در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پوشش ملی زنان ایرانی در قبضه واردات

تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران، گفت: حداقل واردات چادر مشکی 50 تا 100 میلیون متر در سال است.

پوشش ملی زنان ایرانی در قبضه وارداتمیرمحمدتقی دانایی تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در تمام سال‌هایی که چادر به عنوان حجاب رسمی بانوان ایران انتخاب شد هرگز تولید داخلی نداشتیم و ما نخستین کارخانه‌ در دو سال اخیر هستیم که صرفا برای این محصول اقدام به راه‌اندازی خط تولید کرده‌ایم.

دانایی گفت: در مدت دو سالی که به عنوان تولید کننده پارچه چادر مشکی در حال فعالیت هستیم از حمایت‌هایی نظیر سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه ارزانتر، تخفیف در عوارض گمرک، مالیات کمتر و خرید نهادهای ذی‌ربط محروم بوده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید این کارخانه گفت: ما در حال حاضر با 70 درصد ظرفیت خط تولید در میدان رقابت حضور داریم که اگر بتوانیم با تمام ظرفیت خط تولید کار کنیم توانایی تولید 10 میلیون متر چادر مشکی در سال را خواهیم داشت و در نگاه خوش‌بینانه مساوی با تأمین نیاز 20 درصد بازار خواهد بود.

تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران ادامه داد: حداقل واردات چادر مشکی 50 تا 100 میلیون متر در سال است، البته آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه پارچه چادر مشکی درهیچ کجای جهان استاندارد بین‌المللی نداشته است، گفت: حدود دوسال پیش توانستیم برای نخستین بار پیشنهاد تدوین استاندارد ملی ایران برای تولید چادر مشکی را به سازمان ملی استاندارد ارائه دهیم.

تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران تصریح کرد: این روند به تدوین استاندارد ملی و ابلاغ آن منتهی شده است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم مُهر استاندارد تشویقی پارچه چادر مشکی را اخذ کنیم.

به گفته دانایی، تولیدات این کارخانه از نظر کیفیت و قیمت کاملا قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی است و امسال با استقبال چشمگیری از طرف مردم روبه‌رو شده است.

این تولید کننده درباره اشتغال زایی این مجموعه اعلام کرد: این مجموعه در حال حاضر 400 نفر نیرو دارد که حدود 250 نفر از آنها در خط تولید چادر مشکی مشغول به فعالیت هستند.


بیشتر بخوانید: چادر‌ مشکی چینی و کره‌ای بر سر زنان ایرانی/ آیا چادرهای ایرانی ارزان، کیفیت هم دارند؟ 


وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از قاچاق کالا، گفت: قاچاق کالا موجب ناعادلانه شدن فضای رقابت در این حوزه شده است، به طوری‌که کارخانه ما به عنوان تولیدکننده می‌بایست مواد اولیه خود را با پرداخت انواع هزینه‌ها و به‌صورت کاملا رسمی و قانونی وارد کند، در حالی‌که عده‌ای به راحتی محصول نهایی خود را از طریق قاچاق وارد می‌کنند.

دانایی تأکید کرد: تداوم این روند رقابت ناعادلانه بین تولید داخلی و محصول خارجی را سبب می‌شود.

وی تصریح کرد: از دولت درخواست داریم برای این کارخانه که تنها تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور است امتیازهایی از قبیل وارد کردن مواد اولیه با هزینه‌های مناسب در نظر بگیرند تا این مجموعه تولیدی بتواند محصول نهایی‌اش را با قیمت مناسب‌تری در بازار عرضه کند.

دانایی اظهار کرد: اگر کالاهایی که وارد کشور می‌شوند مشمول استاندارد اجباری شوند دیگر شاهد واردات کالای نامرغوب و ارزان قیمت در کشور نخواهیم بود.

تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران در پایان گفت: علی‌رغم محدودیت‌هایی که در تأمین مواد اولیه برای این کارخانه وجود دارد  امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم خط تولیدی با ظرفیت 10 میلیون متر دیگر در سال به این کارخانه اضافه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار