دیوان لاهه آمریکا را ملزم به رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران کرد

در پی شکایت ایران از آمریکا، دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را تا زمان صدور رای نهایی، ملزم به رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران کرد.

جلسه دادگاه لاهه برای صدور حکم درباره شکایت ایران از آمریکا اغاز شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به دادگاه لاهه صبح امروز (چهارشنبه) برای صدور رای موقت خود درباره شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان تشکیل جلسه داد و در این جلسه، آمریکا را به رفع محدودیت‌های بشردوستانه و هوانوردی علیه ایران و پرهیز از انجام اقدامات تشدیدکننده مناقشه ملزم کرد.

عبدالقوی یوسف، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، در این نشست در تشریح قرار موقت صادره از سوی این نهاد حقوقی اعلام کرد بر اساس مفاد پیمان مودت میان ایران و آمریکا (مصوب سال ۱۹۵۵)، در صورتی که بین طرفین اختلاف نظری وجود داشته باشد و این مناقشه از طریق دیپلماتیک حل نشود، طرفین می‌توانند به دیوان لاهه مراجعه کنند.

وی در پاسخ به اظهارات وکلای مدافع آمریکا در جلسات استماعی که هفته اول شهریور برگزار شدند، گفت دیوان [برخلاف نظر آمریکا] معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.



دادگاه لاهه: درخواست‌های ایران منطقی است
عبدالقوی یوسف در ادامه با پذیرفتن شکایت ایران علیه تحریم‌های آمریکا اعلام کرد بعضی از حقوقی که ایران خواهان آن است مانند تامین نیاز‌های انسانی، امنیت و سلامت ناوبری هوایی، منطقی است.

رئیس دادگاه لاهه با بیان اینکه "تحریم‌های آمریکا بر واردات به ایران تاثیر گذاشته و مانع تعامل بسیاری از بانک‌ها با این کشور شده است" ادامه داد: معتقدیم محدود شدن واردات نیاز‌های انسانی و دارو به ایران، تاثیر منفی بسیار گسترده‌ای بر زندگی ایرانی‌ها داشته است. معتقدیم تضمین‌های آمریکا برای از بین بردن نگرانی‌های مربوط به پیامد‌های منفی انسانی بر مردم ایران کافی نیست.

قاضی یوسف در ادامه تاکید کرد: آمریکا نباید مانع صادرات مواد غذایی و نیاز‌های اساسی به ایران شود. وی همچنین خاطرنشان کرد این دیوان بر اساس اختیارات خود می‌تواند تدابیری را برای حمایت از حقوق ایران اتخاذ کند.  

او افزود بر طبق چند بند پیمان مودت (که ایران، آمریکا را به نقض آن متهم کرده)، طرفین از اعمال محدودیت‌های تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند. بر این اساس، برخی اقدامات آمریکا  از جمله لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام به ایران، می‌تواند در تناقض با برخی از مفاد پیمان باشد.

دادگاه لاهه: تحریم‌های آمریکا می‌توانند ناقض پیمان مودت باشند
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری اضافه کرد تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و احیای بخشی از محدودیت‌ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات مالی، می‌تواند برخی از حقوق ایران در پیمان مودت را محدود کند.

او در ادامه اظهاراتش بر خلاف ادعای آمریکا گفت دیوان معتقد است میان بخشی از حقوق مورد درخواست ایران بر اساس پیمان مودت و اقدامات موقت درخواستی ایران از آمریکا، به خصوص در ارتباط با آزادی تجارت و اقلام انسانی و هوانوردی، ارتباط وجود دارد.

قاضی یوسف افزود به اعتقاد دیوان بین‌المللی دادگستری، تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بخش اقلام دارویی، غذایی و هوانوردی و کشاورزی می‌تواند به خسارت غیرقابل جبرانی منجر شود.

دیوان لاهه آمریکا را ملزم به رفع محدودیت‌های بشردوستانه و هوانوردی علیه ایران کرد
تصویری از تیم حقوقی ایران در نشست امروز دادگاه لاهه

دادگاه لاهه: تضمین‌های شفاهی آمریکا درباره تحریم‌های ایران کافی نیست
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌ها آثار منفی بر زندگی مردم ایران نداشته باشد را «ناکافی» دانست و گفت به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد.

او اعلام کرد دیوان معتقد است بر اساس تعهدات موجود در پیمان مودت، آمریکا باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی در پی تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ (خروج از برجام) را رفع کند.

عبدالقوی یوسف همچنین تاکید کرد دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکا دستور می‌دهد تضمین دهد که تحریم‌ها بر کمک بشردوستانه به ایران تأثیر نمی‌گذارد و حمل و نقل هوایی غیرنظامی ایران را به خطر نمی‌اندازد.

دادگاه لاهه: ایران حق دارد کالاهای مرتبط با سلامت و امنیت ناوبری هوایی را وارد کند
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: ایران حق دارد دارو و همه کالا‌های مربوط به خدمات بهداشتی و سلامت و نیز همه تجهیزات مربوط به امنیت ناوبری هوایی را [از خارج] وارد کند.

رئیس دیوان لاهه در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت قضات این دیوان به اتفاق آرا سه تصمیم موقت را درباره شکایت ایران از آمریکا اتخاذ کرده‌اند رسیده‌اند که تا زمان صدور رأی نهایی دیوان، اجرای آنها برای دو طرف الزام‌آور است:

  1. آمریکا به موجب تعهداتش در پیمان مودت مصوب ۱۹۵۵ باید به نحو مقتضی موانع ایجاد شده پس از دستور ۸ می ۲۰۱۸ (خروج از برجام) بر صادرات آزاد اقلام دارویی و پزشکی، مواد غذایی و زراعی، و همچنین قطعات و تجهیزات یدکی و خدمات مورد نیاز جهت امنیت مسافربری هوایی (شامل خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری و بازرسی) به جمهوری اسلامی ایران را رفع کند؛
  2. آمریکا باید اطمینان حاصل کند که مجوزهای لازم در رابطه با [صادرات] اقلام و خدمات فوق‌الذکر، صادر شده و پرداخت‌ها با محدودیتی مواجه نشود؛
  3. طرفین (ایران و آمریکا) باید از انجام اقداماتی که مناقشه موجود را تشدید کند یا دامنه آن را گسترش دهد، پرهیز کنند.

 گفتنی است قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری پس از آن صادر شد که ایران و آمریکا روزهای پنجم، ششم، هفتم و هشتم شهریورماه گذشته به مدت چهار روز و به صورت دوره‌ای شکایات و دفاعیات خود را در این خصوص در مقر این در لاهه هلند مطرح کردند.

هرچند دیوان لاهه در قرار موقت خود بخشی از تدابیر درخواستی ایران را نپذیرفته است اما آمریکا را به رفع بخشی از تحریمهای یکجانبه علیه کشورمان ملزم کرده و واشنگتن را از انجام هر اقدامی (مانند تحریمهای جدید) که ممکن است به مناقشه موجود دامن بزند، منع کرده است.

دیوان لاهه آمریکا را ملزم به رفع محدودیت‌های بشردوستانه و هوانوردی علیه ایران کرد
تصویر قرار موقت دیوان لاهه که امروز به نفع ایران صادر شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
حداقل حسن صدور این رای همینه که پشتوانه ای برای رد اتهام زنی های بعدی به ایران در صورت اجبار به خروج از برجام خواهد بود و گواهی بر این امر که ایران تمام راه های مسالمت آمیز ممکن را آزموده و در نهایت به حقوق خود نرسیده. چون طی مدت کوتاهی غول های رسانه ای امریکا از زبان حاکمان خود براحتی حقایق را وارونه جلوه داده و ایران را مترصد برای نقض برجام جلوه داده و بدلیل چنین نیت شریرانه ای مستحق سخت ترین مجازات ها معرفی خواهند نمود.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۹:۳۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
مردم آمریکا چرا ضد تحریم های ایران اعتراض نمیکنن. همشون با همن. من اگه یه بمب اتم داشتم آمریکا رو از صفحه روزگار محو میکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکای مسکبر ظالم قانون شکن بین المللی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
France
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
⭕️آمریکا در واکنش به حکم دادگاه لاهه در پرونده شکایت ایران، آن را «بی‌ارزش» خواند و بار دیگر اعلام کرد این نهاد در موضوع تحریم‌های ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۷:۴۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
حکم خوب است ولی مهم اجرای آن است هر چند اصل این حکم نشانگر اعتراف به بسیاری از حقایق و واقعیاتی است که نتایج آن به مرور بروز خواهد کرد ، ولذا کلاً بی نتیجه نخواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۳۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
ممنون از توضیحات کاملتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
خدا دشمنان ایران اسلامی را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
حرف زدن و نوشتن روی کاغذ مهم نیست عمل مهمه،تا شاهد اجرای این حکم باشیم ،ما که اعتمادی نداریم که اجرا بشه فقط خوشحالیم که دشمنان ایران اسلامی هر روز رسواتر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
کو گوش شنوای این ترامپ نادان که قبول و عمل کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Israel
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
نابودی آمریکا نزدیکه شک نکنید
Germany
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
دلار بیا پایین تر
Germany
امیر
۱۳:۲۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
حکم رای نهایی دیوان کی مشخص میشود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
امریکا که این حکم رو اجرا نمی کنه .. اون وقت ایران باید به کجا شکایت کنه؟؟
آخرین اخبار