ایران زمین؛

رسم عجیب مردم جنوب کشور+تصاویر

مردم جنوب در مناسبت های مذهبی رسم های مختلفی دارند که به برخی از این رسم ها در گزارش پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قهوه‌خوری یکی از مراسم‌های مردم  خوزستان محسوب می شود که  ثبت ملی شده است در اصل دله قهوه (ظرف مسی که به مثابه قهوه‌جوش است) یکی از اشیاء و ابزار‌های فرهنگی مردم عرب است و به عنوان نماد فرهنگی آنها به حساب می‌آید.

مردم شاوور از عرب‌زبانان خوزستان هستند. شاوور یکی از شهرهای تابعه شهرستان شوش در استان خوزستان است.

قهوه‌خوری کدام منطقه کشورمان به ثبت ملی رسیده است؟

قهوه‌خوری کدام منطقه کشورمان به ثبت ملی رسیده است؟

کودکان شهر شاوور در شب ۱۵ رمضان پس از پوشیدن لباس‌های عربی کیسه‌های کوچکی را به گردن می‌آویزند و با سر دادن سرود‌های محلی به درب منزل همسایگان می‌روند و از آنان عیدی و شیرینی می‌گیرند. ماجینه یا ماجینه حل الکیس و انطینه (ما آمدیم ما آمدیم، کیسه را بگشا و در آن برای ما هدیه‌ای بگذار) یکی از معروفترین سرود‌های شب پانزدهم رمضان در  بخش شاوور شهرستان شوش است. این مراسم در اهواز هم برگزار می‌شود.

قهوه‌خوری کدام منطقه کشورمان به ثبت ملی رسیده است؟

گفتنی است؛ مراسم شب پانزدهم ماه رمضان در بخش شاوور با عنوان گرگیعان شناخته می‌شود البته عید فطر را نیز در شاوور با مراسم‌های خاصی جشن می گیرند.

مردم این شهر عید فطر را در یک بازه زمانی چند روزه گرامی می‌دارند. آنها همچون سایر عرب‌های خوزستان، روز دوم قبل از عید را «ام‌الوسخ» و یک روز مانده به عید را «ام‌الحلس» می‌نامند. مردم شاوور در روز ام‌الوسخ خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و وسایل جدیدی را برای خانه‌ خود می‌خرند و با این کار خانه را برای فرارسیدن عید آماده می‌کنند.

انتهای پیام/

رسم جالب مردم جنوب در عید فطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
خوب قهوه خوردن کجاش عجیبه
آخرین اخبار