سرنوشت تشکیل "سازمان توسعه سواحل مکران" چه شد؟

تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران که قرار بود یکی از استراتژیک‌ترین طرح‌های آینده ایران اسلامی را رهبری کند همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سواحل مکران سواحلی در حاشیه آب‌های اقیانوسی ایران از میناب هرمزگان در غرب تا نقطه صفر مرزی بندر گواتر سیستان و بلوچستان در شرق که می‌رود تا با عزم و نگاهی ویژه و جامع در آینده به مرکز صادرات، واردات و ترانزیت با توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار و تولید با استقرار صنایع تبدیل شود و میزبان بخش مهمی از جمعیت ایران باشد.

سواحل مکران در مدار توسعه/سرنوشت تشکیل

در اسناد بالادستی و طرح‌هایی جامع؛ سواحل مکران قرار است با استقرار صنایع پتروشیمی و فولاد و استفاده از آب دریا برای آن‌ها به تولید ۳۰ میلیون تن مواد و محصولات پتروشیمی بالادست و پایین دست و ۱۰ میلیون تن فولاد برسد؛ همچنین استقرار صنایع ماشین‌سازی، گردشگری و کشاورزی نیز با احداث مراکز بالادست و پایین‌دست صنعت خودرو، مراکز اقامتی و تفریحی و گلخانه‌های صنعتی و استفاده از شیرین‌سازی آب دریا برای تولید در آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. بندر جاسک در سواحل مکران نیز قرار است در طرح جامع وزارت نفت با احداث پایانه‌های نفتی، بخش مهمی از صادرات نفت ایران از خارک در خلیج فارس به این بندر در آب‌های عمان منتقل شود.

هم‌زمان با استقرار صنایع مادر و در کنار آن‌ها صنایع پایین دستی در سواحل مکران، مکران قرار است میزبان بخش مهمی از جمعیت ایران در شهر‌های جدیدی مانند شهر جدید تیس در سیستان و بلوچستان بشود و معضل کم‌آبی شهر‌های ایران را نیز با ایجاد تاسیسات بزرگ و مدرن شیرین‌سازی آب‌های دریا برطرف کند.

اما این سواحل چرا این‌قدر اهمیت دارد؛ در یک دهه اخیر اتفاقاتی که در خلیج فارس به‌عنوان نقطه‌ای محدود و آسیب‌پذیر در جنگ و صلح اتفاق افتاده و همچنین تحولاتی که در حوزه قیمت تمام شده و هزینه‌های حمل و نقل رخ داده، موجب شده آرایش اقتصادی منطقه به سمت سواحل و بنادر اقیانوسی عمان در حال حرکت باشد.

بنادر صحار عمان و گوادر پاکستان به‌ترتیب با جذب ۲۵ و ۶۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی خود را آماده می‌کنند تا سال ۲۰۵۰ میلادی به یک مگاپورت تبدیل شوند و جایگزین بنادر امارت و مهم‌ترین آن جبل علی شوند؛ بندر تازه تاسیس دوقم عمان بنا به اعلام مدیرانش در تکاپوی جذب سرمایه‌گذار برای تبدیل شدن به یک هاب توزیعی است. همچنین عربستان نیز در طرح جامعی در حال انتقال بخش مهمی از صادرات نفت خود از خلیج فارس به دریای سرخ است.

سواحل مکران در مدار توسعه/سرنوشت تشکیل

هم‌زمان با این نقل و انتقالات از خلیج فارس به عمان، ایران نیز خود را برای این انتقالات آماده می‌کند و همان‌طور که پیشتر گفته شد، طرح‌های مهم اقتصادی و تولیدی در سواحل مکران در حال ساخت هستند. توسعه سواحل مکران مورد تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب است و ستادی نیز به ریاست معاون اول رئیس جمهور برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در طرح جامع و استراتژیک توسعه سواحل مکران در وزارت دفاع تشکیل شده است.

۱۲۱۸ طرح بزرگ و کوچک عمرانی در سواحل مکران اجرا می‌شود

در دو همایش جداگانه که توسط این ستاد برای جذب سرمایه‌گذار برای توسعه این سواحل در سال‌های ۹۵ و ۹۶ برگزار شد، اعلام شده در مجموع ۱۲۱۸ طرح بزرگ و کوچک عمرانی در خط ساحل مکران در هرمزگان و سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد؛ همچنین به گفته دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری برای طرح‌های صنعتی در شهرستان‌های چابهار و کنارک هزینه شده است.

علاوه بر ستاد توسعه سواحل مکران، نمایندگان مجلس برای تسریع و متوازن کردن توسعه و نظارت فراگیر بر نهاد‌های اجرا کننده طرح‌ها، در سال ۹۵ تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران را تصویب کردند؛ بنا به مصوبه مجلس این سازمان که در محدوده شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک هرمزگان و چابهار و کنارک سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود تمام وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌ها و مؤسسات عمومی به‌غیراز دفاعی- امنیتی، قضایی و امور خارجه و همچنین تمام دارایی‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی اعم از منقول و غیرمنقول و تمام طرح‌ها و پروژ‌ه‌ها (در حال بهره‌برداری یا اجرا) در منطقه سواحل مکران را بر عهده می‌گیرد.

اساس‌نامه سازمان سواحل مکران در هیئت وزیران گیر کرده

تدوین اساس‌نامه سازمان توسعه سواحل مکران از شهریورماه ۹۶ در دولت آغاز شده و تاکنون به نتیجه نرسیده است؛ غلام‌رضا مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان اواخر فروردین ماه ۹۷ در شورای اداری سیستان و بلوچستان گفته بود: اساسنامه توسعه سواحل مکران شش ماه است که در هیئت وزیران گیر کرده است. مگر می‌توان بدون تصویب این اساسنامه در آنجا پروژه تعریف کرد؟ بر این کار باید اساسنامه و مطالعاتش خارج شود و وظایف دستگاه‌های اجرایی مشخص شود؛ که این اساس‌نامه از شهریورماه ۹۶ تاکنون در دولت گیرکرده و هنوز تدوین نشده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز اخیراً گفته: تاسیس سازمان توسعه سواحل مکران و اجرای همه طرح‌ها در طول سواحل مکران به‌صورت متعادل و متوازن که شامل شهرستان‌های میناب و جاسک در هرمزگان و چابهار و کنارک در سیستان و بلوچستان است ضروریست چرا که هم‌اکنون به دلیل نبود مزیت‌های رقابتی و اقتصادی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کمتر راغب به سرمایه‌گذاری در این مناطق هستند.

عبدالفغور ایران‌نژاد با بیان اینکه سازمان توسعه سواحل مکران باید هرچه سریعتر تشکیل شود و دولت باید سریع‌تر اساس‌نامه آن را به مجلس برای تصویب نهایی ارائه دهد، می‌افزاید: عمده طرح‌های مهم با سرمایه‌گذاری بالا هم‌اکنون به صورت متمرکز در چابهار و منطقه آزاد آن به دلیل مزیت‌های رقابتی و اقتصادی سرمایه‌گذاری متمرکز شده که لازم است این سرمایه‌گذاری‌ها با تأسیس سازمان توسعه سواحل مکران به‌صورت متوازن در طول همه سواحل پراکنده شود.

سواحل مکران در مدار توسعه/سرنوشت تشکیل

مخالفت سه سازمان با تشکیل سازمان توسعه مکران

اما ظاهراً به تاخیر افتادن تدوین اساس‌نامه و تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با اظهار نگرانی‌ها و مخالفت‌هایی از تاسیس این سازمان بی‌ربط نیست؛ پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: مدتی پیش در کارگروه توسعه مکران پیشنهاد شد که طرح توسعه مکران تحت مدیریت یک سازمان خاص و مستقل به نام سازمان توسعه مکران اداره شود و حتی اساسنامه‌ای هم برای این موضوع ارائه شد، اما مورد مخالفت بسیاری از اعضا و نهاد‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوری و حتی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

وی در مورد دلایل مخالفت دستگاه‌ها با تاسیس سازمان توسعه مکران می‌افزاید: اساسنامه تاسیس سازمان توسعه مکران تا حد بسیاری روح منطقه آزاد داشت در حالی‌که مکران بین دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع است و مدیریت این دو استان به طور کلی با هم تفاوت دارد و طبیعی است که یکپارچه شدن آن‌ها مسائل گمرک، امور بانکی و سایر موضوعات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به‌طور قطع اجرایی کردن این اساسنامه با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز تاسیس سازمان توسعه سواحل مکران در کوتاه مدت را مردود می‌داند و می‌گوید: تاسیس این سازمان همانند توسعه سواحل مکران یک کار ضرب‌العجلی نیست که سریع انجام بدیم و فردا جواب بدهد.

دانیال محبی در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: توسعه سواحل مکران و تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران یک کار دراز مدت و پله پله است و نیاز به مطالعه و هماهنگی دارد تا با بررسی کامل سراغ آن رفت.

وی با اشاره به استقرار بخشی از جمعیت ایران در کنار سواحل مکران تصریح می‌کند: باید حریم دریا بررسی شود تا مشخص شود چه اندازه امکان اسکان جمعیت وجود دارد؛ در هر حال تشکیل سازمان توسعه سواحل یک کار زمان‌بر است و نیاز به هماهنگی و مطالعه بیشتری دارد.

با این اظهار نظر‌ها مشخص است تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران که مورد تاکید مجلس است حالا حالا‌ها به نتیجه نمی‌رسد؛ فارغ از اظهار نگرانی‌ها در زمینه تاسیس این سازمان، توسعه سواحل مکران که مورد تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب نیز هست باید با نگاه جدی‌تری دنبال شود؛ چرا که همین حالا کشور‌های حاشیه خلیج فارس با نگاه ویژه و عزمی جامع در حال نقل و انتقالات از خلیج فارس هستند و به‌گواه کارشناسان، ایران از این نقل و انتقالات عقب است.

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار