حضور در فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی مناسب

حضور در فضای مجازی، نیازمند فرهنگ سازی و افزایش سواد رسانه‌ای مردم است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛بیست سال پیش بهترین سرگرمی جوانان رفتن به پارک ، باشگاه ورزشی ، سینما و یا پیک نیک گروهی بود اما الان فضای مجازی با تنوع فوق العاده زیاد آن چنان سَرِ مردم و بویژه جوانان را گرم کرده که کمتر به فکر تفریحات دیگر می افتند .

خیلی ها با تشکیل گروه های چند نفره و با چت کردن با هم ساعت ها سرگرم می شوند و گاهی حتی گذشت زمان را هم احساس نمی کنند، آنقدر در فضای مجازی وقت می گذارند که دیگر وقتی برای سرگرمی های دیگر نمی ماند.

فضای مجازی با شبکه های اجتماعی آن ، و کانالهای گسترده و متنوع ، جذابیت زیادی را برای هر نوع سلیقه ای ایجاد کرده است هر تیپ فکری با هر نوع نگرشی می تواند دهها کانال و یا گروههای مطلوب خود را جستجو کرده و عضو شود و ساعت ها در آنها وقت گذرانی کند. شهروندان ایرانی هم در استفاده از فضای مجازی ید طولایی دارند.

بدیهی است که فضای مجازی مانند خیلی از دستاوردهای دیگر بشر هم میتواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید، اما برای اینکه فضای مجازی یه فرصت باشد نه یک تهدید، باید هم در این زمینه فرهنگ سازی و برنامه ریزی خاصی انجام شود و هم آموزش مناسب به شهروندان داده شود تا شهروندان از خطرات آن آگاه شوند، در یک جمله باید گفت که باید سواد رسانه ای مردم را افزایش داد،بویژه باید آموزش های خاصی به خانواده ها داد تا نظارت و کنترل دقیقی بر عملکرد فرزندانشان در فضای مجازی داشته باشند.

یکی از تهدیدهای بزرگ فضای مجازی شایعه سازی است ، زیرا دشمنان با استفاده از این شایعه سازی فضای روانی جامعه را متشنج می‌کنند.

خانم فاطمی یک فعال فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: اگر شایعه ای در فضای مجازی منتشر شد ما باید بتوانیم با سواد علمی و سواد پژوهشی متکی بر آیین نامه های اداری ، با آن شایعات مقابله کنیم.

اهمیت سواد رسانه ای

اهمیت سواد رسانه ای و لزوم توجه به آن از ضروریات زندگی امروز است ،زیرا فضای مجازی بشدت با زندگی شهروندان عجین شده است . لذا باید با شناخت کافی از این پدیده جدید قرن بیست و یکم آن را به طریق صحیح بکار گرفت و تبعات منفی آنرا به حداقل کاهش داد.

سرهنگ تقی زاده فرمانده انتظامی شهرستان آبادان  در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: ما باید با تلاش و برنامه ریزی گسترده در برابر اقداماتی که دشمنان کشورمان در فضای مجازی دارند ، فضایی را ایجاد کنیم که اقدامات دشمن در فضای مجازی را باطل و خنثی کنیم.

سرهنگ تقی زاده همچنین با بیان اینکه باید بستر مناسبی برای فعالیت های کانال های مطلوب در شبکه های مجازی ایجاد کرد افزود: افرادی را که در فضای مجازی فعالیت دارند باید آموزش داد و به سمت و سویی هدایت کرد تا بتوانند بقیه را نیز راهنمایی کنند ، همچنین بستر سازی و فرهنگ سازی کنند و فرهنگ فضای مجازی را به طریق مثبت در جامعه جا بیاندازند.

فضای مجازی فرصتی گرانبها برای اجرای برنامه های منظم و مدون فرهنگی

بدون شک فضای مجازی فرصتی گرانبها برای اجرای برنامه های منظم و مدون فرهنگی است . زیرا مراجعه کنندگان میلیونی فضای مجازی براحتی به آن دسترسی دارند .اما در عین حال مقابله گسترده با هجمه های فرهنگی دشمنان در فضای مجازی را نباید از یاد برد و باید برای آن چاره اندیشی کرد . نباید به چند پیام فرهنگی از چند کانال خاص اکتفا کرد. زیرا تبلیغات سوء دشمنان و همچنین شایعه سازی آنها در فضای مجازی به حدی گستره است که براحتی و به سهل ترین شکل ممکن می توان به آنان دسترسی پیدا کرد . لذا اقدامات فرهنگی مثبت نیز باید چنان گسترش یابد که بتواند بخوبی با هجمه های گسترده دشمنان مقابله کرده و اثرات سوء آنان را خنثی کند.

 

سرهنگ موسوی رییس پلیس فتای آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ با بیان اینکه با اقدامات مجرمانه افراد در فضای مجازی برخورد می شود،گفت: مجرمان فضای مجازی با هماهنگی مقام قضایی به دادسرا معرفی می شوند.

تجربه حضور در فضای مجازی نشان داده است که متاسفانه اکثریت مطالب ارایه شده در آن دارای بار منفی است و همین امر نشاندهند این است که باید در مقابل هجمه های نرم دشمن روشنگری مناسب انجام شود .

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در سال 95 اعلام کرده بود که ایرانی‌ها بین ۵ تا ۹ ساعت در روز از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

این بدان معناست که متاسفانه کاربران فضای مجازی در ایران به مرز اعتیاد استفاده از آن رسیده اند .که این خود زنگ هشداری برای مسئولان ذیربط است تا هرچه زودتر با برنامه ریزی های مدون ، منظم و مستمر تبعات منفی استفاده از فضای مجازی را کاهش دهند.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.