فرانس‌پرس: نشست آتی شورای امنیت درباره ایران می‌تواند موجب افزایش رویگردانی از آمریکا شود

­خبرگزاری فرانسه در مطلبی با اشاره به مواضع خصمانه واشنگتن در قبال کشورمان نوشت نشست آتی شورای امنیت درباره ایران می‌تواند موجب افزایش رویگردانی متحدان آمریکا از آن شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت دست آتشین برای ایران و دست مخملی برای کره شمالی؛ متحدان دونالد ترامپ، رئیس جمهور غیرقابل پیش‌بینی آمریکا، همانند رقبایش محتاطانه در انتظار دومین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند.

در این مطلب آمده است: با شورای امنیتی که بیش از هر زمان دیگری دچار اختلاف نظر است و به طور تصادفی ریاست آن در این ماه برعهده آمریکاست، هیچ نظری در مورد اینکه وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چه خواهد کرد و چه خواهد گفت وجود ندارد.

سال گذشته دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت در صورت حمله کره شمالی به آمریکا، این کشور را به طور کامل نابود خواهد کرد. اما امسال زمان آرامش است و قرار است وزرای امور خارجه آمریکا و کره شمالی هم با یکدیگر دیدار کنند.  اما این نزدیکی تماشایی میان آمریکا و کره شمالی، تاکنون به پیشرفتی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره منتهی نشده است.

روسای جمهور روسیه و چین در نشست منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن پرونده سوریه، کره شمالی و مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس مطرح خواهد شد، شرکت نخواهند کرد.

روز پنجشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست نشست شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت تا پس از اتهامات «تقلب» و «دروغ» مطرح شده میان آمریکا و روسیه در مورد اجرای تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ بار دیگر جامعه بین‌الملل را به هم پیوند دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، معتقد است در مورد ایران، انتظار لحظه بزرگ مصالحه میان روسای جمهور دو کشور وجود ندارد.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت آمریکا که به دنبال توافقی جامع با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور است می‌گوید آماده است با مقامات ایران دیدار کند، اما اطمینان دارد که ایران این کار را انجام نمی‌دهد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، می‌گوید روز چهارشنبه شورای امنیت همانند همیشه همه توجهات را به خود جلب خواهد کرد. مانند دیگر روسای جمهور آمریکایی در زمان خودشان، دونالد ترامپ نشست سران کشور‌ها را با موضوع اصلی ایران برعهده خواهد داشت. 

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: آمریکا راهبرد فشار حداکثری بر ایران را در پیش گرفته است، اما با چه برنامه زمانی؟ با چه اهداف واقعی؟ و با چه انگیزه‌ای؟ در حالی که واشنگتن مظنون به تلاش برای تغییر حاکمیت در ایران است، اروپا به دنبال پاسخ این سوالات است.

در حالی که متحدان آمریکا همچنان برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و منافع اقتصادی خود تلاش می‌کنند، نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند موجب افزایش رویگردانی از آمریکا شود.

مقر سازمان ملل متحد که از سوی پلیس به یک اردوگاه در شرق منهتن تبدیل شده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان، در انتظار حدود 130 رئیس کشور و دولت، 4 معاون رئیس جمهور و بیش از 40 وزیر امور خارجه است که در مقایسه با سال 2017 با افزایش همراه بوده است. طی یک هفته رویداد‌های گوناگون در حوزه دفاع از آموزش، پلاستیک‌های آلاینده، بیماری سل، رونمایی از مجسمه نلسون ماندلا و سخنرانی‌ها در زمینه‌های دیگر پیش‌بینی شده است. درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگ یا کوچک با یا بدون حضور ماموریت حافظان صلح سازمان ملل متحد مانند هر سال بخشی از رایزنی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار