به مناسبت روز جهانی غذا باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

تاثیر تغذیه‌ سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه

یکی از نشانه‌های جامعه سالم، تغذیه‌ مناسب است و با توجه به اینکه جهان امروز به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، خوراکی‌هایی که با سرعت زیاد پخت می‌شوند و از آن‌ها با نام غذا‌های فست فودی نام برده می‌شود رشد بسیار زیادی دارند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  غذا‌های ناسالم موجب به خطر افتادن سلامت افراد در جامعه شده به طوریکه سالانه در جهان افراد زیادی جان خود را به دلیل ابتلا به سرطان و انواع بیماری‌های خاص از دست می‌دهند.
 
 
در ایران بر اساس آمار‌ها بسیاری از مرگ ومیر ناشی از شیوع سرطان بوده و متخصصین تغذیه علت اصلی این بیماری را شیوه زندگی نا مناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار و غذا‌های حاوی چربی فراوان عنوان می کنند.
 
پزشکان توصیه می‌کنند برای داشتن یک جامعه سالم باید به تغذیه‌ خوب، رژیم غذایی مناسب و امنیت مواد غذایی توجه کنیم که این امر در گرو حفظ زنجیره‌ غذایی مناسب است .اما در بسیاری از شهر‌های کشور از جمله مشهد که قطب گردشگری ایران محسوب می‌شود و سالانه توریست‌های زیادی از سرتاسر جهان به این شهر سفر می‌کنند بحث کیفیت غذا مطرح است.
 

اثر تغذیه سالم در سلامت جامعه

 آرین نژاد متخصص تغذیه در رابطه با جایگاه تغذیه‌ مناسب در سلامت افراد می‌گوید: متاسفانه امروزه در جامعه ما غذا‌های صنعتی در حال افزایش است و مصرف این غذا‌ها در به خطر افتادن سلامت افراد بسیار موثر است.

وی می‌افزاید: در کل هر غذایی که به شیوه طبیعی درست نشده باشد و انسان در تولید آن نقش داشته است فرآورده‌های غذایی را دچار مشکل کرده و با توجه به افزایش رستوران‌های زنجیره‌ای و فست فودی جامعه ما نیز به سمت این غذا‌ها گرایش پیدا کرده است.
 
تاثیر تغذیه‌ی سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه
  این متخصص تغذیه در رابطه با جایگاه غذای سالم در ایران تصریح می‌کند: متاسفانه در ایران استاندارد‌های تغذیه مناسب رعایت نمی‌شود و مردم ما اطلاع چندانی درباره فواید و ضرر مصرف بسیاری از غذا‌ها ندارند، اغلب کارخانجات غذا‌های ناسالم تولید می کنندو رسانه‌های ما که نقش موثری در آگاهی مردم دارند در زمینه تبلیغات غذای سالم هیچ نوع فعالیتی نمی‌کنند وما اگر بخواهیم وارد مقوله غذا‌های ارگانیک شویم درابتدا باید مسئولان ورود پیدا کنند که  این امر بررسی‌های جدی‌تر می‌خواهد.

آرین نژاد در زمینه رشد کودکان با تغذیه مناسب می‌گوید: کودک در دوران جنینی احساسات پدرو مادر را می‌فهمد و برای داشتن فرزندانی سالم باید به تغذیه مادر در دوران بارداری توجه شودو بعد از آن نیز باید برای بچه‌ها از همان کودکی شرایط الگو پذیری به وجود آورد ، این الگو پذیری در تغذیه باید در مدارس فراهم شود و بنیاد ابتدایی الگو پذیری ابتدا خانواده‌ها و سپس آموزش وپرورش است.
 
تاثیر تغذیه‌ی سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه

وی در رابطه با نقش میان وعده‌ها و ارزش آن‌ها در سلامتی افراد می‌افزاید: همه افراد باید قبل از ۸ صبح صبحانه مصرف کنند ویک قسمت از صبحانه نیز باید غذای گرم باشد و یک قسمت آن کالری‌های شیرین بین صبح و ظهر نیز باید حتما میان وعده میل شود و در کنار ناهار نیز مصرف سالاد و ماست یک ربع قبل از صرف غذا توصیه می‌شود، شام نیز دو ساعت قبل از خواب خورده شود در سلامت افراد بسیار موثر است.
 
امیریان رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد  در رابطه با تعداد رستوران‌ها در این شهر می‌گوید: در حال حاضر ۱۴۰۰ رستوران در سطح شهر مشهد دارای جواز هستند که این تعداد شامل ۵۰ رستوران (ایرانی و فرنگی) ۴۰۰ چلو کبابی و حلیم پزی و ۵۰۰ آشپزخانه است.
 
امیریان در رابطه با نقش غذا‌های سنتی در مشهد می‌گوید: شیشلیک طرقبه و شاندیز برای بسیاری از گردشگران شناخته شده است این غذای محلی از جایگاه ویژه‌ای در بین مسافرین دارد. اما به صورت کلی بیشتر رستوران داران مشهد چلو کباب را به عنوان غذای سنتی درمنوی غذایی خود جا داده اند و برای مسافرین سرو می‌کنند.

وی در رابطه با نقش غذا‌های با کیفیت و استاندارد در مشهد می‌افزاید: با توجه به اینکه سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند ما در زمینه تولید غذا‌های باکیفیت در کل کشور حرف اول را می‌زنیم.

رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد تصریح می‌کند: دغدغه بسیاری از مسافرینی که به مشهد سفر می‌کنند در ابتدا پیدا کردن رستوران و مکان مناسب و سپس غذای با کیفیت است که خوش بختانه در مشهد غذا هم با کیفیت مناسب و هم با قیمت ارزان عرضه می‌شود.

 

 

 
تاثیر تغذیه‌ی سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه
 

جایگاه غذای سنتی و مدرن در بین نسل امروز و دیروز

تاثیر تغذیه‌ی سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه


برای درک موضوع غذا‌های سالم به سراغ یک مادربزرگ ۸۰ ساله و یک جوان ۱۸ ساله رفتیم، که مادر بزرگ ۸۰ ساله در رابطه با مصرف غذا‌هایی که در گذشته وجود داشت و مردم استفاده می‌کردند می‌گوید: در زمان‌های قدیم این همه رستوران وجود نداشت ما در عروسی و عزاداری خودمان غذا می‌پختیم و همیشه بساط سفره‌های پر رنگ و لعاب وجود داشت.

وی می‌افزاید: آن زمان‌ها آبگوشت غذای مورد علاقه مردم بود ما گوشت را هر روز تازه به تازه می‌گرفتیم و در همان روز مصرف می‌کردیم در آن زمان‌ها که مردم به رستوران نمی‌رفتند بلکه در خانه‌ها با هم قرار می‌گذاشتند و شب نشینی داشتند و در کنار یکدیگر سفره‌های طولانی پهن می‌کردند. ما هفته‌ای یکبار برنج می‌خوردیم و آن هم جمعه‌ها بود که تمام اهل خانواده در کنار هم بودند البته چلو کباب هم جزو غذا‌های محبوب مردم بود.

این مادر بزرگ ۸۰ ساله می‌گوید: جوانان آن زمان سالم‌تر بودند، چون غذا‌های خانگی می‌خوردند نه مثل جوانان امروزی که فقط به دنبال پیتزا و این غذا‌ها هستند.

در رابطه با پیدا کردن گرایش جوانان امروزی به غذا‌های صنعتی نیز سراغ امیرحسین جوان ۱۸ ساله که هفته‌ای سه بار از غذا‌های فست فوی استفاده می‌کند رفتیم.

امیرحسین می‌گوید: من از بچه گی عاشق همبرگر و پیتزا بودم، واقعا طبخ خوشمزه‌ای دارند می‌دانم که برای بدن ضرر دارند، اما خوب این غذا‌ها واقعا عالی هستند و نمی‌شود کمتر خورد.

وی می‌گوید: من به دلیل اینکه دانشجو هستم فرصت پیدا نمی‌کنم تا از غذا‌های خانگی استفاده کنم برای همین بیشتر وقت‌ها از این غذا‌ها می‌خورم نمی‌شود منکر خوشمزگی این غذا‌ها شد. غذا‌های سنتی مثل کباب را هم دوست دارم آن‌ها هم در نوع خودشان بی نظیرند، اما غذا‌های فست فودی لذت خاصی دارند، زیرا هم زود آماده می‌شوند و هم در رستوران‌های فست فودی خوردن این غذا‌ها در کنار دوستان لذت خوبی دارد.
 
تاثیر تغذیه‌ی سالم و غذا‌های حلال در سلامت جسمانی افراد در جامعه
 
 امروزه با گسترش فضاهای کاری مختلف، مردم شهرنشین دیگر مثل سابق نمی توانند برای پختن غذا در منزل و یا خرید مواد اولیه پخت غذا اقدام کنند لذا می توان گفت یکی از دلایل مهم روی آوردن به فست فودها همین کمبود زمان است.


انتهای پیام//ن.ط

گزارشگر: نگار طاحونچی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.