دردهای عضلانی نشانه چه بیماری های مهمی هستند؟

اگر دردهای عضلانی تان بی دلیل نباشند و بعد از مدتی رفع شوند، طبیعی محسوب می شوند؛ در حقیقت دردهای عضلانی شما باید بعد از چند روز یا حداکثر یک یا دو هفته برطرف شوند.

نشانه هاتبی شبیه به آنفولانزا، احساس خستگی، خشک شدن گردن و احساس دردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی تمام هفته را ورزش کرده اید یا تمرینات سنگینی در باشگاه داشته اید یا حتی زمانی که یک اسباب کشی یا تغییر دکوراسیون اساسی خانه تان را پشت سر گذاشته اید، دردهای طاقت فرسای عضلانی انتظارتان را می کشد.در حقیقت، وقتی فعالیت بدنی ای دارید که فراتر از عادت همیشگی بدن تان است، ماده ای شیمیایی ای به نام لاکتیک اسید در نتیجه ی مصرف شدن انرژی، درون بدن تان تولید می شود که عامل دردهای عضلانی است.

 اگر دردهای عضلانی تان بی دلیل نباشند و بعد از مدتی رفع شوند، طبیعی محسوب می شوند. در حقیقت دردهای عضلانی شما باید بعد از چند روز یا حداکثر یک یا دو هفته برطرف شوند.

اما حالا بیشتر از دو هفته است که درد دارید؟ دردی که احساس می کنید شدید است و توان انجام کارهای عادی و روزمزه را از شما گرفته؟ این ها همگی نشان دهنده ی آن است که احتمالا دچار مشکل جدی تری شده اید و نباید از این دردها غفلت کنید. بنابراین حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

حال می خواهیم ببنیم دردهای عضلانی احتمالا نشانه ی چه بیماری های مهمی هستند.

۱- بیماری فیبرومیالژیا

احساس درد در سرتاسر بدن، حساس شدن بدن نسبت به تماس فیزیکی، خستگی و اختلالات خواب نشانه های این بیماری عصبی هستند. همچنین ممکن است پیش از شروع این دردها، یک موقعیت اضطراب آور را تجربه کرده باشید. فیبرومیالژیا باعث ایجاد دردهای مشخصی در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر می شود.

۲- بیماری آرتروز

شاید تصور کنید که بیماری آرتروز تنها روی مفاصل تأثیر می گذارد اما ممکن است درد ناشی از آن در عضلات هم احساس شود. در حقیقت زمانی که ناحیه ای از بدن دردناک می شود، عضلات به طور خودکار در یک اقدام حفاطتی، منقبض می شوند. برای مثال، اگر در ناحیه ی کتف دچار آرتروز باشید، این مسأله منجر به گرفتگی های دردناک عضلانی می شود.

۳- عفونت

اگر ناحیه ای که در آن احساس درد می کنید قرمز یا ملتهب شده و دچار تب هستید، ممکن است این مسأله ناشی از یکی عفونت باشد، به ویژه اگر بی دلیل رخ داده باشد.

۴- بیماری لایم

گزش یک کنه ی پا سیاه ممکن است منجر به انتقال باکتری ای به نام بورلیا بورگدورفری شود که نشانه ی آن اغلب راش های پوستی ای شبیه به چشم است. اما مشکل آن است که این راش ها همیشه ظاهر نمی شوند، بنابراین باید از علائم اولیه ی این بیماری آگاه باشید: تبی شبیه به آنفولانزا، احساس خستگی، خشک شدن گردن و احساس درد. اگر هر یک از این نشانه ها را دارید و در جایی بوده اید که احتمال حضور کنه در آنجا وجود داشته، به پزشک مراجعه کنید.

۵- بیماری رابدومیولیز

ورزش های سنگینی مثل کراس فیت این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند اما افراط در این ورزش ها منجر به بیماری ای به نام رابدومیولیز می شود. در اثر این بیماری بافت عضله تخریب شده و پروتئینی به نام میوگلوبین در بدن تولید می شود که با ورود به جریان خون، ممکن است در نهایت به کلیه ها آسیب بزند. اگر خشکی و درد عضلات با ضعف، احساس درد با هر تماس فیزیکی و تیره شدن رنگ ادرار همراه باشد، فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

۶- بیماری التهابی

اگر بیشتر از ۶۵ سال سن دارید، دردهای عضلانی شما ممکن است ناشی از یک بیماری التهاب عضلانی مثل پلی میالژی روماتیکا باشد. این بیماری باعث دردناک و خشک شدن بازو، گردن، ناحیه ی پایینی پشت و ران ها می شود. این علائم ممکن است یک شبه پدیدار شوند و صبح روز بعد ناگهان متوجه شوید بدون کمک نمی توانید لباس هایتان را بپوشید یا قادر نیستید سوار ماشین شده و از آن پیاده شوید. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست و تشخیص آن دشوار است.

۷- بیماری آنفولانزا

تب ناگهانی، درد عضلانی، لرز و تعریق، سردرد، احساس خستگی، گرفتگی بینی و گلودرد، نشانه های بیماری آنفولانزا هستند. در اثر این بیماری، پروتئین های التهاب آوری به نام سیتوکین باعث تخریب پروتئین های عضلات شده و منجر به احساس درد می شوند.

۸- بیماری لوپوس

دو سوم مبتلایان به بیماری خود ایمنی لوپوس، درد عضلانی را تجربه می کنند. اما مشکل اینجا است که تشخیص این بیماری دشوار است و ممکن است آن را با بیماری های دیگری مثل آرتریت روماتوئید، لایم یا حتی دیابت اشتباه بگیرند. یکی از نشانه های تشخیص لوپوس دردی است که معمولا میان آرنج و گردن و زانو و مفصل ران احساس می شود. این بیماری بیشتر در میان زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله دیده می شود.

۹- عوارض جانبی داروها

متأسفانه گاهی داروها خود به سلامتی ما آسیب می زنند. برای مثال ممکن است داروی جدیدی که برای کنترل کلسترول خون خود مصرف می کنید، علت اصلی دردهای عضلانی شما باشد. اگر مشخص شود دارویی که مصرف می کنید عامل دردهای عضلانی شما است، پزشک تان داروی دیگری را با همان خواص برایتان تجویز خواهید کرد.


بیشتر بخوانید:کیف‌های سنگین، عامل انحراف ستون فقرات دانش‌آموزان


مراجعه به پزشک

اگر برای دردهای عضلانی خود به پزشک مراجعه کردید، درباره ی نشانه های دیگری صحبت کنید که با شروع این دردها تجربه کرده اید. این نشانه ها می تواند تب، احساس خستگی، سردرد، تعریق شبانه، اختلالات خواب، یبوست یا اسهال باشد. در حقیقت باید درباره ی نشانه هایی صحبت کنید که برایتان غیر معمول است.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هاشم رعوف زاد
۱۳:۰۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام خسته نیاشید من چند ماه هست که صبح ازدرد اضلات پشتم ازخاب بیدار میشم بلندمیشم راه میرم بهتر میشه وبعد ازیک ساعت خوب میشه علت این چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام من دست و پاهام تمامش درد خیلی زیاد دارد از طرف شب خیلی زیاد میشه و دست و پاهام زیاد سرد میشه و رگ هیش کمی بالا شده میتونه چه مریضی باشه جوابش را گرفته میتانم
Iran (Islamic Republic of)
حجت الاظفرپور
۰۸:۲۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
علت دردهای مکرر دربدن چیست
Afghanistan
سیدمعروف
۱۱:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام
درد عنیک زانو در حدود 4
سرانجام درد کف پا امروزه درد شانه پاین کمر کوره ای پا بسیار درد شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
من دردبسیارشدیددرتمام بدنم دارم به مدت ۳ هفته میباشدبه هیچ گونه خوب نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام من الان حدودا شش ماه هیت که عظلاتم داخل خواب گرفته میشه و مفصل زانومم خیلی درد میکنه وقتی بلندم میشم بعضی وقتا سرم گیج میره باید بنشینم علتش چیه با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من با شک به آنفولانزا بدن دردو تعریق و سردرد شروع شد، بعد یکهفته سی تی ریه دادم امکان کرونا تشخیص دادند وکروکلین والگرزوم خوردم با چند داروی ضد ویروس دیگه بعد 35 روز تست کرونا دادم منفی بود اما بدن درد وسردرد و تعریقم خیلی خوب نشد چکار کنم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام من ده روز دستهام وکمرم موچ پاهام درد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام من ی هفته هست تمام بدنم درد میکنه نمیدونم چکارکنم دکترچی برم یاچی بخورم
Afghanistan
محمد اسحق
۲۱:۲۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
پس ١٤ساله دارم كه از درد عضلات بسيار رنج ميبرد ، به پزشك مراجعه نمودم گفتن إنفلونزا است بعد از چند امپول مرخص نمود ، اما بعد از ختم دارو دوباره درد را حساس ميكند ، درد در عضلات بند دست تا ارنج و بعضي اوقات عضلات پا را هم دارد ، اگر لطف نموده به ما رهنماي كنيد ،
Germany
سامان
۱۶:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
احساس خستگی همیشگی درد در ناحیه پشت قفسه سینه شکستن دائمی قولنج بدن. ضعیف شده بدنم ورزشکارم هم کشتی گیربودم هم فوتبال در حال حاضر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه حسین پور
۱۸:۳۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
سلام من یک هفته ای است درددارم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام خسته نباشی مدتی هست عضلاتم درد میکنه الان از قسمت پشت سرازگوک تا پشت پازیاددردداره یک سره ذوق میزنه نمیدونم چکارکنم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۰۹:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام من دو هفته ای هست پشت خیلی درد داره لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
من هم همینطورمشکلات دست وپادرد وکمر درد دارم آزمایش خون دادم دکتر به من گفته کمبود ویتامین دی داری
Iran (Islamic Republic of)
ali, ahmadi
۲۲:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام، تقریبا ۶ ماه میشه خوایم آشفته شده و از درد آرنج و دلتوئید سرشانه درد زیادی دارم که کلافه شدم آزمایش هم دادم ولی روماتیسم و آرتریت ندارم دکتر هم یه جواب قانع کننده ای نداد و فقط قرص اعصاب تجویز کرد ممنون میشم اگه کارشناس شما راهنمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۲:۰۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
با سلام . من مدت زیادیه که بدن درد دارم و درد بصورت متناوب و چرخشی در بدنم هست یه نیم ساعت یا چند دقیقه تو دستام بعد میفته تو پاهام بعضی وقتا میفته تو دستام . کلا درد میچرخه . به هرچی‌دکتر بگید مراجعه کردم . ازمایشات رماتیسمی کامل دادم منفی بوده . التهاب ندارم . عفونت ندارم . دکتر خون رفتم اونم گفت از خونت نیست . مغز و اعصاب رفتم و نوار عصب دادم اونم خوب بود . هرچیه فقط درد دارم و هیچ دکتری هیچ علتی براش پیدا نکرده . واقعا این درد ها جای بحث بیشتری داره چون خوب شدنی نیست . تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
همیشه و مستمر درد شدید عضلانی پا و درد در نواحی بند انگشتان دست را دارم. همراره دلتنگ - خستهگی روحی و جسمانی و خواب آلودی شدید دارم. از مصرف داروهای ضد استرس و افسردگی و داروهای پروستاتیت خسته شده ام. احساس میکنم با دوز بالاتر هم بی اثرند... لطفا" یاری و راهنمایی ام فرمائید.
United States of America
اتابک
۱۹:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
با سلام ،من حدود ۱۵ ساله که بدن درد دارم و الان ۳۲ سالمه ؛درد در قسمتهای مختلف دارم البته نه به طور هم زمان در همه نقاط ،مثلا وقتی کمر و پشتم درد میکنه لگنم درد نداره و بالعکس ،پیش دکترای زیادی رفتم ولی تشخیص خاصی ندادن و من همچنان درد دارم و اونها نظرشون اینه که مریضی قابل تشخیصی ندارم ،فقط ۶ سال پیش یه خانم دکتری گفت روماتیسم داری و دو سال قرص خوردم ولی بعد قطع کردن قرصا به علت مشکلات معده دوباره درد به سراغم اومد .درد بدنم وقتی که استخر یا حموم میرم و بعدش که بدنم سرد میشه بیشتر میشه و بدنم حالت خشکی پیدا میکنه مخصوصا دردم تو ناحیه عضلات عمودیه پشتم هر دو طرف و دنده های کمرم (پهلوهام) خیلی زیاده ،طولانی شد و نمیدونم کی میخواد بخونه ولی هر کمکی به من بزرگترین لطفیه که در حقم میکنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امبر
۱۲:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
رفیق منم همینطوری هستم و گفتن مشکوک به کمبود میتامین d هستم یه ازمایش خون بده بگو مقدار ویتامین d بدنت را چک کنن.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام . از مصرف ماست ، کشک ، انواع ترشی، یخ و آب یخ پرهیز کنید لطفأ و درضمن با شکمی که پر نیست بدنتون رو بخصوص ستون فقرات رو با روغن زیتون بکر یا خام ماساژ دهید . همینطور همزمان غذاهای مقوی میل کنید ان شاءالله بهبودی حاصل خواهید کرد
Norway
Mina Nor
۰۲:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام بدن درد دارم عظلاتم گرفته گی دارم خیلی درد همه پشتم دستم پاهادرد داره
آخرین اخبار