باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آوارگی همراهان بیمار در بیمارستان میلاد

در لوای بی‌توجهی مسئولان، همراهان بیماران در کنار بیمارستان‌ها با کارتن خوابی و آوارگی در شهرهای بزرگ روزگار سختی را سپری می‌کنند.

آوارگانی بنام همراه بیماربه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ردیف چادرهای مسافرتی و کسانی که در پیاده‌روهای اطراف بیمارستان‌ها بساط زندگی پهن کرده‌اند نه آواره و کارتن خواب هستند و نه زلزله زده، بلکه این‌ها همراهان بیمارانی هستند که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و شرایط  به مراتب سخت تری را نسبت به بیمار تحمل می‌کنند.

اقامتی که معلوم نیست یک شب باشد یا چندین ماه، این افراد به امید بهبودی بیمارشان هر مصیبتی را به جان می‌خرند.

به طور حتم  اگر گذرتان به بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی افتاده باشد، حتما این افراد را دیده‌اید  که در سخت ترین شرایط و بدترین حالت ممکن روی صندلی بیمارستان‌ها، در محوطه مراکز خدمات درمانی و یا حتی در خودروهای کوچک خود، در حال استراحت هستند.

حتی اگر نیمه شب‌ها به این مراکز مراجعه کنید، افراد بسیاری را می‌بینید که همه از همراهان بیماران هستند و از شهرستان‌های دور و نزدیک به شهرهای بزرگ مراجعه کرده‌اند و بدون رعایت شأن اجتماعی کنار معابر عمومی  در حال صرف غذا و یا استرحت هستند.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و بیمارستان‌ها گویا در حال انتقام گرفتن از همراهان بیماران هستند و ساده ترین امکانات را نیز از آن‌ها دریغ می‌کنند.

مشاهدات عینی و تجربی خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از بیمارستان میلاد حاکی از آن است که کارکنان بیمارستان میلاد از استراحت  همراهان بیماران در نمازخانه این بیمارستان جلوگیری می‌کنند، باز بودن درب نمازخانه به روی همراهان بیمار محدود به ساعات 5 صبح تا 06:30 صبح و 12 ظهر تا 12 شب است.

مسئولان این بیمارستان حتی در ساعات باز بودن درب نمازخانه در اقدامی عجیب برای جلوگیری از استراحت احتمالی همراهان بیمار و دراز کشیدن این افراد در اتاقی کوچکتر از 10 متر در شرایطی که صرفه جویی در مصرف برق در دستور کار دولت است و به تمامی ادارات ابلاغ می‌شود، کولرهای نمازخانه را در سردترین حالت ممکن تنظیم و فعال می‌کنند.

در شبی که در بیمارستان میلاد به عنوان همراه مریض رفته بودم، از ساعت 19 وارد نمازخانه شدم، کولر روی آخرین درجه تنظیم شده بود، وقتی از مسئولان بیمارستان خواستم تا کولر را خاموش کنند و یا درجه آن را کاهش دهند، از این امر امتناع کردند و گفتند: نمازخانه مکانی مقدس است که دراز کشیدن در آن ممنوع است، لذا برای جلوگیری از دراز کشیدن افراد در نمازخانه درجه کولر را زیاد می‌کنیم که فرد پس از نماز خواندن از مکان خارج شود.

آن شب اتفاقی مسئول شیفت شب فراموش کرد درب نمازخانه را قفل کند، من و دو نفر دیگر از همراهان بیمار که مدت زیادی در بیمارستان به سر می‌کردند، از خدا خواسته صدایمان را در نیاوردیم و همان جا در سکوت مطلق خوابیدیم. همه ما از سرما به خود می‌پیچیدیم، اما در شرایطی که تمام بدنمان از سرپا ماندن و نشستن روی صندلی‌های بیمارستان کوفته شده بود، یخ زدن را ترجیح دادیم و آن شب را در سرمای مطلق سحر کردیم.

تمام این‌ها درحالی است که نمازخانه این بیمارستان حداقل برای خواب شبانه همراهان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و اندکی از آلام فراوان همراهان بیماران بکاهد.

در این شرایط سخت اقتصادی که بسیاری از اقشار آسیب پذیر رنج سفر را به جان خریده و برای مداوای عزیزان خود راهی غربت می‌شوند و توان تأمین هزینه اقامت در مسافرخانه‌ها را نیز ندارند، تأمین حداقلی نیازهای آنان از ابتدایی ترین انتظارات از مسئولان شهری و بیمارستانی است.

حال بنا بود در طرح تحول سلامت تسهیلاتی برای همراهان بیماران هم ارائه شود، اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند، ‌رسیدگی به وضعیت اسکان همراهان بیمار، خارج از اختیارات این وزارتخانه است و وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها هیچ تکلیف قانونی در زمینه اسکان و اقامت همراهان بیماران ندارند و شهرداری‌ها، وزارت کشور و نهادهای حمایتی باید در این زمینه اقدام کنند.

حفظ شأن  این عزیزان و تأمین نیازهای اولیه آنان حتی با اخذ هزینه‌های اندک می‌تواند بخشی از فرآیند هتلینگ بیمارستانی باشد که تاکنون مغفول مانده و رنج زیادی را به همراهان بیماران تحمیل می‌کند.

در این مسیر حتی می‌توان با استفاده از امکانات شهری و برنامه ریزی‌های بین بخشی در اقدامی هماهنگ با شهرداری‌ها برای ایجاد سرپناه‌های موقت، سرویس‌های بهداشتی و تأمین امنیت خاطر همراهان بیماران اقدام شود.

در حالی که این روزها به  تدریج دمای هوا کاهش می‌یابد و بارندگی‌ها آغاز می‌شود، مشکلات در این زمینه نیز افزایش یافته و کارتن خوابی‌های اطراف بیمارستان‌ها شکل ناپسندتری به خود می‌گیرد.

پاسخ روابط عمومی بیمارستان میلاد

روابط عمومی بیمارستان میلاد در این ارتباط در توضیحاتی که برای باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کرده است نوشت:

در صورت نیاز و دستور پزشک،امکان حضور یک نفر همراه در بخش‌های بستری بیمارستان میلاد فراهم است.

نمازخانه اورژانس صرفا جهت اقامه نماز بوده و در ساعات تعریف شده باز است. ضمنا با تاکید مدیریت بیمارستان و با توجه به ماهیت مذهبی و دینی نمازخانه، این مکان مقدس فاقد دوربین مداربسته و کنترل انتظامی خاصی است که موجب سلب آسایش نمازگزاران شود، بنابر این کنترل فیزیکی و دوربینی نمازخانه از این حیث که افراد بصورت 24 ساعته در آن استراحت نمایند غیر قابل توجیه است.

 در گزارش آن خبرگذاری محترم تاکید و اذعان شده است که بیمارستان ها هیچ تکلیف قانونی در زمینه اسکان و اقامت همراهان بیمار ندارند پس چگونه از این بیمارستان انتظار است که نمازخانه خود را به صورت 24 ساعته باز نگه داشته و نمازخانه کوچک اورژانس را تبدیل به جای خواب نماید.

مطالب دیگری نیز در گزارش مبنی بر اقدام نهادهای حمایتی در زمینه اسکان بیماران درج شده است و ما نیز به نوبه خود در این زمینه آماده همکاری با نهادهای مسئول در چارچوب مقررات هستیم.

انتهای پیام/

گزارش از عاطفه عبدی اینانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
سلام‌‌آیا‌بیمارستان ‌میلاد‌‌هنوز‌جابرای‌استراحت ‌همراه ‌مریض ‌ها‌درست‌نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
واقعا شرایط برای بیمار وهمراهان انها سخت است از مساجدها وحسینیها که هزینهای زیادی برای ساختشان صرف شده استفاده کنند اینطوری بیشتر به خدا نزدیک میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
منصوره
۱۵:۵۰ ۰۸ تير ۱۴۰۱
ماهم از خرم آباد آمدیم مریضمون رو هم بستری نکردن بامریض سه نفری تو پارک هستیم و نامه ارجاع دادن آوردیم معلوم نیست کی نوبت براش بزنن هی نمی گن کی که بریم شهرمون دوباره بیایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
من نوبت گرفتم برای جراحی بیمارستان میلاد ازشمال میام ولی بخاطر نداشتن جامجبورم توماشین باشیم یا بیرون توخیابان حتی قبلا من رفتم تونمازخانه راه نمیدادن بشینیم ماهایی که جایی نداریم الان باید چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
من بارها و بارها این صحنه ی دردناک رو اطراف بیمارستان امام خمینی دیدم مردم بچه های مریضشون رومیارن بستری میکنن و اطراف بیمارستان چادر میزنن
Canada
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
خبرنگاران جوان وقتی مشکلی را مطرح میکتید که کار خدا پسند ی هم هست .از مردم بخواهید برای حل مشکل نظر بدهند .مثل این میماند که مشکلی را برای رای مردم گذاشته اید .به این سادگی کلی راه حل که ممکنه به عقل دست اندرکاران نرسد .توسط همین مردم مطرح شود .که امکان دارد کارساز باشد .از مردم برای حل و فصل مشکل کمک بگیرید .دست اندرکاران با این مشکلات دست و پنجه نرم نکرده اند .ولی مردم درد را حس میکنند .و راه حل دارند
Canada
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
ایا نمیشه در مساجد و تکیه ها برای اسکان این هم وطن های عزیزم استفاده بشه .تا هم اینها در رفاه باشند و هم شکل شهر زشت نشود و سوزه برای کانال معاند من و تو و بی بی سی و امثالم نشود .بعصی مواقع با یک تصمیم کوچک که به عقل ناقص من هم رسید میشه .یک سری مشکلات را بر طرف کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
خدمات پزشکی در ایران ضعیفه معلوم نیست بوجه کشور کجا صرف میشه چراباید درشهرهای دیگر بیمارستان برای مردم نباشد که هم وطنهای شهرستانی بیان تهران آواره بشن
Germany
احمد 1000
۲۰:۴۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
من خودم چهار شب تقربیا جلوی بیمارستان کنار خیابان خوابیدم چون بیمارستان حداکثر ده شب درب ها را میبندد و حتی اجازه نمیدهد همراه بیمار داخل سالن روی صنندلی چرتی بزنند در اون مسیر هتل اگر باشد خیلی گران است انشالا دولت فکری در این مورد اقدام کند یا همان بیمارستان خوابگاهی فقط برای همراهان مریص درست کند ولی با قیمت ارزان انشالا که هیچ کسی مریص نشود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
یک گزارش از وضعیت بیمارستان طیبی کودکان تهران هم تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام سال ۹۶ نزدیک به یک ماه من و برادر و خواهرم به صورت شیفتی پیش مادرم بودیم توی سرمای زمستان داخل ماشین میخابیدیم فقط اذان درب نماز خانه شیک را باز میکردند ای خدا به داد همراهان بیماران غریب برس ای کاش خیرین بجای مدرسه دیگه به فکر مکانی برای همراهان بیمار باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
از ماست که برماست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
بی جایی و بی خانمی مشکل بیماران شهرستانی و همراهانشان رو در مراجعه به بیمارستانهای تهران دو چندان می کنه
شایسه بود در گوشه بیمارستانها,بیمار سرا هایی درست می شد تا دغدقه هاشون بابت بیماری که هست حداقل بابت جا نباشه
Germany
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
چرا وزارت بهداشت یک واحد آپارتمان مثل خوابگاه در جوار بیمارستان اجاره نمی کند و تخت های آن را به همراه بیماران به صورت اقامت در یک شب به اندازه تعداد شب های بستری شدن بیمارشان در بیمارستان اجاره نمی دهد؟؟؟؟ البته با قیمت منصفانه و نه در حد قیمت هتل ها ! به خدا ثواب دارد . هزینه درمان و هزینه سفر و هزینه اقامت در تهران برای بیماران شهرستانی زیاد است!

پرستاری بیمار در منزل توسط همراه او و همراهی نمودن بیماران در بیمارستان برای مداوا در شهر دور برای همراه بیمار بسیار خسته کننده است و نیاز به ساعتی استراحت ضروری است وگرنه خود همراه هم بیمار میشود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام: واقعا گل گفتین چون سال ۹۲ من هم سه روز اونجا مریض داشتم و مجبور بودم کنار ماشین چادر بزنم میشه نامه از بیمارستان بعنوان همراه بیمار در یه جایگاه حتی یه کانکس و فقط محل خواب استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
غلامرص
۱۲:۴۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام از بیمارستان لبافی نژادهم گزارش تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
اگر در هر روستای یک بیمارستان میلاد درست می شد عالی میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
باید این موضوع از سوی مسئولان بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
سیپ.محمد.سجادی
۱۲:۰۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
من.ساال.۵۶.ده.ماه.بیما.رستان .بستر.بودم.بدونه.همرا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
.فقط کافیه مسئولان محترم یه لحظه خودشونو جای اون مردم بزارن.الهم اشفع کل مریض.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
.فقط کافیه مسئولان محترم یه لحظه خودشونو جای اون مردم بزارن.الهم اشفع کل مریض.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
آیا نمیشه فکری کردیا اهمیتی ندارد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
خیلی دردناکه من دیدم چادر میزنند از شهرستان میان برای درمان
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
چرا میگن پولی نیست که بیمارستان و و20جور دفترچه درمان میدن فقط پول نقد ازکجا بیاریم.
آخرین اخبار