افشای پرده‌ای دیگر از تلاش‌های بن سلمان برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان

بر اساس گزارش نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا، ولیعهد سعودی از مقامات خواسته بود روزنامه‌نگار مخالف عربستان را فریب دهند و او را به این کشور بازگردانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در گزارشی نوشت شنود‌های اطلاعاتی آمریکا از گفتگو‌های مقام‌های سعودی نشان می‌دهند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به مسئولان این کشور دستور داده بود در چارچوب عملیاتی جمال خاشقجی، تحلیلگر این روزنامه آمریکایی و منتقد حکومت عربستان، را تطمیع کنند که از ویرجینیای آمریکا به عربستان برگردد و در بازگشت به عربستان وی را بازداشت کنند.

این اطلاعات که از سوی مقام‌های آمریکایی مرتبط با پرونده جمال خاشقجی ارائه شده است، سند دیگری است که نشان می‌دهد رژیم عربستان در ناپدیدشدن جمال خاشقجی بعد از ورودش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه نقش داشته است. مقام‌های ترکیه گفته‌اند یک تیم امنیتی عربستان در ترکیه منتظر وی بود و بعد از ورودش به کنسولگری سعودی در استانبول وی را کشته است.

جمال خاشقجی از منتقدان شناخته شده حکومت سعودی و بویژه شخص محمد بن سلمان بود. چند نفر از دوستان خاشقجی گفته اند در طول چهار ماه اخیر مقام‌های ارشد عربستان سعودی که از نزدیکان محمد بن سلمان هم محسوب می‌شوند، در تماس‌های تلفنی به خاشقجی پیشنهاد کرده بودند که اگر به عربستان برگردد هم از وی محافظت می‌شود هم یک سمت عالی در دولت به وی واگذار خواهد شد. اما خاشقجی درباره این پیشنهاد تردید داشت. خود خاشقجی به یکی از دوستانش گفته بود حکومت عربستان سعودی هرگز به قول خود مبنی بر این که به وی صدمه نزند، پایبند نخواهد بود.

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا گفته است جزئیات عملیات و اعزام دو تیم پانزده نفره به ترکیه با هواپیما‌های خصوصی نشان دهنده اجرای عملیات غیرقانونی انتقال فرد متهم از یک کشور به کشور دیگر است. اما مقام‌های ترکیه تاکید می‌کنند صرفنظر از هدف این عملیات، خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

با توجه به اطلاعاتی که درباره طرح‌های قبلی عربستان برای بازداشت خاشقجی وجود دارد، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت ترامپ به خاشقجی هشدار داده بود که با خطر مواجه است یا خیر؟ بر اساس دستور اجرایی که در سال 2015 در آمریکا امضا شد، نهاد‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور موظف هستند به افرادی که با خطر ربوده شدن یا مرگ مواجه هستند، هشدار بدهند.

به نوشته واشنگتن‌پست، انتشار گزارش نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تلاش حکومت عربستان برای بازگرداندن خاشقجی به آن کشور چالشی سیاسی برای دولت دونالد ترامپ است، زیرا انتشار این گزارش دلالت بر مشارکت محمد بن سلمان در ربودن جمال خاشقجی دارد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۱۸:۱۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
ولیعهد سعودی یک بیمار روانی است
آخرین اخبار