مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی مطرح کرد؛

سوء استفاده از عنوان نقشه برداری مغز در کشور/ سازمان‌های دولتی از پژوهشکده علوم و فناوری‌ حمایت نمی‌کنند

حمایت نکردن سازمان‌های دولتی از علم نقشه برداری مغز در ایران / سوء استفاده از عنوان نقشه برداری مغز در کشورزارعی گفت: امروزه با سوء استفاده از عنوان نقشه برداری مغز در کشور، برخی افرادی که پزشک نیستند در این زمینه فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زارعی مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی و رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری‌های شناختی در نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی نقشه برداری مغز ایران که امروز در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی برگزار شد، درباره این همایش، اظهار کرد: امسال پنجمین دوره این همایش برپا می‌ شود و از سال گذشته تصمیم گرفته شد مجمع عمومی علوم و فناوری‌های شناختی در انتهای این همایش برگزار شود.

وی درباره گروه‌های هدف این همایش، گفت: همایش 15 امتیاز بازآموزی دارد و گروه‌های هدف آن شامل جراح مغز و اعصاب، متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکی، پزشکی هسته‌ای، رادیولوژی، مهندسی پزشکی و متخصصان علوم و اعصاب می‌شوند.

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی افزود: هدف اصلی از راه اندازی این همایش گسترش علوم اعصاب و فراهم آوردن فرصتی برای پیشرفت جوانان در این حوزه است. متأسفانه تاکنون هیچ سازمان دولتی به ما کمک مالی نکرده است و علی رغم مشکلات مالی همچنان هم به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

زارعی تأکید کرد: ما در نقشه برداری مغز، با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به آگاهی بیشتر نسبت به ساختار و عملکرد مغز و تشخیص بیماری‌ها دست پیدا خواهیم کرد؛ به طور کلی هدف اصلی نقشه برداری مغز، درک بهتر ساختار و عملکرد مغز در جهت بهبود حال بیماران است.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی در کشور در برابر کارهای جدید مقاومت می‌شود و علوم هدف اصلی خودشان را از دست می‌دهند و انحراف پیدا می‌کنند؛ همچنین برخی از سرمایه گذاری های دولت در موارد نامناسب اتفاق می افتد، سرمایه گذاری‌هایی که با برنامه ریزی و استراتژی همراه نیستند و  تحت تأثیر تمایلات سیاسی قرار گرفته و منحرف می‌شوند.

حمایت نکردن دانشمندان داخلی از علم نقشه برداری مغز در ایران

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی گفت: ما هدفمان را همچون روز اول ادامه می‌دهیم اما سرعت پیشرفت ما بسیار کند است. در کنار این موضوع جالب است بدانید آنقدر که دانشمندان خارجی از ما حمایت می‌کنند، دانشمندان داخلی ما را پشتیبانی نمی‌کنند، البته این حمایت فقط به صورت مالی نیست و حمایت‌ها باید به صورت همه جانبه ( مادی و معنوی ) انجام بگیرد؛ مسلم است که هرچه بیشتر به ما کمک شود، خدماتی بهتر به مردم ارائه خواهیم داد.

زارعی اظهار کرد: اولویت اول دانشگاه آموزش و تحقیق است، البته نتیجه آموزش و تحقیق به خدمات دهی منجر می‌شود اما این موضوعی زمان بر است و ما تنها کشور دنیا هستیم که مسئولیت آموزش پزشکی و خدمات دهی بهداشتی بر عهده دانشگاه است در حالی که وظیفه اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است.

وی درباره حمایت نکردن معاونت علمی ریاست جمهوری از علم نقشه برداری مغز در ایران، گفت: قرار بود معاونت علمی ریاست جمهوری بودجه 10 میلیون دلاری را برای فعالیت در زمینه علم نقشه برداری مغز به ما بدهند اما متأسفانه این بودجه برای ما تامین نشد و به ستاد علوم شناختی داده شد؛ مسئولان کشوری باید بدانند سرمایه گذاری کجا انجام می شود و سرمایه در دست چه کسی باید باشد؛ در این 5 سال هیچ سازمان دولتی به ما کمک نکرده است.

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی درباره سوءاستفاده از عنوان نقشه برداری مغز در ایران، افزود: امروزه در کشور از عنوان نقشه برداری مغز سوءاستفاده می‌شود؛ نقشه برداری مغز تنها کاربرد پژوهشی و تحقیقاتی دارد و به تشخیص افتراقی بیماری‌ها کمک می‌کند و در زمینه بالینی تنها به صورت محدود استفاده می‌شود.

ما در نقشه برداری مغز از علم رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و مغز و اعصاب کمک می‌گیریم و نقشه برداری مغز با رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و مغز اعصاب متفاوت است. در این میان متأسفانه برخی افراد که پزشک نیستند کار نقشه برداری مغز را انجام می‌دهند.

زارعی تأکید کرد: نقشه برداری مغز کاری تحقیقاتی است اما امکانات داخلی به ما اجازه نمی‌دهند که به طور صحیح از نقشه برداری مغز برای خدمات بالینی استفاده کنیم.

فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه اختلالات خواب

در ادامه نشست مسعود طهماسیان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی همایش، درباره پروژه اینگما، اظهار کرد: اینگما به معنای رمز گشایی مغز است، پروژه ای جهانی که به بررسی تغییرات مغز در بیماری‌های مغز و اعصاب و روانپزشکی می‌پردازد. مسئولیت گروه اختلالات خواب در پروژه اینگما بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و در این گروه 12 کشور از جمله آلمان و انگلیس عضو هستند.

وی بیان کرد: 200 نفر در پنجمین همایش بین‌المللی نقشه بردرای مغز ایران ثبت نام کرده‌اند و 60 خلاصه مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این میان 40 خلاصه مقاله برای سخنرانی انتخاب می‌شود.

4 تا 7 درصد از مردم از آپنه رنج می‌برند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما در گروه اختلالات خواب تغییرات مغزی در مبتلایان به اختلال خواب را بررسی می‌کنیم؛ بیماری آپنه ( وقفه تنفسی در خواب ) تا 5 برابر احتمال ابتلا به آلزامیر را در افراد افزایش می‌دهد؛ طبق آمار جهانی 4 تا 7 درصد از مردم مبتلا به آپنه هستند؛ در بیماری اختلال خواب، افراد بیشتر از 3 روز در هفته حداقل به مدت 3 ماه نمی‌خوابند؛ مبتلایان به اختلالات خواب اغلب دچار افسردگی و حتی افسردگی‌های مقاوم به درمان هم می‌شوند؛ ما در نقشه برداری مغز تلاش می‌کنیم تا شناخت بهتری از مکانیزم مغز داشته باشیم.

طهماسیان تأکید کرد: حدود 30 درصد از افراد دچار علائم بی خوابی هستند و یک سوم از مردم در زندگی خود دچار بی خوابی می‌شوند؛ حدود 24 درصد از افراد مستعد ابتلا به آپنه خواب هستند؛ عواملی مانند چاقی، دیابت و مشکلات قلبی در بروز آپنه خواب دخیل هستند.

وی تصریح کرد: حدود 10 درصد از مردم دچار بیماری اختلال خواب هستند این در حالی است که با استفاده از بهترین درمان‌ها تنها 50 درصد از افراد دچار بیماری اختلال خواب پس از یک سال بهبود پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهمانان خارجی در این همایش با هزینه شخصی خود حضور پیدا می‌کنند زیرا ما با محدودیت مالی مواجه هستیم؛ کشور دانمارک به تناسب جمعیت خود، بیشترین استفاده را از PET اسکن می‌کند؛ این روش با وجود گران قیمت بودن موجب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

طهماسیان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اثر پارازیت‌ها بر سلامت افراد، یادآوری کرد: طبیعی است که میدان مغناطیسی بر سلول‌ها اثر می‌گذارد؛ به طور کلی هرچه فاصله فرد از محل میدان مغناطیسی زیادتر باشد، شدت این میدان به شکل لوگاریتمی کاهش پیدا می‌کند؛ برای بررسی اثر پارازیت‌ها بر سلامت افراد باید کارشناسانی بدون جهت گیری سیاسی خاص در این زمینه فعالیت کنند تا معلوم شود که آیا پارازیت سلامتی افراد را تهدید می‌کند یا خیر.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار