دورهمی دوستداران سید الشهدا در حسینیه امینی‌های قزوین

جلوه‌های زیبا شناختی حماسه حسینی در برنامه حماسه جمال با حضور استادان و هنرمندان در حسینیه امینی‌های قزوین تشریح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ در برنامه حماسه جمال که در حسینیه امینیهاقزوین برگزار شد ، حسن لطفی پژوهشگر سینما و فیلمساز در مورد بازتاب عاشورا در سینمای ایران گفت: سابقه عاشورا در آثار سینمایی ایران مربوط به دوران گذشته است، ولی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی این حضور بیشتر شد.

لطفی دو فیلم نینوا و پرواز در شب به کارگردانی رسول ملا قلی پور را جز شاخص‌ترین آثار سینمایی نام برد و گفت:کارگردان در این دو اثر واقعه عاشورا را به روز کرده و جنگ ایران و عراق را با آن مرتبط کرده است.

وی همچنین فیلمنامه روز واقعه را به نویسندگی بهرام بیضایی یکی دیگر از آثار شاخص دانست.

لطفی این را هم گفت که در روایت‌های فتح در بخش‌های مختلف و در گفتار متن این اثر میتوان دلبستگی مرتضی آوینی را دید.

قافله باشی استاد ادبیات هم با اشاره به غنی بودن ادبیات فارسی در جهان گفت::در ادبیات فارسی به هر موضوعی پرداخته شده از جمله مرثیه سرایی و مخصوصا مرثیه‌های مذهبی که یکی از مقوله‌های مهم و زیبای ادبیات فارسی است.

قافله باشی نیر تبریزی، آیت الله کمپانی و محتشم کاشانی را از جمله شاعران و نویسندگان بزرگی نام برد که مصیبت نامه و مرثیه‌های مربوط به حضرت سید الشهدا و واقعه کربلا دارند.

وی افزود: این دیوان‌های شعر و اشعار جانسوز ارزش فوق العاده ادبی و محتوایی دارند و هم بسیار زیباست.

قافله باشی از همه مخصوصا جوانان خواست این ذخائر گرانبهای ادبی را مطالعه کنند.

حضرتی‌ها پژوهشگر هم در این مراسم پدیده عاشورا را یک جریان فرهنگی دانست که در شعر، موسیقی، تعزیه و حتی معماری ایران نشانه‌های این حیات فرهنگی را می‌توان دید.

وی افزود: پیوند ایرانیان با اهل بیت علیهم السلام و عاشورا باعث شد که فرهنگ عاشورایی در ایران دائما در حال باز تولید باشد.
ابوطالبیان خوشنویس و پژوهشگر هم از گره خوردن فرهنگ عاشورا با فرهنگ ایرانی و هنر خوشنویسی گفت:

وی افزود: خط در علم‌ها و طوق‌های عاشورایی در ضریح‌ها نقش بسیار مهمی دارد که وجوه ادبی که در خصوص عاشورا سروده شده در محملی به نام خوشنویسی از دیرباز به دست امروزیان رسیده است.

ابوطالبیان اضافه کرد: خوشنویسی در نوشتار کتاب و ادعیه و اشعاری که با موضوع عاشورا سروده شده، در کاشیکاری، سفالگری و نمونه‌های نقاشی به کار رفته است.

وی مرحوم ملکمحمد قزوینی را یکی از برجسته‌ترین خوشنویس‌هایی نام برد که مضامین عاشورایی را به بهترین نحو نوشته است.
انتهای پیام/

بازتاب عاشورا درفرهنگ و هنر در  برنامه حماسه جمال در حسینیه امینیها تببین شد.

برچسب ها: اخبار هنرمندان ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار