معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی مطرح کرد؛

تولد ۳ هزار نوزاد ناشنوا و کم شنوا در هر سال/ عوامل ایجاد ناشنوایی در نوزادان و بزرگسالان

نشست خبری سازمان بهزیستی به مناسبت هفته ناشنوایان با حضور معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی برگزار شد.

هر ساله حدود ۳ هزار نوزاد ناشنوا و کم شنوا متولد می شوندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ظهر امروز( سه شنبه) به مناسبت هفته ناشنوایان در نشست خبری خود اظهار کرد: ناشنوایی معلولیتی است که اگر بخواهیم قضاوتی بر آن داشته باشیم معلولیت پنهان نامیده می شود.

وی با بیان اینکه چیزی که از معلولیت و ناتوانی در اذعان عمومی جامعه وجود دارد معلولیت هایی است که به چشم دیده شود، ادامه داد: به عنوان مثال جامعه فرد قطع نخایی، نابینای با عصای سفید و معلولیت های ذهنی و روانی را معلول می داند ولی در خصوص ناشنوایان شما به فردی مواجه هستید که از لحاظ جسمی و ظاهری مشکلی ندارد و تنها در هنگام ارتباط برقرار کردن متوجه مشکل فرد ناشنوا می شوید.

وی گفت: صاحب نظران در زمینه ناشنوایی معتقدند یکی از شدیدترین معلولیت ها معلولیت شنوایی است، چرا که ۷۰ درصد ارتباط هر فرد از طریق گفتار و شنیدار است. بنابر این در این زمینه ما با فردی مواجه هستیم که در ساختار ظاهری مشکلی ندارد اما در واقع دچار مشکلات عدیده است.

وی با بیان اینکه افراد ناشنوا از داشتن شغل، تحصیلات، بهداشت، امنیت، آرامش و سرپناه با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: بر اساس برآوردهای جهانی هر ساله حدود ۳ هزار نفر با معلولیت شنیداری متولد می شوند که البته در سال های اخیر بر اساس غربالگری های شنیداری مثل تشخیص به موقع، این معلولیت کاهش داشته است.

نحوی نژاد ادامه داد: غربالگری به معنای از بین بردن ناشنوایی نیست بلکه به معنای این است که ما با کمک غربالگری بتوانیم از تشدید ناشنوایی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در سال های قبل سن متوسط تشخیص معلولیت شنیداری از سن سه سالگی بود، افزود: امروزه ما می‌خواهیم با غربالگری سن تشخیص ناشنوایی را به بدو تولد کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: هر ساله حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نوزاد در جامعه ایران متولد می شوند که ۹۰ درصد این نوزادان تحت غربالگری شنیداری قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد علل ناشنوایی مشکلات ژنتیک است و ۵۰ درصد دیگر آن بین علل اکتسابی و علل ناشناخته متغیر است، عنوان کرد: با توجه به کاهش ازدواج های فامیلی در کشور و افزایش مشاوره های ژنتیک در جامعه تقریبا عوامل ژنتیکی کاهش یافته است و عوامل اکتسابی رتبه های بالاتری را به خود اختصاص داده اند.

معاون امور توانبخشی افزود: حوادث دوران بارداری و زایمان، عفونت های رحم مادر، سو تغذیه ها و مصرف خود سرانه برخی داروها می تواند جزو عوامل اکتسابی معلولیت شنوایی باشد.

وی با بیان اینکه عدم توجه و مراقبت به یک زن باردار، حوادث حین زایمان و عواملی که در بدو تولد و شیرخوارگی به وجود می آید، می تواند منجر به ناشنوایی یک فرد شود، گفت: عواملی نیز وجود دارند که فرد را در سنین بالا به ناشنوایی دچار می کنند؛ به عنوان مثال صدای های ناهنجار، آلودگی های صوتی، استفاده بیش از حد از هدفون ها با صدای موسیقی های بلند جزو عوامل ایجاد ناشنوایی در افراد است.

نحوی نژاد گفت: حوادث شغلی و رانندگی نیز می تواند بر روی عصب های شنوایی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد معلولیت ناشنوایی شود.

وی با بیان اینکه برخی از عفونت های گوش میانی و کهولت سن و سالمندی نیز از عوامل ناشنوایی است، بیان کرد: در سنین بالا ما با پدیده ای تحت عنوان «پیر گوشی» مواجه هستیم که استخوانچه های گوش دچار مشکل می شوند و فرد دچار کاهش شنوایی می شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی حدود یک میلیون و  ۴۳۴هزار نفر فرد معلول  را شناسایی کرده است که حدود ۲۴۵ هزار نفر این افراد کم شنوا یا ناشنوا هستند و ۱۷ درصد از جمعیت تحت پوشش حوزه توانبخشی را این افراد به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه تعدادی از این معلولان دچار مشکلات معیشتی حاد هستند و باید از سازمان بهزیستی مستمری دریافت کنند، افزود: امسال با برنامه‌ای که دولت و مجلس داشت، به اندازه افرادی که از اول انقلاب تا اول سال ۹۷ مستمری دریافت می‌کردند به همان اندازه پشت نوبتی مستمری بگیری نیز اضافه شد و در حال حاضر از ۶۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر سازمان بهزیستی، حدود ۵۵ هزار نفر ناشنوا هستند که ۸.۶ مستمری بگیران را شامل می‌شوند.

نحوی نژاد ادامه داد: همیشه باور بر این بوده است که ناشنوایان به دلیل اینکه توان کار و فعالیت دارند، نباید در جمعیت مستمری بگیران قرار بگیرند، اما با توجه به مشکلاتی که جوامع کار با آن مواجه هستند، دست این افراد از بازار کار دور بوده است.

وی با بیان اینکه توصیه ما به سازمان بهزیستی این است که امسال در پوشش پشت نوبتی‌ها افراد ناشنوا را نیز قرار دهد، افزود: در سازمان بهزیستی مراکزی به عنوان مراکز روزانه وجود دارد که در این مراکز ما به خانواده ها، کودکان کم شنوا و ناشنوا هستند، آموزش داده می‌شود و در سنین بالا کارگاه‌های مهارت آموزش و اشتغال فراهم شده است که در حال حاضر حدود ۷ درصد از مراکز ما مراکزی هستند که افراد کم شنوا‌ و ناشنوا از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: من از زبان اشاره حمایت می‌کنم و در این فکر هستیم که برای به رسمیت شناختن زبان اشاره با کمک تمام استان‌های کشور و با استفاده از طرحی در فراکسیون معلولان این درخواست به مجلس ارائه و این زبان رسمی شود.

نحوی نژاد گفت: با انجمن خانواده ناشنوایان توافق شده است که از هفته آینده آموزش زبان اشاره را برای همکاران حوزه توانبخشی آغاز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار