بیکاری، چالش اصلی رئیس‌جمهور آینده برزیل

رویترز در مطلبی به بررسی بحران بیکاری در برزیل به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه آمریکای جنوبی پرداخت.

بیکاری، چالش اصلی رئیس‌جمهور آینده برزیلبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، برزیل، بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه آمریکای جنوبی محسوب می‌شود با این حال نزدیک به سیزده میلیون برزیلی که معادل جمعیت کشوری مثل یونان می‌شود، بیکار هستند و اقتصاد این کشور که یک سال پیش از رکود خارج شد، به زحمت تلاش می‌کند بر بحران بیکاری فائق آید.

نرخ بیکاری در برزیل از سال 2016 بین دوازده تا چهارده درصد در نوسان بوده است و معضل بیکاری طبیعتا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رای دهندگان برزیلی در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور است که دور اول آن هفتم اکتبر برگزار خواهد شد.

ژیر بولسونارو، نماینده جناح راست افراطی در پارلمان برزیل در نظرسنجی‌ها از بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده برخوردار است و فرناندو هاداد، نامزد حزب چپ کارگران برزیل نیز رقیب اصلی وی محسوب می‌شود. هم بولسونارو و هم هاداد قول داده اند در صورت پیروزی در انتخابات حل مشکل بیکاری را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند. بیکاری بسیاری از شهروندان برزیلی را مجبور کرده است به مشاغل مختلف در بخش‌های موازی روی آورند، مشاغلی که در آن‌ها از مرخصی با حقوق و امتیازات خبری نیست به همین علت درآمد‌های مالیاتی برزیل نیز به طرز محسوسی کاهش یافته است.

مارکوس کاسارین، مدیر تحقیقات اقتصاد کلان در موسسه آکسفورد اکانمیکس می‌گوید: "برزیل تنها با کاهش نرخ بیکاری است که می‌تواند به افزایش میزان مصرف خانوار‌ها که از ارکان اصلی رشد اقتصادی مستمر است، کمک کند. "

این کارشناس برزیلی ضمن اذعان به این که نسبت به بهبود اوضاع بازار کار در کوتاه مدت به هیچ وجه خوشبین نیست، گفت سال‌ها وقت و تلاش لازم است تا نرخ بیکاری در این کشور به زیر ده درصد برسد.

سال گذشته میشل تمر، رئیس جمهور فعلی برزیل قوانین اشتغال را مورد بازبینی قرار داد به امید این که بتواند در بازار کار انعطاف بیشتری ایجاد کند و شرایط را برای ایجاد مشاغل جدید تسهیل نماید، اما آثار و نتایج تدابیری که تمر در این زمینه اتخاذ کرد هنوز نمایان نشده است.

بنابراین برای رئیس جمهور آتی برزیل کار دشواری خواهد بود که اصلاحات اقتصادی بلندپروازانه‌ای را که سرمایه گذاران خارجی خواستار شده اند، به اجرا گذارد.

سال 2010 زمانی که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور وقت برزیل قدرت را ترک کرد این کشور در رونق اقتصادی کامل قرار داشت و رئیس جمهور چپگرای وقت نیز از محبوبیتی انکار ناپذیر و دست نیافتنی برخوردار بود به طوری که طبق نظرسنجی‌ها هشتاد درصد از برزیلی‌ها از وی حمایت می‌کردند. اما امروز شرایط اقتصادی برزیل تغییر کرده است و این کشور به زحمت تلاش می‌کند از چند سال رکود پیاپی خارج شود.

بولسونارو و هاداد، دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آتی برزیل چهره‌های کاملا متضادی هستند که به راحتی قادر نخواهند بود حمایت همه را‌ی‌دهندگان برزیل را جذب کنند و برای اجرای برنامه‌های خود اتفاق آرا احزاب را به دست آورند.

بولسونارو قول داده است با کاهش هزینه‌های عمومی و خصوصی سازی‌هایی که مسلما با اعتراضات و انتقادات زیادی همراه خواهد بود، کسری بودجه اولیه برزیل را تا سال 2020 از بین ببرد.

هاداد نیز پیشنهاد کرده است حوزه وظایف و اختیارات بانک مرکزی را گسترش خواهد داد تا مشکل بیکاری را نیز شامل شود. وی همزمان قصد دارد محرک‌هایی برای تقویت سرمایه گذاری‌های عمومی ارائه کند و به عنوان مثال سقف هزینه‌ها را لغو و هر گونه طرح خصوصی سازی را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیکاری ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار