عطوان: ترامپ هنگام نیاز مالی و رویارویی با بحران‌های داخلی، به کشور‌های نفت‌خیز عربی و عربستان متوسل می‌شود

سردبیر رأی‌الیوم در مطلبی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در هنگام مواجهه با بحران‌های داخلی دست به دامن کشور‌های نفت‌خیز عربی و در راس آن عربستان سعودی می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، در مطلبی در این روزنامه نوشت: یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید «وقتی دولتی ورشکست می‌شود برای نجات خود به پرونده‌های قدیمی رجوع می‌کند.» به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مصداق دقیق این ضرب‌المثل است؛ چرا که وی هنگام نیاز مالی و رویارویی با بحران‌های داخلی -که تهدیدی برای حضور او در کاخ سفید است- به کشور‌های نفت‌خیز عربی و مشخصاً به عربستان متوسل می‌شود.

در این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا و دولت وی در دو روز گذشته دو تصمیم گرفته‌اند که این دو تصمیم نشانگر این حقیقت است که نخست آنکه ترامپ حمایت‌های نظامی و امنیتی از کشور‌های عرب خلیج [فارس] را به کاهش بهای نفت برای تقویت اقتصاد آمریکا منوط دانست. او دیروز در توئیتی نوشت «ما از کشور‌های خاورمیانه حمایت می‌کنیم و آن‌ها بدون ما امنیتی نخواهند داشت، اما با این وجود همچنان بهای نفت را افزایش می‌دهند. سازمان انحصارگرای اوپک باید قیمت‌ها را کاهش دهد.»

دوم اینکه ترامپ به تازگی اعلام کرده است باید کمک‌های کشورش برای بازسازی سوریه، یعنی مبلغی معادل حدود ۲۳۰ میلیون دلار در سال، متوقف گردد و کشور‌های ثروتمند خاورمیانه مثل عربستان باید به جای واشنگتن این هزینه‌ها را متحمل شوند.

سخنگوی ترامپ تصریح کرد آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است که از این مقدار ۱۰۰ میلیون عربستان و ۵۰ میلیون دلار امارات کمک کرده‌اند. اما وی از دیگر کشور‌هایی که به پرداخت مابقی این مبلغ متعهد شده‌اند، نام نبرد هرچند به نظر می‌رسد این کشور‌ها قطر و کویت باشند.

عطوان افزود: درباره نکته اول باید بگویم درخواست آمریکا برای کاهش بهای نفت پیش از دو اتفاق مهم مطرح شد نخست، نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک است که قرار است فردا یکشنبه در الجزایر برگزار شود. برخی ناظران بعید می‌دانند در این نشست توافقی درباره افزایش دوباره تولید نفت صورت بگیرد؛ زیرا بازار نفت برای هر بشکه به طور متوسط تقریبا ۷۵ دلار در نظر گرفته است، در عین حال بیم آن می‌رود با اعمال تحریم‌ها علیه ایران و کاهش تولیدات نفتی ونزوئلا، بهای نفت به شدت افزایش یابد. اتفاق دوم نزدیک شدن اجرای تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران است که اوایل نوامبر آینده اجرا خواهد شد.

عبدالصمد العوضی،کارشناس عربی و بین‌المللی متخصص در امور نفتی، که در ۱۵ سال گذشته نماینده کشورش در اوپک بوده است در تماس تلفنی با وی تأکید کرد منظور ترامپ در این توئیت عربستان است؛ زیرا تنها کشوری است که می‌تواند تولید خود را (که در حال حاضر ۱۰ میلیون بشکه در روز است) ۵۰۰ تا یک میلیون بشکه دیگر در روز افزایش دهد و همین امر موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

وی تأکید کرد سایر کشور‌ها به ویژه امارات و کویت نیز در حال حاضر با نهایت ظرفیت، نفت تولید می‌کنند از همین رو رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد در نشست یکشنبه آینده کمیته نظارتی در الجزایر، عربستان مأموریت افزایش تولید نفت را عهده‌دار شود.

العوضی در عین حال هشدار داد موضع‌گیری عربستان، چالشی برای دیگر کشور‌ها خواهد بود به ویژه آنکه روسیه برای حفظ ثبات بازار با هرگونه افزایش تولید نفت مخالف است.

عطوان افزود: در تأیید سخنان آقای العوضی یادآور می‌شوم ترامپ یک ماه پیش در تماس تلفنی با ملک سلمان از وی خواست با افزایش تولید نفت عربستان در راستای کاهش بهای نفت تلاش کند و ملک سلمان به وی قول داد تولید را افزایش دهد.

اما درباره نکته دوم یعنی توقف کمک‌های مالی تحقیرآمیز آمریکا برای بازسازی سوریه (۲۵۰ میلیون دلار) و درخواست از عربستان و دیگر کشور‌های عربی خلیج [فارس] برای پرداخت این مبلغ، می‌توان چنین گفت که این مبلغ به مناطق خارج از سیطره دولت سوریه یعنی رقه و شرق فرات تخصیص می‌یابد، همان مناطقی که نیرو‌های سوریه دموکراتیک (تحت حمایت آمریکا) کنترل آن را در دست دارند و اکثریت کردنشین دارد. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در این مناطق مستقر هستند و کمک‌های مالی جدید کشور‌های عربی خلیج [فارس] علاوه بر پرداخت هزینه‌های نیرو‌های آمریکایی، صرف پرداخت حقوق بیش از ۴۰ هزار سربازی خواهد شد که آمریکا در مناطق یادشده آموزش داده و از آن‌ها حمایت مالی کرده است.

ترامپ به بدترین شکل از عربستان و دیگر کشور‌های عربی خلیج [فارس] به بهانه حمایت از آنان، باجی‌خواهی می‌کند و متأسفانه این باج خواهی وقیحانه که در دو سال گذشته با روشی تحقیرآمیز صورت گرفته با قلدرمآبی و زورگویی همراه بوده است، بی آنکه کسی تلاش کند حتی به شیوه‌های نرم هم که شده به آن پایان دهد. ترامپ این کشور‌ها را سوق می‌دهد تا ده‌ها میلیارد دلار برای مسلح شدن و عضویت در ناتوی عربی هزینه کنند. نمی‌توان فراموش کرد ترامپ چطور این کشور‌ها را با سخنان خود تحقیر کرد. او گفته است اگر آمریکا نبود آن‌ها حتی یک هفته در رأس حکومت باقی نمی‌ماندند.

سردبیر رای‌الیوم در انتهای این یادداشت نوشت: با توجه به این باج‌خواهی‌ها، که به نظر من در حال شروع است، بسیاری از کشور‌های فقیر خدا را شکر خواهند کرد که خارج از دایره آن قرار دارند. برخی کشور‌های حوزه خلیج [فارس] نیز سرافرازانه در جبهه دیگر و در برابر طرح آمریکا و اسرائیل خواهند ایستاد و نه تنها چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت، بلکه دستاورد‌هایی نیز دارند و ان شاء‌الله این دستاورد سودی بزرگ خواهد داشت و دیر یا زود این طرح شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/

یادداشت رای‌الیوم درباره باج‌خواهی ترامپ از کشورهای ثروتمند عربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار