پمپئو: هنوز هم تهدید کره شمالی وجود دارد/ متحدان ما از رویکرد ترامپ در خصوص سیاست خارجی آمریکا سپاسگزارند!

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، کره شمالی را همچنان تهدیدی برای آمریکا توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی انگلیسی از احتمال برگزاری نشستی دیگر میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، خبر داد و این کشور را همچنان «تهدید» دانست.

او در این باره گفت: این دو رهبر (ترامپ و کیم) تلاش می‌کنند باعث تحقق موارد متعددی شوند. آن‌ها در این دو کشور، تصمیم‌گیرنده هستند. اگر اوضاع طبق برنامه پیش برود، من به زودی به پیونگ‌یانگ سفر خواهم کرد. ما به تلاش‌های خود برای حل این مشکل آزاردهنده ادامه خواهیم داد. سپس رهبران دو کشور، به تقویت مذاکراتی که در سطوح دیگر و از طریق مجرا‌های دیگر داشته‌اند، ادامه خواهند داد. بنابراین تلاش‌ها در این خصوص (دیدار دوباره مقامات دو کشور) ادامه دارد و ما امیدوار هستیم اوضاع به خوبی پیش برود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی که آیا با توجه به مذاکرات، او می‌تواند تایید کند که «دیگر هیچ تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی مطرح نیست؟» گفت: خیر، هنوز هم تهدید وجود دارد. هنوز هم کار‌هایی وجود دارد که باید انجام دهیم. اما خبر خوش آن است که تهدید، در مقایسه با آنچه که بود کاهش پیدا کرده است. دیگر هیچ گونه آزمایش و پرتاب موشک از سوی کره شمالی صورت نمی‌گیرد. هر مهندس کارکشته‌ای به شما خواهد گفت که برای تکمیل برنامه هسته‌ای، باید آزمایش انجام داد.

پمپئو افزود: مشاهده می‌کنید که هنوز کار‌هایی وجود دارد که باید انجام شود. زمانی که ما دولت را در اختیار گرفتیم، جهان در مقایسه با امروز، به جنگ با کره شمالی نزدیکتر بود. این تحولات، گامی بزرگ رو به جلو است. اما به هر صورت، ما تحریم‌های اقتصادی را (علیه کره شمالی) حفظ خواهیم کرد، تا زمانی فرا برسد که کره شمالی به طور کامل و به صورت قابل راستی‌آزمایی، خلع سلاح هسته‌ای شود. این دستور کاری است که رئیس جمهور ترامپ آن را معین و در خصوص آن با رئیس کیم به توافق دست پیدا کرده است. ما در تلاش هستیم تا این هدف نهایی را محقق کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره توییت ترامپ مبنی بر اینکه «دیگر هیچ تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی وجود ندارد» نیز گفت: من به خوبی می‌دانم این پیام توییتری چیست. رئیس جمهور این گونه گفت که خطر کاهش پیدا کرده است. کره شمالی تلاش‌هایی را به سرعت انجام می‌داد تا سامانه موشکی و سامانه تسلیحات هسته‌ای خود را به بهترین شکل ارتقا دهد. اکنون این خطر به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. این موضوع، نتیجه تلاش‌هایی است که رئیس جمهور انجام داده است. دولت پیشین (آمریکا)، جهان را در مکانی خطرناک رها کرد. رهبری کردن از عقب، پیامد‌هایی جدی را خواهد داشت و متحدان ما نیز از این موضوع آگاه بودند. آن‌ها اکنون بابت رویکرد جدیدی که رئیس جمهور ترامپ در خصوص سیاست خارجی آمریکا ارائه کرده است، سپاسگزار هستند. 

پمپئو که پیش از وزیر شدن، رئیس سیا بوده است در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا می‌تواند متوجه شود که کیم جونگ اون «دروغ» می‌گوید یا خیر، گفت: من درباره آنچه که می‌دانیم و نمی‌دانیم سخن نخواهم گفت. بهترین راه برای پی بردن به این نکته، همان مسئله‌ای است که قبلا درباره آن سخن گفته‌ایم؛ راستی‌آزمایی. شرط اصلی پایان بحث‌ها و گفتگو‌ها از این قرار است؛ زمانی می‌توانیم به طور کامل این مساله را راستی آزمایی کنیم که کشور کره شمالی، این تصمیم راهبردی را گرفته باشد تا همه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را لغو کند. در آن زمان خواهد بود که تحریم‌ها لغو می‌شود. همان طور که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرده است، در این شرایط، آینده‌ای حقیقتاً روشن‌تر برای کره شمالی و مردم این کشور رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار