قاسمی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی:

حافظ راز بزرگ ما ایرانیان و آشنای ناآشنای همگان است

سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ نوشت: حافظ راز بزرگ ما ایرانیان و آشنای ناآشنای همگان است.

آیت الله جنتی درگذشت والده عضو شورای نگهبان را تسلیت گفتبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی نوشت: سخن از این آشنای ناآشنای همگان در این سرزمین شعر و ادب و عرفان، کاری است به غایت دشوار و سخت؛ وحافظ نه تنها در گذشته، که حتی در تمامی دوران پس از او، راز و رمزی از تمامی زوایای روح و جسم و آرمان‌های والای انسان در هر کوی و برزن و شهر و دیار و یار بوده است. او که بر دل هر خواننده و شنونده فارغ از نوع اندیشه و مذاق و حال و احوالش نشسته و در هر عصری و نسلی هم زبان آدمی از هر طینت و مزاجی بوده است.

حافظ این راز بزرگ ما ایرانیان، که با هر کس و به هر دلیل و با هر انگیزه و نیت و خواسته که به نزد او می‌شتابد، از سر درد و داغ و نیاز و راز و حال و اشتیاق و طلب به گونه‌ای و به رنگی سخن می‌گوید. این حافظ کیست که همه او را می‌خواهند و او را می‌جویند و در هر لحظه از لحظات ناخوشی و خوشی از او الهام می‌جویند و با او در خلوت به راز و نیاز می‌پردازند و او بی هیچ منتی و هیچ تفاوتی با آنان آن سان که باید سخن ساز می‌کند و رمز و راز و سرّ او می‌گشاید.

حافظ ما ایرانیان که پرده دار هر رمز و رازی است تا امروز و بی شک تا فردا‌های دور دست و در تمامی ادوار با تمامی رندی به مبارزه با تمامی آنانی بر می‌خیزد که زهد فروش اند و ریاورزی و پنهان خوری و ظلم و ستم و دین فروشی و آدم ستیزی و دروغگویی را دست افشان و پای کوبان به سخره می‌گیرد و رسوا گر همه نامردی‌ها و نامردمی‌ها می‌شود.

حافظ ما که قرآن از بر دارد و یک معما و یک قصه پیچیده از کلام و تاریخ و سرشت آدمی و پری است گاه تا حد بزرگترین أولیا خدا و گاه تا حدی و جایگاهی فراتر از همه شاعران و رندان عالم می‌نشیند و برخی کتاب اش را تا بدست می‌گیرند، بر آن بوسه می‌زنند و بدان توسل می‌جویند تا سخن و داوری او را نسبت به آنچه می‌اندیشند یا آنچه باید بنمایند جویا شوند.

حافظ هر چه هست و نیست، یا هر که هست و نیست لسان الغیب و معمای شگرف تمامی ما در هر عصر و زمانه‌ای است که باید او را پاس داشت و باید ان را دید، خواند، شناخت و با هر سخن و کلام او تا اوج معرفت پرواز نمود.

حافظ فرزانه‌ای است که دیگر امروز تنها متعلق به ما ایرانیان نیست، حافظ تمامی مرز‌های زمینی و آسمانی را در نوردیده و همه جهانیان از هر مسلک و اندیشه و قوم و تاریخ و جغرافیایی او را فهم می‌کنند و با او به مغازله و راز و نیاز بر می‌خیزند.

روز بزرگداشت حافظ شیرین سخن گرامی باد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار