در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد؛

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به هنرستان‌ها/ جذب بیش از ۳۴ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان/ اظهارات بطحایی درباره وضعیت «معلمان زندانی» و حضور «عارف» در صندوق ذخیره فرهنگیان

بطحایی گفت: ۴۸۳ کلاس درس برای میزبانی سال تحصیلی داریم که حدود ۱۶ هزار کلاس درس بیشتر از سال گذشته است.   
 
تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به هنرستان‌ها/ جذب بیش از ۳۴ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان/ اظهارات بطحایی درباره وضعیت «معلمان زندانی» و حضور «عارف» در صندوق ذخیره فرهنگیانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس که عصر امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی به یک میلیون و ۷۰۰ معلم، اظهار کرد: معلمان با وجود کمبودها همچنان چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگاه می‌دارند و به اهداف تعلیم و تربیت می‌اندیشند و تلاش خود را برای رشد و تعالی دانش آموزان به کار می‌گیرند؛ همچنین به دانش آموزان که شوق آموختن دارند تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به جمعیت ۱۳ هزار نفری دانش آموزان در مدارس خارج از کشور ادامه داد: دانش آموزان شروع سال تحصیلی را در ۶۰ کشور آغاز می‌کنند همچنین حدود ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در کشور داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش آموز در مدارس ثبت نام کردند و حدود ۳ درصد ثبت نام خود را قطعی نکرده اند که با این حساب میزبان ۱۴ هزار دانش آموز در کلاس‌های درس هستیم.

حدود ۱۴۰ هزار جلد کتاب  توزیع شده است

وی ادامه داد. تاکنون ۴۸۳ کلاس درس برای میزبانی سال تحصیلی داریم که حدود ۱۶ هزار کلاس درس بیشتر از سال گذشته است و این افزایش به دلیل استقرار پایه دوازدهم است.

بطحایی تصریح کرد: نسبت به سال گذشته ۱۱۰۰ مدرسه دولتی افزایش داریم، ۹۱۷۲۱ مدرسه آماده، همچنین ۱۵ هزار و ۳۵۵ مدارس غیردولتی داشتیم.

وی درباره توزیع کتاب‌های درسی گفت: حدود ۱۴۰ هزار جلد کتاب امروز توزیع شده است و کتاب‌های نو نگاشت تا پایه دوازدهم آخرین دوره کتاب‌های نو نگاشت تا حدود چهار سال آینده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نسخه پی دی اف این کتاب‌ها در سامانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد، ادامه داد: پی دی اف کتاب‌ها در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، دانش آموزان در نگهداری کتاب‌های خود کوشا باشند تا سال بعد آن را در اختیار دیگران قرار دهند.

بهبود ۱۳ درصدی عملکرد آموزش و پرورش در تخصیص اعتبارات

بطحایی درباره وضعیت اعتباری آموزش و پرورش گفت: حدود ۵۳ درصد از اعتبارات استانی ما تخصیص پیدا کرده است، همچنین ۴۹ درصد از اعتبارات ما هم تخصیص یافت و امروز نسبت به سال گذشته در تخصیص اعتبارات ۱۳ درصد عملکرد بهتری داشتیم و بخش اعظم مطالبات ۹۶ پرداخت شد و فقط چهار ماه خرید خدمات آموزشی، ۲/۵ ماه حق التدریس باقی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: انضباط بودجه‌ای را بهتر دنبال کردیم و در سال ۹۸ این فرایند تقویت خواهد شد.

بطحایی درباره وضعیت مدارس غیردولتی گفت: سامانه‌های متعددی برای انضباط بخشی به فعالیت‌های غیردولتی به کار گرفته شد که این فرآیند به کاهش خطاها، اعتراضات نسبت شهریه‌ها کاهش چشمگیری را نسبت به سال گذشته داشت.

لغو امتیاز 3 موسس متخلف مدارس غیردولتی

وی ادامه داد: ۳۲ مدرسه متخلف که شهریه مازاد اخذ کردند روند استرداد شهریه را در دستور کار دارند، ۱۷ مدرسه تذکر گرفتند و سه مدرسه لغو امتیاز موسس داشتند تا حقوق مردم مورد معامله قرار نگیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس آموزش از راه دور افزود: در این حوزه و آموزش های الکترونیکی اقدامات خوبی صورت گرفت و یکی از مهم ترین کاربردهایی که از این بستر الکترونیکی داشتیم در آموزش داوطلبان کنکوری کرمانشاهی بود و توانستند حائز رتبه های خوبی شوند.

بطحایی درباره احتساب سنوات حق التدریس و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، بیان کرد: این احتساب سنوات دچار مشکلات اداری شدند و با توجه به مساعدت صندوق بازنشستگی مشکل حل شد و به نرخ همان روز سنوات برآورد و مشکل ۵۹ تا ۷۰ نفر رفع می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  معلمان شاغلی که تا ۶ ساعت اضافه تدریس می‌گیرند مشمول فوق‌العاده شغل می‌شوند که این موضوع برای آموزش و پرورش و همکاران مفید است.

سالانه حدود ۲۷ هزار نفر تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می‌گیرند

وی همچنین به اجرای طرح ویژه مدارس اشاره و بیان کرد: این برنامه برای ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول اجرایی می‌شود و ۲ ساعت از برنامه رسمی به مدرسه اختصاص می‌یابد و معلم باید متناسب با نیازهای محلی و منطقه‌ای ساماندهی کند و محتوایی برای آن تعیین کند.

بطحایی تصریح کرد: اجرای این برنامه به تمرکز شدید برنامه‌ها در آموزش و پرورش کمک بسزایی می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره نرخ باسوادی گفت: نرخ با سوادی سن ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶ درصد و در سن ۱۰ تا ۲۹ سال بیش از ۹۶ درصد است، همچنین سالانه حدود ۲۷ هزار نفر تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می‌گیرند و اواخر شهریور جایزه بین المللی برای تلاش در ارائه برنامه آموزش ICDL در دوره انتقال دریافت کردیم و در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشت.

بطحایی درباره تامین اعتبار هنرستان‌ها بیان کرد: در ۶ ماه اول سال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به هنرستان‌ها رسید و اکنون هم ۵۰ میلیارد اعتبار به هنرستان ها تعلق می‌گیرد تا با ۱۰۰ میلیارد اعتبار کار را شروع کنیم.

راه های مقابله با سونامی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت دانشگاه فرهنگیان گفت: برای اولین بار در طول زمان ۳۴ هزار و ۶۰۰ هزار دانشجو جذب کردیم، همچنین پیش از این هم ۳۱ هزار دانشجومعلم داشتیم که وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره جوانگرایی در تصدی پست های میانی گفت: باید به سمتی برویم که جوانان مدیریت پست های جدید را بر عهده بگیرند.

بطحایی درباره راه های مقابله با سونامی نیروی انسانی گفت: ۱۶ روش برای تامین نیروی انسانی و جلوگیری از کمبود معلم در نظر گرفته ایم،  جذب نیروهای جدید را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی درباره وضعیت اجرای حساب یکپارچه مدارس گفت: این طرح به شفاف سازی وضعیت مالی کمک می کند و اجرای آن با ملاحظات قانونی در دستور کار قرار گرفته است.

منتفی شدن استیضاح نباید به موعد سال تحصیلی ربط داده شود

وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده مجدد از کتاب‌های درسی گفت: در صورتی که کیفیت کتاب های درسی افزایش یابد امکان استفاده از کتاب های درسی مجدد وجود دارد اما فعلا این موضوع به طور قطعی اجرا نمی شود.

بطحایی درباره وضعیت تحصیل اتباع افغان با اشاره به آمار تحصیل ۴۵۰ هزار نفری حضور اتباع خارجی در کلاس های درس ایران و افزایش این رقم به بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید، گفت: پوشش تحصیلی برای تمامی افراد در سنین دانش آموزش باید مورد توجه قرار گیرد و برادران افغان هم جز این قاعده محسوب می شوند بنابر همین شرایط و تاکیدات رهبر معظم انقلاب هیچ تفاوتی بین دانش آموز تبعه خارجی و دانش آموز ایرانی وجود ندارد و کمیته ای برای پیگیری ثبت نام دانش آموزان در نظر گرفته شد تا موانع تا حد ممکن بر طرف شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع استیضاح و با اشاره به اینکه این موضوع حق قانونی نمایندگان است، گفت: منتفی شدن این استیضاح نباید به موعد سال تحصیلی ربط داده شود، البته نمایندگان می توانند در هر موعدی پرسش از وزرا را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در هر موعدی که نمایندگان خواستار استیضاح باشند آمادگی پاسخگویی هستم، باید دید نمایندگان با پاسخ ها قانع خواهند شد یا خیر، بحر حال فرایند عادی امور را پیش می بریم.

بطحایی درباره وضعیت محمد حبیبی معلم بازداشته شده گفت: نسبت به این فرد و دیگر افرادی که شرایط مشابه دارند بی تفاوت نیستیم و در حیطه وظایف خودمان پیگیر موضوع هستم. به شخصه به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش در حد توان برای حل مساله تلاش می‌کنم.

درباره صندوق ذخیره و مصالح معلمان معامله سیاسی نمی‌کنم

وزیر آموزش و پرورش درباره معاملات سیاسی برای تصدی صندوق ذخیره فرهنگیان و شائبه های مربوط به آن گفت: به هیچ وجه درباره صندوق ذخیره و مصالح معلمان معامله سیاسی نمی‌کنم و مذاکره با عارف برای تغییر مدیر عامل صندوق نداشتم؛ پزینه های پیشنهادی برای تقویت هیئت امنا مطرح شد اما این موضوع با هدف سیاسی کاری نبوده ست.

بطحایی درباره اجرای طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: لایحه در کمیسیون های دولت در حال بررسی است و بعد از نتیجه گیری در کمیسیون ها، فراخوانی برای نظر سنجی از همکاران درباره اجرای طرح داریم.

امیدواریم بار مالی مانع  از اجرای رتبه بندی نشود

وی درباره تامین اعتبار این طرح ادامه داد: با وجود بار مالی لایحه رتبه بندی، اما این طرح برای سه سال آینده سر شکن شده و به تدریج بار مالی را تامین می‌ کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین بار مالی در بودجه های سنواتی پیشنهادی می شود و امیدواریم بار مالی مانعی برای اجرای آن نشود.

بطحایی درباره وضعیت بیمه تکمیلی و بدهی های پیشین برای خدمات بیمه ای گفت: استفاده از روش‌ صندوقی در شرایط فعلی وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد، با توجه به نوسانات خدمات دهی شرکت های بیمه ای سهم بخشی که بیمه شونده باید پرداخت کند بالا می رود و اگر به نتیجه نرسیم روش صندوقی را در نظر می گیریم. سازمان برنامه قول افزایش سهم داده است.

برای حذف آزمون  از مدارس فشارهای بسیاری را تحمل کرده ایم

وی تصریح کرد: بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده است و حدود 70 میلیارد تومان آن باقی مانده است که به تدریج پرداخت خواهد شد؛ در تلاش هستیم مشکلی برای خدمات رسانی به معلمان نداشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف آزمون‌ها با اشاره به اینکه این فرآیند برای دوره ابتدایی اعمال شده است، اظهار کرد: در نظر داریم تا این فرآیند به تدریج برای متوسطه اول هم اجرایی شود، هر چند در این مسیر فشارهای بسیاری را تحمل کرده ایم.

بطحایی درباره شائبه‌هایی که مربوط به حذف آزمون و عقب نشینی از این فرآیند مطرح شده است، گفت: آموزش و پرورش در رسیدن به اهدافش عقب نشینی نکرد و هدف اصلی‌مان حذف آزمون‌ها بود که محقق شد و آزمون پیشرفت تحصیلی را در پایه هفتم جایگزین آزمون هوش کردیم.

وی تصریح کرد: البته در مسیر حذف آزمون‌های مکرر و کتب کمک درسی و اجرای روش جدید پذیرش در مدارس سمپاد‌ نقایصی داشتیم ولی منفعت آن بیش از نقایص بود و افرادی که در آزمون پذیرفته شدند از معیارهای قابل قبولی هوشی برخوردار هستند.

به احتمال زیاد پنج روز در نعطیلات زمستانی خواهیم داشت

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف تکالیف دانش آموزان در دوره ابتدایی گفت: در سه پایه نخست ابتدایی در مدار‌سی که شرایط لازم برای اجرای طرح حذف مشق شب را دارند این طرح را اجرایی خواهیم کرد و تکالیف مهارت محور جایگزین آن می‌شود.

بطحا‌یی بیان کرد: از طریق اجرای این طرح دکان برخی سودجویان که با کتاب‌های حل‌المسائل فضای آموزشی را تحت تاثیر قرار دادند بسته خواهد شد و از آموزشگاه‌ها هم خواهان آن هستیم که برای تحقق اهداف واقعی آموزش و پرورش تلاش کنند.

وی درباره فعالیت هنرستان‌ها در روزهای پنجشنبه اظهار کرد: این موضوع در اختیار هنرستان‌ها قرار می‌گیرد و با موافقت شورای مدرسه و دانش آموزان ساعاتی را برای کارگاه‌ها اختصاص می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت تعطیلات زمستانی مدارس گفت: یک نظریه حقوقی مربوط به مصوبه مجلس و یک نظریه هم مربوط به شوراهای استان‌هاست. از معاونت حقوقی رئیس جمهوری درخواست استفساریه کردیم و بعد از این موضوع به احتمال زیاد پنج روز در سال تعطیلی خواهیم داشت اما به جای آن در خرداد ماه به زمان تحصیل اضافه می‌شود.

بطحایی درباره طرح با نشاط سازی مدارس بیان کرد: طرح‌های تحولی را به امید شرایط کاملا مطلوب نمی‌توانیم تعطیل کنیم شرایط نامناسبی همچون تراکم بالای کلاسی وجود دارد اما باید در مسیر تحقق این طرح‌ها با توجه به شرایط موجود و تلاش برای رفع موانع گام برداریم.

وی درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی و توجه به این معضل در مدارس بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی امروز در مدارس فراوانی کمی دارد و نگران کننده نیست اما برای این مسئله وجود یک مورد هم زیاد تلقی می‌شود و نباید وجود داشته باشد بنابراین از دو مجرای تربیت بدنی و سلامت و پرورشی موضوع آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح نماد گفت: این طرح برای زمانی که دانش آموز در معرض رفتارهای پر خطر قرار گرفته است اجرا می‌شود و با همکاری نهادهای مربوطه مانند قوه قضاییه و بهزیستی در حد بضاعت دانش آموز را از آسیب‌ها دور می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار