همزمان با ادامه ناامنی ها در مرزهای مشترک با ایران بررسی می شود؛

پاکستان و لزوم اراده ای جدی تر برای مبارزه با تروریسم

تهدید‌ها و اقدامات تروریستی اشرار و تروریست‌ها در مرز‌های کشورمان فقط با اراده جدی پاکستان متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان،شامگاه (دوشنبه ۲۳ مهرماه) تعدادی از بسیجیان بومی و نیرو‌های هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) مستقر بودند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند". این بخشی از اطلاعیه‌ای بود که سه شنبه ۲۴ مهرماه توسط روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران منتشر شد و از حادثه تروریستی دیگری در مرز میان پاکستان و کشورمان خبر می‌داد.

گروه تروریستی موسوم به "جیش العدل" هم پس از این اقدام تروریستی با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت. همچنان که این گروه در گذشته هم سابقه چندین مورد حمله‌های تروریستی بر علیه مردم عادی، نیرو‌های نظامی و امنیتی ایران داشته و مسئولیت چند حادثه تروریستی در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم به عهده گرفته است.

لولکدان (منطقه صفر مرزی مربوط به بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه) محلی بود که این حادثه در آن اتفاق افتاد. منطقه میرجاوه تا کنون بار‌ها شاهد درگیری میان نیرو‌های نظامی ایرانی و گروه‌های مسلح تروریستی از جمله گروه موسوم به «جیش العدل» بوده که در گذشته نیز عملیات آدم ربایی از این گروه‌ها دست انجام شده بود.

طبق اعلام رسانه‌ها گفته شده که ۱۱ نفر از نیرو‌های ایرانی شامل یک نفر کادر مرزبانی، ۶ نفر بسیجی و ۴ نفر از سربازان ناجا، در برجک ۱۰۴ منطقه لولکدان، دهنه تنگوک در مرز میرجاوه بدست اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم ربوده شدند.

عوامل نفوذی عامل اصلی این حادثه

اطلاعیه سپاه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده می‌افزاید که "عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان انجام داده‌اند".

پاکستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه برای عملیات مشترک اعلام آمادگی کرد

واکنش‌ها و اعلام مواضع مقامات ایرانی درباره این حادثه تنها چند ساعت پس از این اقدام تروریستی در رسانه‌ها منتشر شد و نخستین آن‌ها از سوی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود که در  آن سردار محمد پاکپور اعلام کرد "این تروریست‌ها در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند و ما برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه اشرار و آزادی گروگان‌ها آمادگی داریم". وی با حضور در منطقه با تاکید بر اینکه قطعا این اتفاق توسط عامل یا عوامل نفوذی رخ داده است اعلام کرد "تماس‌های مختلفی با ارتش پاکستان گرفتیم و از آن‌ها خواسته شده نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده شدگان تضمین دهند و بایستی مسئولیت پذیرتر باشند".

همچنین عصر سه شنبه ۲۴ مهر ماه دستیار وزیر امور خارجه در غرب آسیا از سفیر پاکستان خواست دولت آن کشور، بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد سازی نیرو‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست‌های شرور به کار گیرد مراتب را هر چه سریعتر به دولت خود در اسلام آباد منعکس کرده و وزارت امور خارجه ایران را از نتایج اقدامات به عمل آمده مطلع کند.

گفته می‌شود سفیر کشورمان در اسلام آبادهم ضمن ملاقات با مقامات محل، خواستار اقدام جدی دولت پاکستان برای آزادسازی مرزبانان جمهوری اسلامی و برخورد قاطع با اشرار و گروه‌های تکفیری و تروریستی که از خاک پاکستان به نقاط مرزی کشورمان تجاوز کرده و دست به اقدامات خرابکارانه، آدم ربایی، قتل و جنایت می‌زنند، شده است.

سفیر پاکستان هم بر اساس خبر‌های اعلام شده با ابراز تاسف عمیق از این حادثه، تاکید کرده که موضوع را به اسلام آباد منعکس نموده و ضمن پیگیری، نتیجه اقدامات دولت پاکستان را در اسرع وقت گزارش می‌نماید.

پاکستان

می توانستیم ظرف 24 ساعت مرزبان ها را آزاد کنیم

علی کُرد نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس هم گفت که "به محض وصول این خبر، نیروهای مسلح مرزی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئولان امنیتی استان در منطقه حادثه حضور یافتند و توانستند درباره محل اسکان گروهک فوق اطلاعات کافی را کسب کنند" و تاکید می کند " با شناسایی دشمنان می‌توانستیم عملیات آزاد سازی سربازان را در 24 ساعت به پایان برسانیم، اما باتوجه به اینکه زنده ماندن سربازان برایمان مهم بود، صبر کردیم و هفته آینده هم نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و کمیسیون امنیت ملی این موضوع را در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهند کرد.

اما در اعلامی رسمی‌تر وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای آمادگی خود را برای کمک در زمینه یافتن و آزادی نیرو‌های مرزی ربوده شده ایران اعلام کرد و تاکید کرد "اسلام‌آباد با نگرانی همه اخبار مربوط به ربوده شدن نیرو‌های مرزی ایران را پیگیری می‌کند و از هیچ تلاشی برای جستجو و یافتن این نیرو‌های ربوده شده دریغ نخواهد کرد. "

رحمانی فضلی هم در نامه‌ای به وزیر کشور پاکستان خواستار اهتمام و توجه ویژه دولت پاکستان به تعهدات امنیتی خود در جلوگیری از تحرکات اشرار از خاک این کشور در حمله به پاسگاه‌های مرزی و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران شد و اعلام کردکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با گروه‌های تروریستی و تکفیری و اشرار برخورد خواهد کرد. وزیر کشور ایران در این نامه تاکید کرده که تمام تلاش ها باید معطوف به آزادسازی گروگان‌ها، مقابله قاطع با تروریست‌ها و جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری باشد و خطاب به شهریار آفریدی، وزیر کشور پاکستان افزوده که در چارچوب روابط دوجانبه و اصل حسن همجواری و همچنین تعهدات امنیتی میان دو کشور، انجام عملیات مشترک تا حصول نتیجه با قید فوریت ضروری است.

ظریف خواهان اقدام جدی پاکستان

اما در جدید ترین تلاش ها برای تعیین سرنوشت مرزبانان ربوده شده محمدجواد ظریف در گفت و گویی تلفنی با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، سرنوشت نیرو‌های مرزی کشورمان را پیگیری کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر بر ضرورت تضمین و افزایش امنیت مرز‌های مشترک بین دو کشور براساس تفاهمات و گفتگو‌های قبلی، خواهان اقدامات جدی و عاجل دولت پاکستان در تامین امنیت و سلامت جانی نیرو‌های ربوده شده و شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه تروریستی و غیرانسانی و بازگشت سریع تمامی مرزبانان ربوده شده به ایران شد.

پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان هم در این گفتگو ضمن محکومیت شدید این اقدام ضدبشری گروه‌های تروریستی و ابراز تاسف عمیق از وقوع این حادثه اعلام کرد که "تمامی امکانات پاکستان در خدمت اقدامات لازم و ضروری برای یافتن و دستگیری عوامل این حادثه و آزادی و تامین امنیت جانی مرزبانان ایرانی قرار خواهد گرفت." شاه محمود قریشی تاکید کرد که" این گروه‌های تروریستی، دشمن مشترک دو ملت و دولت ایران و پاکستان محسوب می‌شوند که سعی دارند در روابط دوستانه و نزدیک این دو کشور همسایه ایجاد اخلال کنند."

 گفت و گوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  با فرمانده ارتش پاکستان

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز عصر جمعه 27 مهرماه در تماس تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان تاکید کرد که "بر مبنای توافقات فی‌مابین نیروهای مسلح دو کشور برای تأمین امنیت مرزهای مشترک انتظار داریم که نیروهای مسلح پاکستان با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده‌شده اهتمام نمایند و در ادامه خواستار اقدام قاطع برای دستگیری ربایندگان مرزبانان ایرانی شد.

ارتشبد قمر جاوید باجوا هم ضمن اظهار تأسف از این حادثه ضمن تشریح و توضیح اقدامات ارتش پاکستان جهت تعقیب و دستگیری تروریست‌های مذکور ابراز امیدواری کرد که اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان به دستگیری هرچه سریع‌تر تروریست‌ها و آزادسازی مرزبانان ربوده‌شده منجر شود.

سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان سال‌هاست که صحنه درگیری مسلحانه قاچاقچیان مواد مخدر و تروریست‌ها با نیرو‌های نظامی و انتظامی کشورمان است.
اقدامات خرابکارانه و تروریستی در مرز‌های جنوب شرقی کشور طی چند سال گذشته برای رسانه‌ها اتفاق تازه‌ای نبوده و آن‌ها همواره خبر‌هایی درباره "کشف بمب"، "خنثی کردن حمله‌های تروریستی" و "انهدام گروه‌های ترور" بخصوص در مناطق مرزی جنوب شرق ایران و گاه نیز در شمال غرب این کشور منتشر می‌کنند و مقامات جمهوری اسلامی هم چندین بار از فعالیت "تیم‌های تروریستی که در راستای اهداف استکبار جهانی و متحجرین منطقه فعالیت دارند" خبر داد‌ه‌اند.

حضور تروریست ها در خاک پاکستان و نارضایتی ایران 

نوذر شفیعی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پاکستان یکی از همسایگان قدرتمند ایران در سطح منطقه شناخته می‌شود و چالش‌های مشترکی را با این کشور داریم معتقد است " مبارزه با پدیده تروریسم نیازمند همکاری‌های مشترک کشور‌ها است. ولی حضور تروریست‌ها در خاک پاکستان جهت اعمال خرابکارانه بر ضد ملت ایران و نقش کمرنگ این کشور در فرآیند احداث خط لوله انتقال گاز ایران به جنوب آسیا از موارد نارضایتی ایران نسبت به دولت پاکستان است.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین به فرصت‌های پیش رو برای هر دو کشور برای بهبود روابط اشاره می‌کند و می‌گوید "نزدیکی جغرافیایی، پیشینه مشترک تاریخی و فرهنگی و پیوند‌های مشترک دینی و مذهبی همیشه بنیان‌های لازم برای همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان را فراهم کرده و این عوامل موجب استحکام روابط دو کشور شده است.

پاکستان

هلاکت " ملا هاشم نکری"  نفر دوم جیش الظلم توسط رزمندگان سپاه

اوایل ماه جاری رزمندگان سپاه در عملیاتی با هدف مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور در حمله ای به محل  تجمع تروریست های موسوم به جیش الظلم( که خود را جیش العدل معرفی می کنند)  در منطقه مرزی سراوان ، چهار تن از تروریست‌ها ی پلید به هلاکت رسیدند و دو تن از آنان زخمی و مابقی هم به عمق کشور همجوار منطقه مرزی سراوان متواری شدند. اما نکته مهم در جریان این عملیات دقیق ضد تروریستی هلاکت یکی از تروریست های معدوم به نام " ملا هاشم نکری" بود که به عنوان نفر دوم گروهک تروریستی جیش الظلم شناخته می شد.

  گفته می شود " ملا هاشم نکری" طی سال‌های اخیر فرماندهی بسیاری از عملیات های تروریستی و خرابکارانه این گروهک در حمله به پاسگاه ها و مقرهای مرزی منطقه از جمله کمین علیه مرزبانان ناجا در سال 92 و شهادت 14 تن از رزمندگان هنگ مرزی سراوان و نیز حمله به نیروهای مرزبانی ناجا در تهلاب میرجاوه که منجر به شهادت 9 تن و اسارت سرباز براتی در سال 96 گردید، را عهده دار بوده است.

ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی دو کشور

اردیبهشت ماه سال ۹۶ بود که وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر به اسلام آباد و دیدار با وزیر کشور، رئیس مجلس، نخست‌وزیر، مشاور امنیت ملی و فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد "درباره ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی ایران و پاکستان و فرماندهان عملیاتی در منطقه، افزایش تعداد نیرو‌های ارتش پاکستان در مرز مشترک و برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی بین دو کشور در آینده نزدیک توافق شد. "

سابقه نشان داده که مقابله با تروریست‌ها در مرز مشترک با پاکستان بیشتر از سوی تهران انجام گرفته و اسلام آباد عزمی جدی برای مبارزه با تروریسم به ویژه در مرز‌های مشترک با ایران ندارد، همچنان که محمد جواد ظریف پس از آن سفر به رسانه‌ها گفت که "یکی از خواست‌های ما از دولت پاکستان همواره این بوده که تمام هزینه برای حفظ مرز ایران و پاکستان توسط ایران صورت می‌گیرد و خواستار این بودیم برادران پاکستانی در این مرز حضور جدی‌تری داشته باشند تا بتوانند با این شرارت‌ها مقابله کنند.

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم بر ضرورت حضور و استقرار هرچه بیشتر نیروهای نظامی و مرزبانی پاکستان در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و تثبیت امنیت در این مناطق و ممانعت از تحرکات اشرار و تروریست‌ها خطاب به فرمانده ارتش پاکستان تأکید کرد که این نشان دهنده لزوم حضور و فعالیت گسترده تر پاکستانی ها در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی است.

پاکستان و لزوم اراده ای جدی تر برای مبارزه با تروریسم

ایالت بلوچستان و تداوم حضور تندروها در این منطقه

اما زمینه دیگر بروز این اتفاق‌ها این است که ایالت بلوچستان پاکستان از مناطق ناامن و کمتر توسعه یافته آن کشور است و علاوه بر ملی‌گرایان بلوچ که برای استقلال این منطقه فعالیت مسلحانه دارند، گروه‌های تندرو مذهبی هم در سال‌های اخیر در این ایالت حضور داشته و به عملیات خشونت آمیز اقدام می‌کنند.

مرور تاریخ به خوبی نشان داده که هرجا که تروریست‌ها حضور داشته باشند آمریکا نیز همواره در همه ابعاد به کمک آنان می‌شتابد و به هر عنوان از آنان حمایت می‌کند و این با در قالب ایجاد پیگاه نظامی جدید وارد عمل شده است، به طوری که رسانه‌های پاکستان به ویژه نوای وقت و امت خبر از احداث پایگاهی نظامی در منطقه بلوچستان و نزدیک مرز ایران دادند.

روزنامه نوای وقت در گزارشی مدعی شد که واشنگتن برای ایجاد پایگاه نظامی در ایالت «بلوچستان» پاکستان و در نزدیکی مرز‌های ایران به دولت اسلام‌آباد فشار می‌آورد وروزنامه امت به نقل از رسانه‌های انگلیسی نوشت تعدادی از مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک پاکستان موضوع درخواست آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در بلوچستان را تأیید کرده‌اند.

حضور گسترده‌تر آمریکا در پاکستان می‌تواند، رادیکالیسم در پاکستان را تقویت کند، زیرا آن‌ها نسبت به آمریکا نظر مثبتی ندارند و این موضوع بهانه بسیار خوبی به رادیکال‌ها می‌دهد تا فعالیت خود را در پاکستان افزایش دهند و در در نتیجه این نامنی به وجود آورد که ناگزیر این اقدامات به مرز‌های ایران نیز کشیده خواهد شد.

پاکستان

مبارزه با تروریسم، نیازمند اراده جدی پاکستان

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسدکه پیوند دیرینه و پایدار میان پاکستان و ایران مانع از هرگونه تلاش برای از بین بردن و یا اختلال روابط می‌شود. تهران برای روابط با اسلام آباد اهمیت استراتژیکی قائل است و در ایران کمتر اراده‌ای برای کاهش سطح روابط و یا ایجاد تنش با پاکستان دارد که این موضوع برای پاکستانی‌ها هم قابل درک است و در دوره‌هایی از زمان علائم و نشانه‌هایی از پاکستان مبنی بر علاقه آن‌ها بر ادامه روابط با کیفیت بالا با ایران دریافت می‌شود.

اما در نهایت باید بدانیم که اگر پاکستان اگر اقدام موثری در ریشه کنی تروریسم به عنوان یک عامل تهدید کننده امنیت کشور‌های همسایه از جمله ایران انجام ندهد، بدون شک این گونه شرارت‌ها همچنان تداوم خواهد داشت. واقعیت آن است که عاملان و حامیان مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیک این جنایت‌های تروریستی در کشور پاکستان احساس امنیت می‌کنند و با این شرایط توانایی ادامه اقدامات خرابکارنه خود را دارند، به طوری که پس از هر اقدام به خاک پاکستان فرار می‌کنند و در آن جا مخفی می‌شوند و اسلام آباد نیز اراده جدی برای برخورد با آنان از خود نشان نشان نمی‌دهد

تهدید‌ها و اقدامات تروریستی اشرار و تروریست‌ها در مرز‌های کشورمان متوقف نخواهد شد، مگر اینکه مجموعه اقداماتی جدی و همزمان و به هم پیوسته برای مقابله با آن انجام شود. حوادث سال‌های اخیر در کشورمان به ویژه حادثه تروریستی مرداد ماه در اهواز نشان داد که تروریسم و خشونت و افراط گرایی حد و مرز نمی‌شناسد مبارزه با این پدیده باید با اراده‌ای جدی و حسن نیت همسایگان کشور به ویژه پاکستان همراه باشد.

گزارش از سید محسن حسینی

انتهای پیام/

برچسب ها: پاکستان ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
با چنتا موشک. ویرانشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
برادران نیروهای مسلح ایران عزیز خوهشا و لطفا پاسگاهای مرزی را از نظری ساختاری ساختمان هم بزرگ و هم فوق الاده محکم و همچنین نیروهای زیاد و همچنین سلاح های فوق پیشرفته
خودرهای جنگی به روز و غیره مجهز کنید
گر چه این عزیزان با یه داستان دیگه و اعتماد کردن ربوده شدن ولی واسه اینجوری تروریستی هم میشه فکری اندیشید که دشمنان ناکام بمانند ۰۰۰ الله یارو یاورتان درود بر رزمندگان غیور مخصوصا لب مرزیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
برادران نیروهای مسلح ایران عزیز خوهشا و لطفا پاسگاهای مرزی را از نظری ساختاری ساختمان هم بزرگ و هم فوق الاده محکم و همچنین نیروهای زیاد و همچنین سلاح های فوق پیشرفته
خودرهای جنگی به روز و غیره مجهز کنید
گر چه این عزیزان با یه داستان دیگه و اعتماد کردن ربوده شدن ولی واسه اینجوری تروریستی هم میشه فکری اندیشید که دشمنان ناکام بمانند ۰۰۰ الله یارو یاورتان درود بر رزمندگان غیور مخصوصا لب مرزیها ۰۰۰
Canada
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
این مشکل مختص کشور ما فقط نیست .پاکستان هم سهمی دارد .اول باید این گروهکهای جیش شیطان ریشه کن شوند و پاکستان باید مسیولیت را قبول کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
پاکستان از این موضوع سود می برد و تا الان یک سرباز پاکستانی کشته نشده و این را مطلبد که از خاک ایران هم سربازان پاکستانی به اسارت در بیایند تا پاکستان به هوش اید هستند بلوجهای که داخل ایران هستند و با پاکستان سر لجاجت دارند والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
از کجا معلوم پاکستان خودش حمایتشون نمیکنه!اگه اینجوری نیست پس چرا هیچ وقت هیچ اقدام جدی انجام نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
خب که چی
Iran (Islamic Republic of)
امیر دریادل
۱۶:۳۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
خدا لعنت کند قوم ظالمین.باید تعداد پایگاه های مستقر فی مابین ایران و پاکستان بیشتر و نزدیکتر به هم باشد.اگر بتوانیم پهباد به این مناطق بفرستیم و مدام در حال گشت زنی باشند امنینت بهتر خواهد شد.امیدواریم با توجه به اتفاقات اخیر طی این چندسال در مناطق مرزی با پاکستان دولت تمهیدات بهتری تدارک ببیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
الآن چندین سال است که تروریستها در خاک پاکستان لانه کرده اند ولی اقدامی از طرف پاکستان انجام نمیشود؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
کشورمون باید به دنبال یه راه حل اساسی برای از بین بردن تروریست ها باشه 80 گروه تروریستی که ازادانه در پاکستان تردد میکنند یه تهدید بزرگ برای امنیت ما محسوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد 1000
۱۶:۰۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
هر کشوری با ایران دست دوستی و برادری بدهد امنیتش کاملتر میشود ای کاش عربستان این کار را میکرد و این همه شیرش را نمیدوشیدن انشالا پاکستان هر چه زودتر تروریستها را گوشمالی خواهد داد و بچه های ما را از اسارت خارج میکند و به کشور بر میگردند انشالا
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۰۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
یا ایها المسلمون ، اتحدوا ، اتحدوا .... .
آخرین اخبار