برداشت ۲۶۰۰ تن پسته از باغات شهرستان سیرجان

مدیرجهادکشاورزی شهرستان سیرجان گفت: برداشت محصول پسته درسال جاری از سطح ۴۲هزار و ۷۰۰هکتار باغات پسته شهرستان آغاز شده است.

برداشت ۲۶۰۰ تن پسته از باغات شهرستان سیرجانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمودآبادی مدیر جهادکشاورزی شهرستان سیرجان گفت: برداشت محصول پسته در سال جاری از سطح ۴۲هزار و۷۴۱ هکتار باغات پسته شهرستان به میزان ۲۶۰۰ تن انجام شده که حدود ۶۰۰ تن آن بصورت کال چینی و حدود ۲۰۰۰ تن بصورت خشک در حال برداشت می‌باشد.

وی افزود: در سال جاری به دلایل متعدد مانند عدم تامین نیاز سرمایی، بالا بودن دمای هوا در فروردین ماه، افزایش اختلاف دما شب و روز در اردیبهشت ماه سبب افت شدید عملکرد درباغات پسته شهرستان سیرجان شده است.

وی با بیان اینکه از یکی از دلایل عمده افت شدید میزان محصول پسته در شهرستان سیرجان عدم تامین نیاز سرمایی که سبب ریزش جوانه‌های گل خصوصا در ارقام اکبری و اوحدی گردیده است، می‌باشد افزود: بالا بودن دمای هوا در طول فروردین ماه سال ۹۶ که موجب کاهش گل انگیزی و متعاقبا کاهش تولید جوانه‌های زایشی و افزایش جوانه‌های رویشی و نهایتا افت عملکرد شد.

محمود آبادی اختلاف دمای شب و روز خصوصا در اردیبهشت ماه ۹۶ که گا‌ها به ۱۵ درجه سانتی گراد هم رسید را سبب ایجاد تنش در درختان و ریزش محصول اعلام و افزود: کاهش جوانه‌های گل در درختان نر سبب کاهش گرده افشانی و عدم وجود گرده کافی و در نتیجه تنکی خوشه‌ها و افت محصول شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان در ادامه افزود: نوسانات دمایی در اسفند ۹۶ خصوصا در ارقام کله قوچی و احمد آقایی سبب ریزش جوانه‌های گل متورم شده و همچنین خوشه‌های گل در ابتدای شکوفایی گردید و بالا بودن دمای هوا در فروردین ماه سال جاری و همزمانی آن با زمان گلدهی درختان پسته رقم احمدآقایی و کله قوچی باعث از بین رفتن مادگی و از بین رفتن گل‌ها شده که سبب ریزش خوشه‌ها شد.

امسال از باغات مثمر پسته در شهرستان سیرجان ۲۶۰۰ تن محصول برداشت شد.

انتهای پیام/ح

برداشت پسته از باغات سیرجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار