یاداشت اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان/

دولت و پارلمان عراق بر توسعه همکاری با ایران تاکید خواهند کرد

سفیر سابق ایران در بغداد در یاداشتی به تحلیل اوضاع کنونی و انتخاب دولت جدید در عراق پرداخت.

دولت و پارلمان عرق بر توسعه همکاری با ایران تاکید خواهند کرد به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عراق در ماه های گذشته انتخاباتی مهم را پشت سر گذاشت،انتخاباتی که  پس از شکست گروه تکفیری- تروریستی داعش برگزار شد و به لحاظ سیاسی اهمیت فوق العاده ای داشت،زیرا  عراقی ها  در حالی پای صندوق رای حاضر شده بودند که  هنوز زخم داعش بر تن شهرها خودنمایی می کرد؛ با این وجود عراق شاهد حضور پررنگ مردم در پای صندوق رای بود و امروز برای تشکیل دولتی ائتلافی تلاش می کنند.

 این در حالی است که گمانه زنی ها برای به قدرت رسیدن افراد و شخصیت های مختلف با پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن نتیجه به اوج خود رسید، به طوری که هر طیف سیاسی  بنا بر منافع خود  شخصیت خاصی را  شایسته پست نخست وزیری و ریاست جمهوری اعلام کرد؛ در بحبوحه این پیش بینی ها و لابی گری ها به یکباره  حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق  هم از  انصراف خود برای دور بعدی انتخاب نخست وزیری  خبر داد و بازار تحلیل و ارزیابی ها نسبت به آینده سیاسی بغداد  را گرم تر کرد. با توجه به همین مسئله حسن کاظمی قمی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق در یاداشتی برای باشگاه خبرنگاران جوان آینده سیاسی عراق را تبیین و تشریح کرد.

متن یاداشت سفیر سابق ایران در بغداد بدین شرح است:

هفت مرحله تا تشکیل دولت

 در شرایط کنونی مهم ترین  موضوع سیاسی در عراق، مسئله تشکیل دولت جدید این کشور است به طوری که عراقی ها با طی هفت گام دولت بغداد را تشکیل می دهند. با توجه به مراحل طی شده آنها  اکنون در گام چهارم قرار دارند،زیرا سه گام نخست را که به ترتیب شامل؛ تایید نتایج انتخابات توسط دادگاه عالی قانون اساسی ،فراخوان نمایندگان جدید توسط رئیس جمهور  و در نهایت تشکیل اولین جلسه مجلس به ریاست فردی سنی را پشت سرگذاشته اند و حالا باید در گام چهارم  رئیس جمهور جدید عراق انتخاب شود.بر مبنای ماده هفتاد  قانون اساسی رئیس جمهور عراق با رای دو سوم از نمایندگان انتخاب می شود. بعد از اینکه رئیس جمهور انتخاب شد سه گام دیگر وجود دارد  تا دولت عراق به رسمیت کامل برسد، در وهله نخست رئیس جمهور منتخب باید ظرف 15 روز رئیس یا نماینده بزرگترین ائتلاف در پارلمان را به عنوان نخست وزیر مامور انتخاب کابینه کند،سپس در گام ششم نخست وزیر باید در سی روز کابینه خود را معرفی کرده و در نهایت آخرین و هفتمین مرحله مربوط به  رای اکثریت مطلق پارلمان به وزاری معرفی شده است. بنابراین در موقعیت کنونی ثبت نام برای کاندیداهای ریاست جمهوری شروع شده و به نظر می رسد در جلسه بعدی یعنی سه شنبه هفته آینده موضوع انتخاب رئیس جمهور در دستور کار پارلمان عراق قرار بگیرد.

بلوغ سیاسی عراقی‌ها برای حفظ وفاق ملی

باید به  این نکته اشاره کرد که هر شخص واجد صلاحیتی می تواند به عنوان کاندیدا خود را معرفی کند و در این زمینه منعی وجود ندارد، زیرا در قانون اساسی عراق  موضوعی مربوط به سهمیه بندی و انتخاب رئیس جمهور بر اساس گرایش های طایفه ای وجود ندارد، اما عراقی ها براساس بلوغ سیاسی خود و طبق سنت چند سال گذشته ترجیح داده اند که کاندیدای ریاست جمهوری از برادران کرد آنها باشد، بنابراین چنین انتخاب بر اساس قانون اساسی نبوده و نشان از پختگی سیاسی عراقی ها دارد.

 روند تشکیل دولت عراق علاوه بر نتایج انتخابات  از توافق بین گروه های سیاسی هم تاثیر می پذیرد  تا وفاق بیشتری به وجود بیاید و مشارکت همگان را به همراه داشته باشد. فراکسوین اکثریت می تواند حتی رئیس جمهور و رئیس مجلس را هم انتخاب کند، اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشارکت ملی در سطح پایینی قرار می گیرد به همین دلیل این رفتار بر اساس مصالح حکومتی است تا در ارکان دولت و حکومت همه گروه ها  و طایفه‌ها  حضور داشته باشند تا همسویی در جهت منافع ملی به وجود بیاید.

تلاش برای حفظ استقلال عمل

انتخاب هیت رئیسه مجلس عراق  نشان می دهد روند تشکیل دولت با سهولت بیشتری همراه خواهد بود و پیش بینی می شود با رایی که رئیس پارلمان آورده، راه برای تعیین نخست وزیر هموار تر شده و در روزهای آینده شاهد معرفی کابینه خواهیم بود، زیرا بسیاری از موانع با رایزنی های سیاسی بر طرف شده است. با توجه به رای مردم عراق  و راه یابی  شخصیت‌های حامی محور مقاومت به پارلمان این کشور، رئیس و پارلمان جدید، دولتی خواهد بود که علاوه بر توجه به موضوع تکمیل کردن امنیت و مبارزه تروریسم تلاش برای توسعه خدمات رسانی  به مردم را از اهم برنامه خود قرار خواهد داد و در عین حال  توسعه روابط با کشورها ی همسایه  را با جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد. همچنین از آنجایی که شخصیت های راه یافته از هر گونه مداخله گری کشورهای دیگر بیزاری می جویند، از دست اندازی کشورهای خارجی به خصوص آمریکایی ها  جلوگیری  می کنند؛ زیرا کشورهایی مانند آمریکا  بدون رعایت آداب دیپلماتیک مداخله گری آشکار دارند، به طوری که در دوره تشکیل دولت این کشور، آنها فشار زیادی آوردند تا آنچه خودشان می خواستند عملیاتی کنند.این فشار از سوی آمریکایی ها به صورت علنی و تهدیدآمیز بود، اما دید یم که آنها در این مرحله هم با مخالفت جدی نمایندگان عراق مواجه شدند،زیرا آمریکایی ها  بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور عراق و عدم توجه به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی می خواستند  اهداف خود را دنبال کند که این بارهم شکست خوردند. 

تلاش برای جلوگیری از فتنه

کناره گیری العبادی و اعلام انصرافش از کاندیدا توری نخست وزیری ناشی از پیام مرجعیت بود.در این پیام  از مسئولانی که در گذشته منصب و مقامی داشته اند خواسته شد تا کاندیداتوری خود را اعلام نکنند. انها هم با توجه به احترامی که برای نظرات مراجع قائل هستند اعلام عقب نشینی کردند.گرایش مردم عراق به محور مقاومت و مخالفت با هر گونه مداخله گری نشان می دهد این  انتظار دور از ذهن نیست که  دولتی با حمایت مقاومت تشکیل شود.

مسائل مربوط به جریان صدری ها در چندسال اخیر، خبر از مخالفت با هر گونه دخالت بیگانه و حمایت از منافع ملی عراق  می دهد و این گرایش همواره  مورد خشم آمریکا  بوده است. تمام لیست هایی که در انتخابات پیروز شدند خواهان توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند، چراکه ایران در مقابله با تروریسم نقش بی بدیلی را داشته  و این مورد اعتراف همه طرف های عراقی است. در نتیجه اینکه صدری ها به دنبال کاهش روابط با ایران هستند چندان درست نیست.

من پیش بینی می کنم که دولت عراق با حمایت پارلمان این کشور بر توسعه همکاری با ایران تاکید خواهند کرد و در رهگذر این همکاری  هر دو طرف نفع می برند به خصوص اینکه عراقی‌ها دیده اند ایران در سخت ترین شرایط بدون هیچ چشم داشتی از آنها حمایت کرده و در برابر متجاوزین در کنار آنها ایستادگی کرده است.

 عراقی‌ها  خوب می دانند که در جنگ نیابتی این کشور  هیچ دولتی مانند ایران حاضر نبود خالصانه وارد جنگ با گروه های تکفیری شده و مردم این کشور را از  در بحران به  وجود آمده  نجات دهد، درنتیجه اینکه گاهی صداهای متضادی از جامعه عراق  بلند می شود، مربوط به وجود تکثر  در این کشور  بوده  و در عین حال  امروزه  تلاش دشمن مشترک ایران و عراق  فضا سازی  علیه  روابط دو کشور است. در دو سه ماه اخیر بر اثر  فضاسازی های دشمن روابط دو کشور تحت تاثیر قرار گرفت، زیرا  مخالفان روابط تهران و بغداد می داند که روابط مستحکم  دو کشور در ثبات، امنیت و شکوفایی اقتصاد منطقه موثر خواهد بود و در نابودی تروریسم و جلوگیری از مداخله گری نقش مهمی را خواهد داشت. به همین دلیل دشمنان در صدد جو سازی هستند تا بگویند فلان گروه عراقی، مخالف رابطه با ایران هستند در حالی که این مطالب تنها فضا سازی بوده با واقعیت همخوانی ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیاست ، سیاسی خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار