

وی افزود: در شب عاشورا و تاسوعای حسینی نیز در رواق امام خمینی (ره)، مراسم عزاداری شب تاسوعا و عاشورای حسینی را برگزار خواهیم کرد و در این مراسم که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء خواهد بود و قرائت زیارت عاشورا را خواهیم داشت، حضرت آیت‌اللّه سید احمد خاتمی سخنرانی خواهند کرد.

حال و هوای تاسوعا حسینی در مشهدالرضا/نهمین روز از محرم الحرام روز یقین و وفاداری

حرف آخر اینکه مهم نیست کجا که هستی و  با هر خواسته  اگر  دلت هوایی شد کافیست دست ادب بر سینه بگذاری هر آنچه داری از سید و سالار شهیدان و  سقای کربلا بخواهی. زیارتت قبول

 

انتهای پیام//ا.آ

گزارشگر: اکرم آهوئی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.