معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران/ ۸۰درصد از علت مرگ و میر و ناتوانی مربوط به بیماریهای غیر واگیر است

ملک زاده گفت:ایران موفق به تولید ۳۴۰ محصول دارویی شده است.

تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران/ ۸۰درصد از علت مرگ و میر و ناتوانی در کشور مربوط به بیماریهای غیر واگیر استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ر رضا ملک زاده معاون‌تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در افتتاحیه سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان که امروز در سالن مرکز طبی کودکان برگزار شد گفت : از نظر علم و فناوری در کشور طی سالهای قبل و بعد از انقلاب به واسطه جنگ تحمیلی از نظر تولیدات علمی رشد کمی داشتیم اما در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری داشته‌ایم و توانستیم از همه ی کشورهای منطقه در تولیدات علمی پیشرفت چشم گیری داشتیم و از نظر تولیدات علمی و مقالات منتشر شده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ کیفیت تولید در ایران بالا بوده و در بین ۲۰ کشور تولید علم ایران در رده ۱۵ قرار دارد.

وی اظهار کرد : علت بالا بودن این آمار به دلیل داشتن پژوهشگران و محققین جوانی است که وجود دارند و باید آنها را حفظ کنیم تا از کشور مهاجرت نکنند.

ملک زاده عنوان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی ۳۰درصد تولیدات علم کشور بعهده دارند در حالیکه تنها ۱۰ درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاه های پزشکی هستند و مشخصات نشان میدهد یکی از بخشهای فعال در تولید علم ‌و تحقیق بخصوص در ۳ سال اخیر شاخص های کیفی و خیلی بالاتر ببریم و توانستیم ۱۰ سال زودتر از افق چشم انداز به این جایگاه اول در منطقه برسیم.

وی ادامه داد: از نظر تعداد مقالات و فناوری نیز توسعه خوبی داشتیم ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارند که ۵۰ شرکت محصولاتشان صادر میکنند و ۳۴۰ محصول دارویی در ایران تولید می‌شوند و این باعث شده بیماران دسترسی راحت تری به دارو ها داشته باشند.

ایران رتبه ۱۵ جهان در تولید مقاله

ملک زاده گفت: در رشته کودکان باید گفت نسبت به کشورهای جهان در ده رتبه اول نیستیم و در رتبه ۲۲ قرار گرفتیم این درحالی است که ما در علم رتبه ۱۵ داریم و این نشان می‌دهد از نظر تحقیقات در رشته کودکان ضعیف تر هستیم و باید محققین جوان بیشتر تربیت کنیم و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.

معاون‌تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشته کودکان اظهار کرد : برای آنکه بتوان مانند سایر رشته ها فعالیت بهتری انجام شود رشته کودکان یکی از ۴ رشته مهم کشور است و بزرگان پزشکی ما در رشته اطفال هستند خدماتی که در کشور در حیطه کودکان داشته‌ایم و مهم است که این بخش تقویت شود.

وی ادامه داد: در رشته کودکان به امر پژوهش بیشتر باید توجه کنیم و درحال حاضر نزدیک به ۸۰درصد از علت مرگ و میر و ناتوانی در کشور مربوط به بیماریهای غیر واگیر است.

ریشه بسیاری از بیماری های غیر واگیر در دوران کودکی است

ملک زاده با بیان اینکه توانسته‌ایم بیماریهای واگیر کنترل را کنیم گفت : اما بیماریهای غیر واگیر مشکل اصلی هستند و افراد همیشه فکر میکنند آنها برای بزرگسالان است در صورتی که ریشه اکثر بیماریهای غیر واگیر در دوران حاملگی نوزادی و کودکان است و واقعا بسیاری از اتفاقاتی که در دوران حاملگی بخصوص در روزهای اول زندگی در دوران کودکی است.

معاون‌تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد : احتیاج داریم برای اینکه بفهمیم مشکلاتمان از نظر ریز فاکتور چیه و چجوری میتونیم آنها را پیشگیری کنیم باید یک مطالعه بزرگ داشته باشیم تا هم بیماریهای قبل حاملگی و بعد نورادی و کودکی که تعیین کننده بسیاری از بیماریهای هستند که وقتی بزرگ میشوند میگیرم مثل بیماریهای قلبی ، مغزی مطالعه ای داشته باشیم و مثل چاقی در کودکان که مشکل بزرگ ما شده در همه جای جهان و به همه دانشگاه ها پیشنهاد دادیم و قبول کردن در این پژوهش تحقیق کنند و ریزفاکتورها را شناسایی کنیم برای جلوگیری از بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی که ریشه در کودکی و نوزادی هرفرد دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.