تأثیر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا بر اروپا

سنای فرانسه گزارش مبسوطی در مورد فراسرزمینی بودن تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر دیپلماسی و اقتصاد اروپا و همچنین راه‌های مقابله با این تاثیرات تهیه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون امور اروپایی سنای فرانسه گزارش مبسوطی در مورد فراسرزمینی بودن تحریم های آمریکا و تاثیر آن بر دیپلماسی و اقتصاد اروپا و همچنین راه‌های مقابله با این تاثیرات تهیه کرده است.

در این گزارش آمده است تاثیر فراسرزمینی تحریم‌های اقتصادی و تجاری دیکته شده از سوی آمریکا در طول سال‌ها، چالشی دوگانه برای استقلال دیپلماتیک و اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه است. اعمال تحریم های تجاری علیه کشورهایی که متهم به نقض حقوق بین‌المللی هستند، بخشی از اقدامات دیپلماتیک است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا، به طور مشترک یا جداگانه از آن استفاده می کنند. در این زمینه می توان به تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه پس از الحاق شبه جزیره کریمه و مداخله در درگیری های شرق اوکراین اشاره کرد.

اما اثر فراسرزمینی این تحریم‌ها در واقع ویژگی منحصر به فرد تحریم‌های آمریکایی است که از سال هزار و نهصد و نود و شش و در پی تصویب قانون هلمز-برتون و آماتو علیه مبادلات تجاری با کوبا، لیبی و ایران آغاز شده است. گزارش کنونی سنای فرانسه درباره فراسرزمینی بودن تحریم‌های آمریکا پس از تصمیم این کشور برای اعمال تحریم های اقتصادی و تجاری ثانویه علیه ایران و همچنین تصمیم خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای ژوئیه سال دوهزار و پانزده، متمرکز شده است.

فراسرزمینی بودن تحریم های آمریکا از دو جنبه برای اروپا راهبردی محسوب می شود؛ از یک سو برای حاکمیت اقتصادی و تجاری اروپا و از سوی دیگر چالشی برای حاکمیت دیپلماتیک این منطقه است.

توافق هسته‌ای ایران با کمک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میان انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر امضا شده است. اعمال دوباره تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران کل این مجموعه را نابود می کند. در حال حاضر اتحادیه اروپا برای حفظ استقلال و حاکمیت خود باید از همه گزینه های ممکن برای جلوگیری از تاثیرات این تصمیم آمریکا بهره برداری کند.

به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا میان این کشور و اروپا شکاف هایی ایجاد کرد که اتحاد دیرینه میان دو سوی اقیانوس اطلس را بی ثبات و شکننده کرد. اختلافات متعدد در قلب اتحادیه اروپا شکل‌گیری جوی تازه و بازبینی عمومی در روابط میان آمریکا و اروپا را به دنبال داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به عنوان کشوری که دیپلماسی خود را بر مبنای روابط سیاسی نزدیک با آمریکا بنا نهاده بود تاکید کرد روابط ما با آن سوی اقیانوس در حال تغییر است و اروپا باید سرنوشت خود را در دست بگیرد.

در ادامه این گزارش راه‌هایی که اروپا برای مقابله با تاثیرات فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا پیش رو دارد مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از این راهکارها می توانند در بلند و کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرند. راه اندازی سازوکار مالی معتبر و مستقل و تقویت نقش بین المللی یورو از جمله این راهکارها است. از دیدگاه اروپا برای این منظور دست‌کم یک بانک ایران باید با سیستم سوئیفت مرتبط باشد تا تبادل اقدامات اولیه لازم امکان پذیر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار