باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حال وخیم مدارس پایتخت؛ جا خوش کردن غیرقانونی پمپ بنزین در یک قدمی کلاس درس

مدارس پایتخت علی رغم امکانات موجود در این شهر حال وخیمی دارند و دانش آموزان یک مدرسه را دیوار به دیوار پمپ بنزین کرده اند.

دولتیاری///گزارش مدارسبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمبود فضای آموزشی یکی از دغدغه‌هایی است که این روزها نه تنها دانش آموزان بلکه آموزش و پرورشی‌ها به شدت از آن شکایت دارند و تأمین فضای مناسب را منوط به داشتن بودجه لازم و همکاری نهادهای مربوطه می‌دانند هرچند خیرین مدرسه ساز برای کمک به پوشش تحصیلی و عدالت آ‌موزشی وارد عمل شده‌اند اما کمبودها به اندازه‌ای است که هنوز هم دانش آموزان در کلاس‌های پر تعداد و فضای آموزشی نامناسب تحصیل می‌کنند.

در این میان و با وجود امکانات پایتخت،  مدارس این منطقه  از اوضاع نامناسب فضای آموزشی مستثنی نیستند و  به دلیل جمعیت بالای پایتخت نشین،  دانش آموزان با مشکل فضا دست و پنجه نرم می کنند و ناگزیرند در کلاس‌های پر تعداد ناایمن به تحصیل بپردازند که گاه این کلاس‌های نا ایمن و فرسوده خطرآفرین هم می‌شوند؛  همان طور که سال گذشته در نخستین روزهای سال تحصیلی به دلیل فرسوده بودن یکی از مدارس منطقه 7 آتش سوزی به وقوع پیوست و خوشبختانه به دلیل آن که پیش از شروع کلاس‌های درس بود دانش ‌آموزان آسیبی ندیدند از این حوادث بگذریم اخبار تلخ مدارس نا ایمن نه تنها در تهران بلکه در سایر استان‌های کشور هم خطرآفرین شدند و حتی جان دانش آموزان را گرفتند موضوعی که مهمترین عامل آن نبود فضای مناسب و تأمین اعتبار برای جبران این خلأ است.

فقر فضای آموزشی گریبانگیر مدارس پایتخت

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره وضعیت فضای آموزشی مدارس بارها هشدار داده است  که 30 درصد مدارس نیازمند نوسازی هستند و 12 استان کشور سرانه آموزشی پایین‌تر از استاندارد لازم را دارند که در این میان مدارس پایتخت علی رغم تصور جامعه جزء همین استان‌هایی است که نیازمند توجه ویژه‌ای بوده تا فضای آموزشی ساماندهی شود.

شرایط بد پایتخت که روز به روز به تعداد دانش آموزان آن افزوده می‌شود باعث شده تا گاهی آموزش و پرورش از هر فضایی برای برپایی کلاس‌های درس و راه اندازی مدرسه استفاده کند و خطرات احتمالی که جان دانش آموزان را تهدید می‌کند، نادیده بگیرند.

یکی از مصادیق وجود مدارس ناایمن که حالا والدین دانش آموزان را در منطقه 14 به شدت نگران کرده هنرستان پسرانه‌ای حوالی اتوبان امام علی تهران است که پمپ بنزینی شلوغ را در مجاورت و دیوار به دیوار خود دارد.

والدین دانش آموزان این مدرسه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ؛ درباره این مشکل می‌گویند: سه سالی است که جایگاه سوخت در کنار هنرستان راه اندازی و مخزن این جایگاه درست زیر دیوار مدرسه تعبیه شده است که این موضوع علاوه بر خطرآفرین بودن آن باعث ناراحتی تنفسی و مشکلات سلامتی دانش آموزان می‌شود چرا که با هر بار وجود تانکر بنزین در این جایگاه بخارات و گازهای حاصل از آن دانش آموزان دچار مشکل می‌شوند.

آنها اظهار می‌کنند از سه سال پیش تاکنون این موضوع را با مدیر مدرسه در میان گذاشتند و مدرسه هم به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل هستند اما گویا آموزش و پرورش منطقه کاری از پیش نبرده است و  خانواده‌ها و دانش آموزان همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

پمپ بنزینی که جایگزین فضای سبز شد

خانواده‌ها با توجه به پیگیری‌هایی که داشتند و به ثمر نرسیده است به شدت نگران سلامت فرزندانشان هستند چرا که هرگونه جرقه و شعله‌ای می‌تواند اتفاق ناگواری را برای مدرسه و دانش آموزان رقم بزند.

یکی از اولیای دانش آموزان با اشاره به اینکه موضوع را از آتش نشانی پیگیری کرده است، بیان می‌کند: با توجه به پیگیری‌ها متوجه شدیم که آتش نشانی از نظر ایمنی به این پمپ بنزین مجوز نداده است اما گویا با توجه به مذاکرات و توافقاتی که بین شهرداری و آموزش و پرورش بوده است این پمپ بنزین به فعالیت ادامه می‌دهد.

این ولی دانش آموز می‌گوید: پیش از وجود این پمپ بنزین در کنار هنرستان،  مدرسه‌ ابتدایی وجود داشت اما مدرسه را تخریب کردند و قرار بود تا فضای سبزی را در این قسمت طراحی و احداث کنند اما به جای فضای سبز پمپ بنزین جایگزین شد و با توجه به موقعیت این منطقه، پمپ بنزین مشتری‌ بسیاری دارد و جزء جایگاه‌های پرتردد محسوب می‌شود.

ضوابط فنی که زیر آوار بی قانونی مدفون شدند

این هنرستان در حالی فعالیت می‌کند که بارها مسئولان آموزش و پرورش به حفظ ایمنی در مدارس تأکید کرده‌اند و حتی حدود یک سالی است که سازمان نوسازی مدارس بیش از پیش  به مکان یابی مناسب فضای آموزشی اشاره می‌کنند اما گویا هنوز این صحبت‌ها تا رسیدن به مرحله عمل فاصله بسیاری دارد.

علی شهری رئیس سازمان نوسازی مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وجاهت قانونی فعالیت پمپ بنزین در مجاورت مدرسه اظهار کرد: با توجه به ضوابط قانونی و استانداردهای موجود برای مدارس، وجود چنین اماکنی در همسایگی مدرسه کاملا غیرقانونی است و به هیچ وجه اجازه به فعالیت به چنین نهادی داده نمی شود.

وی ادامه داد: وجود این پمپ بنزین هم در نزدیکی مدرسه به هیچ وجه پدیرفته شده نیست و باید بررسی های لازم را برای این مدرسه انجام دهیم هرچند تاکنون گزارشی از این تخلف به اداره کل سازمان نوسازی نرسیده است ولی با این وجود باید شرایط را بررسی کنیم و حتی موضوع از سوی بخش حقوقی آموزش و پرورش پیگیری شود.

کمبود فضای آموزشی و نادیده گرفتن شدن حقوق دانش آموزان باعث شده تا در هر شرایطی کلاس‌های درس برگزار شود و ارزش های مهمی چون ایمنی به بهای پوشش تحصیلی و برپای مدارس، کاملا زیر پا گذاشته شده است.

حال منتظر هستیم تا مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و شهرداری پاسخ ها و توضیحات خود را در برابر چنین بی قانونی و به بازی گرفتن جان دانش آموزان ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
واله پسر منو چند روزه تو كانادا ثبت نام كردن ميگه كتاب و دفترامون رو تو كلاس ميذاريم و نميبريم خونه و مشق شب نداريم و كلاسا ويدئوپرژكتور با دوربين سقفي دارن ساعت مدرسه ٩ تا ٣ است و ورزشگاه داريم و خيلي چيزاي. يگه
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
ایا وقت اش نیست که هنرپیشه ها و ثروتمندان در ساختن مدرسه دست بکار شوند .بجای بیان مشکلات که دردی را دوا نمی کند .اهل عمل شوند و تعییر مثبت بوجود اورند .گفتن مشکلات بدون راه حل و کمک ریختن نمک روی زخم است که کار کانالهای معاند من و تو و بی بی سی و امثالم است .دیگه از سخن ترانی بعصی ها از اهل هنر خسته شده ایم .مشکل را میدانیم .عمل میخواهم نه حرف
آخرین اخبار