هیلی: سوریه و اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه جولان توافق کردند

نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد سوریه و رژیم صهیونیستی برای بازگشایی دوباره گذرگاه مرزی قنیطره در بلند‌های جولان در روز دوشنبه توافق کردند.

نیکی هیلی: سوریه و اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه جولان توافق کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد سوریه و رژیم صهیونیستی برای بازگشایی گذرگاه مرزی قنیطره در بلندهای جولان در روز دوشنبه به توافق رسیده‌اند، تا از این طریق به صلحبانان سازمان ملل برای جلوگیری از خصومت‌ها در این مناطق کمک کنند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل یادآور شد: از اسرائیل و سوریه می‌خواهیم تا دسترسی صلحبانان سازمان ملل به هر آنچه مورد نیاز آنهاست و نیز تضمین امنیت آنها را فراهم کنند.

هیلی افزود ما همچنین از سوریه می‌خواهیم تا اقدامات ضروری را در پیش بگیرد تا نیروهای ناظر سازمان ملل بتوانند به طور ایمن و موثری در منطقه مستقر شده و بدون هیچ مداخله‌ای به گشت زنی خود ادامه دهند.

 اظهارات هیلی در حالی بیان شد که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند هفته پیش اعلام کرد این رژیم آماده بازگشایی ایست بازرسی قنیطره، تنها مرز رسمی مشترک با سوریه، است. ژنرال سرگئی کورالنکو، معاون فرمانده نیروهای روسیه در سوریه  نیز در این خصوص اعلام کرد بازگشایی گذرگاه قنیطره با اقدامات قابل توجه از سوی نیروهای نظامی ارتش سوریه به کمک نیروهای روسی همراه شده است.

شرایط بازگشایی ایست بازرسی چند ماه پس از آن ایجاد شد که نیروهای دولتی سوریه کنترل مناطق جنوبی این کشور را باز پس گرفتند و صلحبانان سازمان ملل به خط مرزی با سرزمین‌های اشغالی بازگشتند.

در ماه می سال 1974 پس از درگیری نظامی میان سوریه و رژیم صهیونیستی، عمدتا در بلندهای جولان، دو طرف توافقی را به امضاء رساندند که بر اساس آن کنترل بخشی از استان قنیطره به دولت سوریه برگردانده شد، هرچند اختیارت دولت سوریه به دنبال ناآرامی‌های داخلی این کشور که از سال 2011 آغاز شد، تحت تاثیر قرار گرفت. در سال 1967 رژیم صهیونیستی پس از جنگ شش روزه بلندهای جولان را اشغال کرد و با تصویب قانونی، حق حاکمیت خود بر این مناطق را اعلام کرد. حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندهای جولان هیچگاه از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

مناقشات میان رژیم صهیونیستی و سوریه بر سر حاکمیت این مناطق هنوز حل نشده باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار