پرداخت ۹۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی/جشنواره عکس «روستا و زندگی» برگزار می‌شود

مدیر کل دفتر روستایی استانداری قزوین گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات طرح حمایت از توسعه و اشتغال در مناطق روستایی (کارا) پرداخت شده است.

اکرم نجفی مدیر کل دفتر روستایی استانداری قزوین در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ افزود: تسهیلات اشتغالزایی روستایی در قالب ۵۸۰ طرح و در ۲۵ رسته از جمله گردشگری روستایی، کشاورزی و گیاهان دارویی پرداخت شده و تعهد اشتغال آن هزارو ۹۲۹ نفر است.

وی با بیان این‌که علاوه بر طرح «کارا» از محل تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا هم مبلغ ۳۳ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی پرداخت شده است گفت: این تسهیلات در قالب ۷۳ طرح اشتغال روستایی بوده و تاکنون ۴۰ طرح به بهره‌برداری رسیده است.

نجفی مدیر کل دفتر روستایی استانداری قزوین با تاکید بر توسعه روستا‌ها و فراهم سازی بستر برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا افزود: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، استان قزوین ۸۲۳ روستای دارای سکنه دارد که ۶۳۰ روستا دارای دهیاری است و بیش از ۹۵ درصد جمعیت آن از مدیریت و خدمات دهیاری بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در سال ۹۶ اعتبارات روستا‌ها از محل مالیات بر ارزش‌افزوده بیش از ۸۱ میلیارد بوده که در ۶ ماهه نخست امسال ۴۰ میلیارد تومان به دهیاری‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین اضافه کرد: بر مبنای قانون ششم توسعه در سال گذشته برای روستا‌های فاقد دهیاری هم از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و در ۶ ماهه نخست امسال هم ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

نجفی بااشاره به افتتاح طرح‌های عمرانی دهیاری‌ها در هفته دولت امسال بیان کرد: ۳۵۴ طرح در حوزه‌های به‌سازی و زیرسازی معابر و خدمات عمومی بااعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در روستا‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: ۱۲۰ دهیاری با هدف کاهش هزینه‌های مکاتبات با دستگاه‌های مختلف به شبکه دولت متصل شده است.

نجفی گفت: تاکنون ۱۳۰ روستا زیر پوشش اینترنت نسل ۴ رفته است و ۶۸۰ روستا هم حداقل از یک پوشش ارتباطی مانند همراه اول یا ایرانسل برخوردارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشاری استانداری با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها روش‌های سنتی دیگر ناکارآمد است گفت: به‌همین دلیل برای توسعه روستایی در حوزه اشتغال و گردشگری و محیط‌زیست باید از ایده‌های نو و خلاقانه استقبال کرد.

نجفی رویداد‌های استارتاپی را در ایجاد اشتغال روستایی راه‌حل این موضوع دانست و گفت: به‌همین منظور تاکنون ۲ رویداد استارتاپی در استان برگزار شده است.
مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین اضافه کرد: «دهکار» اولین رویداد استارت‌آپی به‌صورت استانی بود که با حضور ۵۰ نفر و ۲۵ ایده در اردیبهشت مسال برگزار شد.

وی افزود: دومین رویداد استارآپی در استان شهریورماه و به‌صورت منطقه‌ای و با حضور ۲۰۰ نفر از استان‌های قزوین، گیلان، مازندران، زنجان و اردبیل در ۴ روز برگزار شد؛ که از استان قزوین ۴۱ نفر با ۱۵ ایده خلاقانه شرکت کردند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشاری استان قزوین گفت: ایده‌های برتر این دو رویداد از جمله ایده تولید آب از رطوبت، تولید زعفران در پشت‌بام منازل از طارم سفلی، تولید عروسک‌های محلی از روستای الولک در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار هستند.

نجفی درخصوص اعتبارات تخصص یافته از سفر ریاست جمهوری در سال ۹۵ گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان ۲۳ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌های روستایی اختصاص پیدا کرد که تاکنون از این اعتبار تنها ۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین با اعلام این خبر که برای نخستین بار جشنواره استانی عکس «روستا و زندگی» برگزار خواهد شد افزود: علاقه‌مندان می‌توانند در دو سطح حرفه‌ای و آماتور عکس‌های خود را با موضوع طبیعت، گردشگری و اشتغال روستایی، آداب و رسوم، محیط‌زیست و صنایع‌دستی از ۱۵ مهر تا ۱۵ آذر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی اضافه کرد: نفرات برتر این جشنواره با معرفی سه عکس حرفه‌ای و سه عکس آماتور هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی معرفی و جوایزی به آن‌ها اهدا خواهد شد.
انتهای پیام/

اشتغال‌زایی با تسهیلات روستایی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.