هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فصل رفاه کشورهای عربی به پایان رسیده/عربستان هویت واقعی خود را در میان جوامع عربی از دست داده است

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترامپ کشورهای عربی را وادار می‌کند تا برای حفظ بقای خود باج بیشتری به آمریکا پرداخت کنند.

فصل رفاه کشورهای عربی به پایان رسیده استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمریکا به عنوان  یکی از مهمترین حامیان عربستان سعودی در منطقه، اخیرا در روابطش با این کشور دچار تنش شده است و سعی دارد با اعمال فشار مضاعف  بر سعودی‌ها باج بیشتری از آنها بگیرد به طوریکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اظهاراتی تحقیرآمیز نسبت به ریاض، خواستار خرید نفت این کشور با بهای اندک شده است تا تضمین کننده امنیت شاهزاده های سعودی شود.

در همین رابطه حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با باج‌گیری های رئیس جمهور تاجر مسلک  آمریکا از کشورهای عرب منطقه به خصوص عربستان، اظهار کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی دو سال گذشته همواره نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان ، امارات و قطر نگاهی کاملا تهدید‌آمیز  و تحقیر آمیز داشته است.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: به کارگیری واژه گاو شیرده برای سعودی‌ها  و امضای قرارداد 500 میلیارد دلاری تحت عنوان همکاری نظامی و تسهیلاتی با عربستان  نشان  می‌دهد که ترامپ یک تاجر کاملا جدی و کار بلد است  و  به کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس نگاهی کاملا تجاری دارد.

وی با به اشاره به اینکه  هدف ترامپ افزایش هزینه بقای رژیم های مرتجع منطقه است، ادامه داد: عربستان سعودی در حال حاضر در آستانه یک ورشکستگی کامل اقتصادی و مالی است به طوری که  نمی‌تواند دستمزد کارگران و کارمندان خود را پرداخت کند.

هانی زاده افزود: اظهارات  رئیس جمهور آمریکا  مبنی بر اینکه  اگر کمک‌های مالی کشورش نباشد، عربستان سعودی در دو هفته سقوط خواهد کرد، کاملا جدی و دقیق است.

کارشناس مسائل منطقه  تصریح کرد:  ترامپ به  خوبی نسبت به این نکته واقف است که عربستان فاقد ابزارهای داخلی قدرت است و به دلیل نبود دموکراسی و نگاه طایفه‌ای حاکمیت عربستان به جامعه خود و منطقه  فضای سیاسی این کشور کاملا آسیب پذیر و شکننده‌ است. 

وی ادامه داد: نقش تخریبی عربستان در میان کشورهای عرب، نگاه تهاجمی این کشور به همسایگان خود و هجوم نظامی به یمن هزینه‌های بسیار سنگینی را  به لحاظ مالی و سیاسی برای سعودی‌ها به دنبال داشته است، در طول نزدیک به 7 دهه گذشته یعنی از جنگ جهانی دوم تاکنون این شیوه باج دهی سعودی ها به آمریکا کم سابقه بوده است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان  اینکه به نظر می‌رسد عربستان، هویت واقعی خود را در میان جوامع عربی و اسلامی از دست داده است و اگر باج‌های کلانی به آمریکا پرداخت نکند، سریعاً سقوط خواهد کرد، اضافه کرد: در حال حاضر نارضایتی‌ها از زمان پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز در طول سه سال گذشته و مخصوصا فرزندش محمد بن سلمان در جامعه عربستان افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که اگر کمک آمریکا نباشد عربستان سعودی دچار یک شورش داخلی و درگیر یک جنگ خونین طایفه‌ای خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که نگاه واشنگتن  به ریاض  یک نگاه کاملا تجاری است، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند خزانه این کشور را از دلارهای نفتی خالی کنند. اگر این سیاست ترامپ ادامه یابد، عربستان سعودی به یکی از فقیرترین کشورهای منطقه در آینده تبدیل خواهد شد.

هانی زاده افزود: در حال حاضر  ظرفیت صادرات نفت عربستان به اوج خود رسیده است و یازده میلیون بشکه در روز  نهایت ظرفیت تولیدی این کشور  است، اگر عربستان سعودی  با هدف ضربه به اقتصاد ایران بخواهد نفت خود را با قیمتی کمتر از بهای اوپک بفروشد، بی‌خردی خود را نشان می دهد.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: این بی‌تدبیری و بی‌خردی مسئولان عربستان سعودی است که برای نزدیکی به لابی های صهیونیستی و آمریکایی حاضرند کشور خود را  دچار ورشکستگی کنند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین  یادآور شد: کاخ سفید  تلاش می‌کند حداقل دو سوم از درآمدهای نفتی  عربستان را  به خزانه  خود  واریز کند، زیرا  نگاه کلان آمریکا و تندروهایی مانند دونالد ترامپ این است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نباید از قِبل درآمدهای نفتی یک زندگی توأم با رفاه داشته باشند و سطح رفاه این کشورها نباید از سطح رفاه یک شهروند آمریکایی بالاتر باشد.

هانی زاده  در پایان خاطر نشان کرد: فصل رفاه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس مانند عربستان، امارات، کویت و بحرین رو به اتمام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۲۲:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
کلا امریکا کسی جلودارش نیست..
آخرین اخبار