بررسی ۷ پرونده آثار تاریخی برای ثبت در فهرست ملی در شهرستان مهاباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد از بررسی ۷ پرونده آثار تاریخی در طول یکسال گذشته تاکنون خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد ر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: در یکسال اخیر هفت پرونده آثار تاریخی و یک فقره پرونده اثر معنوی جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به سازمان مرکزی ارسال شده است.
عبده افزود: همچنین بخش مردم شناسی پیش از تاریخ، در موزه مردم شناسی مهاباد افتتاح گردیده است.
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی علاوه بر مرمت و احیاء آثار تاریخی همچون حآاثرمام تاریخی لج، حمام میرزا رسول، حوضخانه‌های موجود درمهاباد مانند رستم بیگ و شادرویش، اقدام به پاسخگویی به ۱۴۰ مورد استعلامات اشخاص حقیقی و حقوقی کرده ایم که نسبت به سال‌های قبل این میزان افزایش داشته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد در خصوص بازدید‌ها و سرکشی‌های یگان حفاظت این شهرستان گفت: به منظور حفاظت از آثار تاریخی ثبتی و غیر ثبتی شهرستان تعداد ۲۸۶ مورد بازدید روزانه و تعداد ۷۳ مورد سرکشی شبانه و ۶۱ مورد گشتزنی مشترک با واحد‌های انتظامی شهرستان انجام شده که این بازدید‌ها منجر به دستگیری ۲ نفر و کشف اشیاء از آن‌ها شده که به مراجع قضایی تحویل داده شده است.
عبده افزود: در طول یکسال اخیر ۶۹ مورد تعامل، نشست و شورای مشورتی با اعضای محترم شورای اسلامی روستا‌های شهرستان و جذب تعداد ۱۱۸ نفر همیار یگان حفاظت با هدف کاهش و پیگیری از جرائم میراث فرهنگی و حفاری‌های غیر مجاز صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود تعداد زیاد آثار تاریخی در شهرستان مهاباد همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های دخیل در این امر ضروری بوده و این اداره آماده هرگونه همکاری در این زمینه می‌باشد.
انتهای پیام/ه

بررسی پرونده آثار تاریخی در شهرستان مهاباد

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.