وزیرجهادکشاورزی:

نگرانی درباره ذخایر کالاهای اساسی نداریم/سالانه ۲ میلیون راس دام از کشور قاچاق می شود

حجتی گفت: با توجه به واردات کالا به میزان کافی از خارج از کشور جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر ذخایر کالاهای اساسی وجود ندارد.

نگرانی درباره ذخایر کالاهای اساسی نداریم/ افزایش قیمت برنج خارجی امری طبیعی است به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران، در رابطه با آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته سم، کود، بذر، ماشین‌آلات و سایر نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تأمین شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی توزیع کود شیمیایی به کشاورزان گفت: با توجه به مشکلات اخیر حمل و نقل کامیون‌داران توزیع کود شیمیایی با اختلالاتی روبرو شد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی نخواهیم داشت.

حجتی درباره آخرین وضعیت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قبل از فصل کشت پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده است و مرتبا در حال پیگیری این موضوع است که هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام شود.

وی ادامه داد: با توجه به قانون جدید عرضه برخی محصولات کشاورزی همچون جو، ذرت و ... انتظار می‌رود که این روش‌ جدید در رابطه با خرید تضمینی سایر محصولات نیز به کار گرفته می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با وجود اختصاص ارز 4200 تومانی به برخی کالاهای وارداتی مثل برنج و گوشت و ... همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم، بیان کرد: افزایش قیمت یک موضوع است و فروش خارج از روال بحث دیگری است، به طور مثال در مورد برنج خارجی سال گذشته با ارز 3200 تا 3300 تومان وارد می‌شد در حالیکه امروز کالا با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود و بدیهی است که قیمت افزایش می‌یابد.

به گفته وی، قیمت برنج خارجی در بازار معادل قیمت سازمان حمایت، عرضه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با آخرین وضعیت ذخایر کالاهای اساسی گفت: در مورد ذخایر کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد، چرا که به مقدار کافی کالا از خارج وارد شده است، ضمن آنکه در مورد برخی کالاها همچون گندم و شکر در طول سال نیاز به واردات نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه چند درصد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید افزایش می‌یابد تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت، اما با اعلام نهایی از سوی شورای اقتصاد نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

 دامداران سنتی در مرزها کوله بری می کنند

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در صبحانه کاری امروز که در اتاق کمیسیون کشاورزی،صنایع و معادن ایران برگزارشد، با اشاره به اینکه شرایط پایداری ور اقتصاد نداریم،اظهار کرد: هم اکنون در حال گذراندن دوره سختی در کشور هستیم که این انر بدان معناست که نمی توان انتظار داشت هر چیزی در جای خودش باشد.

وی با اشاره به اینکه ساز و کارهای حکومتی در چند ماه اخیر تغییر کرده است، افزود: براین اساس باید قدری تحمل کنیم و در برابر با ناملایمات ایستادگی کنیم تا این شرابط را پشت سر بگذرانیم .

حجتی با اشاره به اهمیت موضوع اب در کشور و بخش کشاورزی گفت: در رابطه با بنث آب گفته شده قیمت آب برای کاشت پسته سه دلار است، کجای دنیا آب سه دلاری را برای کشاورزی مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا آب شیرین در بخش کشاورزی استفاده می شود،بیان کرد: این درحالی است که کشاورز ایرانی قدر آب را بیشتر از هر کشاکرز دیگر در گوشه و کنار دنیا می داند.

به گفته این مقام مسئول بیش از ۹۰ درصد مردم سرزمین ما قدر اب را بیشتر می دانند که مصداق این امر سدمایه گذاری و روش هایی است که در بخش اب به کار گرفته شده و با سخت ترین شرایط اقلیمی کار کردند.

وی تعادل بخشی در رابطه با سفره های زیرزمینی را امری ضروری دانست و افزود: این در حالی است که برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی نشان می دهد که این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

حجتی با اشاره به اینکه ۶۱۰ دشت در کشورداریم، بیان کرد: برای هر دشت باید فرمول خاص ان را حفظ کنیم تا تعادل بخشی محقق شود.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر، سالانه ۶ درصد افزایش بهره وری آب داشتیم به طوریکه سالانه از حدود ۶ درصد بهره وری به ازای یک واحد آب توانسنیم ۳۰ درصد تولید محصول را از طرق مختلف مکانیزاسیون، بذر، کود،سم، پایش و مراقبت افرایش دهیم.

وی از سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد تومانی در بخش گشاورزی خبر داد.

وی در ادامه افزود: با وجود مشکلات متعدد در برخی محصولات نظیر گندم و شکر افزایش نولید داشتیم به طوریکه میزان خرید تضمینی گندم‌از ۸.۵ میلیون تن سال گدشته به ۹‌.۵ میلیون تن در سال جاری رسید و تولید شکر از ۲ میلیون تن و کلزا از ۳۴۰ هزارتن گذشت که تمامی این عوامل ناشی از سرمایه گذاری و تلاش بهره برداران است.

وی با اشاره به اینکه ایران یک سوم متوسط دنیا بارش دارد، بیان کرد: این امر بدان معناست که ۹۰ درصد تولید محصولات کشاورزی آبی و ۱۰ درصد دیم است در حالیکه در دنیا ۳۵ درصد محصولات ابی است.

به گفته وی با توجه به اعداد و ارقام کشاورزی ابی و دیم به موضوع نحدودیت بحران آب می رسیم که اگر بخواهیم کشاورزی تولید و پایدار داشته باشیم،لزوما باید به منابع آبی توجه کنیم.

حجتی با اشاره به اینکه واردات اب مجازی در دستور کار دولت بوده و هست، بیان کرد: واردات ذرت نمونه ای از این واردات اب مجازی است، ضمن انکه سیاست ابلاغی دولت برآن است که واردات ذرت در قالب کشت فراسرزمینی آورده شود تا ارزش افزوده نصیب کشور شود.

وی درباره آخرین وضعیت اختصاص ارز یارانه ای گفت: بعد از فراز و نشیب های فراوان در تیرماه سال جاری ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ۲۵ قلم کالای اساسی اختصاص یافت .

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گدشته ارز ۳۲۰۰ تومانی به واردات کنجاله سویا اختصاص می یافت در حالیکه امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده های دامی اختصاص می یابو و بدیهی است که به دلیل افزایش ۳۰ درصدی قیمت ارز، قیمت نهاده ها با نوساناتی روبرو باشد.

وی فیمت جو سال گذشته در بازارهای جهانی را ۱۹۰ دلار اعلام کرد وافزود: این درحالی اسا که انروز به ۲۴۰ دلار در بارارهای هدف رسیده است که با وجود افزایش نرخ ارز،قیمت جو در بازار داخل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی تولید دام سبک دنیا را ۹.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که بیشترین جمعیت دامی در متطقه داریم.

به گفته حجتی سالانه حداقل ۵۰۰ هزارتن گوشت قرمز دام سبک و ۴۰۰ هزارتن دام سنگین در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که این امر نشان می دهد. حداقل ۵ درصد استفاده از گوشت دام سبک نسبت به دنیا را داریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه ۲ میلیون راس از مرزهای کشور قاچاق می شود.

وی با اشاره به اینکه گرفتاری متععددی دررابطه با کمبود گوشت در کشور داریم، افزود: با توجه به آنکه بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود ار این رو در رابطه با دام های پربازده کارهایی را انجام دادیم چرا که دامدارب سنتی روبه کاهش است و دامداران محلی به جای دامداری در مرزها کوله بری می کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اجرایی در رابطه با پیمان سپاری ارزی را مطرح کردیم، بیان کرد: مملکت نیاز به ارز دارد و اگر ارز صادراتی به چرخه باز نگردد تا پاسخ صادرکنندگان دهیم ،بدیهی است که با محدودیت ارزی روبرو می شویم از این رو نمی توان جلوی پیمان سپاری ارزی را گرفت.

حجتی ادامه داد: بانک مرکزی میگوید درخداستی که برای ارز نیمایی وجود دارد، نمی توانم پاسخ بدهم و مشکلاتی سد راه است که بخشنامه ای نیست و باید حل کرد چرا که امروز بانک مرکزی نیاز به دلار دارد و این امر توسط بد خواهان بر دولت تحمیل شده است.

وی در رابطه با مسایل و مشکلات ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: با توجه به انکه در مدت زمان دو ماهه یک‌میلیون تن گوجه و رب گوجه از کشور صادر شد که قیمت در بازار داخل را به شدت افزایش داد از این رو لازم است که نسبت به این موضوعات عکس العمل نشان داد و از ادامه صادرات جلو گیری کرد.

این مقام مسئول در رابطه با مسائل و مشکلات پیش روی پرداخت غرامت گشاورزان از سوی صندوق بیمه بیان کرد: هیچ سرمایه گذاری همانند بخش کشاورزی در برابر افات، بیماری،سیل، خشکسالی، گرما و نیست و به همین دلیل مشکلاتی در رابطه با پرداخت خسارت وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به خسارت حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومانی در صنعت طیور ناشی از انفلوانزا حاد پرندگان و تخصیص اعتبار تنها هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ طبیعی است که مشکلاتی در رابطه با پرداحت خسارت وجود دارد چرا که فیل را نمی توان با فنجان اب داد.

وزیر جهاد با اساره به اینکه سال ۹۶ سال سختی برای صنعت طیور کشور بود، بیان کرد: با توجه به تغییر رویه در سازمان دامپزشکی انتظار می رود که مشکلات سال گذشته هیچ وقت در صنعت طیور و مرغ تخم گذار تکرار نشود.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه بسیاری از فعالان صنعت می گویند که ارز کافی به واردات واکسن اختصاص نیافته است اما بنده این موصوع را قبول ندارم چرا که اولویت واکسن از اختصاص ارز برای ذرت مهم تر است.

انتهای پیام/

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
چطور شما نگرانی ندارید در حالیکه که قیمت همین کالاهای اساسی دقیقه به دقیقه بالاتر میره؟ اگه فراوانه پس چرا مردم رو اینقدر اذیت میشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
چطور شما نگرانی ندارید در حالیکه که قیمت همین کالاهای اساسی دقیقه به دقیقه بالاتر میره؟ اگه فراوانه پس چرا مردم رو اینقدر اذیت میشن؟
آخرین اخبار