برای نخستین بار؛

تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت ‌تپه از تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت ‌تپه با اشاره به تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال بیان داشت: این اقدام برای نخستین بار در یکی از آثار جهانی ایران و با هدف افزایش داده های شناختی و پایش تدریجی بنا صورت گرفت.

وی شناخت ناهنجاری ‌ها و آسیب ‌ها، بالابردن دقت داده ‌های معماری، آگاهی از کنش‌ ها و واکنش‌ های سازه ‌ای در مقیاس بسیار دقیق را از نتایج بهره ‌برداری از سیستم پایش دیجیتال عنوان کرد.

رشنویی در ادامه تصریح کرد: این شناخت دقیق سبب جهت دهی راهبردهای مداخلات حفاظتی می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌ تپه افزود: پیش از این و در فاز نخست از دور جدید مطالعات آسیب‌ شناسی، ارزیابی وضعیت سازه‌ ای بنای زیگورات به صورت کیفی و براساس ارزیابی ترک ‌ها با شاهدهای گچی و کرک مترهای دستی انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در فاز دوم مطالعات جدید، پایش به صورت دقیق و کمی با استفاده از ابزار دقیق متناسب با روش‌ های نوین حفاظت و مرمت در دستور کار قرار گرفت.

وی اذعان داشت: ابتدا با استفاده از داده ‌های فاز نخست، سیستم پایش دیجیتال متناسب با وضعیت و آسیب‌ های زیگورات شناسایی و سپس ابزارهای مورد نیاز شامل کرک‌مترهای دیجیتال با دقت 0/001 میلی ‌متر برای پایش ترک‌ ها و تیلت ‌متر با دقت 0/05 درجه برای پایش تغییر شکل‌ های بنا، تهیه، جانمایی و نصب شدند.

عاطفه رشنویی با اشاره به برنامه آینده بهره ‌برداری از این تجهیزات بیان کرد: با استفاده از داده‌های به‌ دست‌آمده از مانیتورینگ دیجیتال، آسیب ‌های ثبت‌ شده و گونه ‌شناسی رفتارهای سازه ‌ای، سناریوی رفتار سازه‌ ای بنا تدوین خواهد شد تا به عنوان مرجعی علمی مبنای مداخلات حفاظتی آینده در میراث جهانی چغازنبیل قرار گیرد.

انتهای پیام/گ

آثار تاریخی به سیستم امنیتی مجهز شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.