عسگراولادی در برنامه دست خط:

رئیس جمهور در تیم اقتصادی خود شخمی بزند/ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان نابخردانه بود/ اگر بانک مرکزی را به من بسپارند ۲ ماهه مسئله ارز را حل می‌کنم

مهمان این هفته برنامه دست خط رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بود.

برئیس جمهور در تیم اقتصادی خود شخمی بزند/ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان نابخردانه بود/ اگر بانک مرکزی را به من بسپارند ۲ ماهه مسئله ارز را حل می‌کنمه گزارش گروه سیاسی باشگه خبرنگاران جوان؛مهمان این هفته برنامه دست خط اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بود.

اسدالله عسگراولادی یکی از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی است که از قبل انقلاب فعالیت خود را آغاز کرده و به قول خودش کارش را از صفر شروع کرده است ودر حال حاضر ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین را برعهده دارد. وی در زمینه اقتصاد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در ابتدای برنامه عسگراولادی در رابطه با شرایط اقتصادی کشور گفت: زمان، زمانی خاص است و اوضاع اقتصادی هم خوب نیست. به اعتقاد من در این خوب نبودن مدیریت تیم اقتصادی دولت موثر است. مردم به سمت ناامیدی رفتند که تیم اقتصادی دولت باید خود را اصلاح کند، رئیس‌جمهور باید مدیریت تیم اقتصادی خود را شخمی بزند و حرکتی کند که مردم از این حالت خارج شوند.

وی افزود: دولتِ تدبیر و امید است. در ۴ سال اول خوب تدبیر کرد، ولی امید‌ها جواب نداد. بعد از توفیقی که در برجام پیدا کردیم و از تیم وزارت خارجه هم ممنون هستیم، در سال دوم از دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بی‌نظمی‌های زیادی در اقتصاد بودیم. بزرگ‌ترین اشتباهی که دولت روحانی کرده برابری نرخ ارز با ۴۲۰۰ تومان است.

عسگراولادی ادامه داد: این امر به نظر من بخردانه نیست. این کار اشتباهی بود که همچنان ادامه دارد و الان هم شاهد هستیم که نارسایی بسیار شدید است و نوسان نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست، مردم را ناراحت کرده و عوامل خارجی را تحریک کرده در نتیجه باید اصلاحی در مدیریت اقتصادی دولت به وجود آید تا ان‌شاالله آرام آرام بتوانیم به ثبات اقتصادی برگردیم.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: عده زیادی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند و کالا را با ارز ۱۰ هزار تومان فروختند. ارز ۴۲۰۰ تومان وجود خارجی برای مصرف‌کننده نداشت. هیچ مصرف‌کننده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومان مصرف نکرد.

عسگراولادی گفت: البته تجار بخش خصوصی خیلی کم و به ندرت ارز ۴۲۰۰ نومان گرفتند. شاید در مجموع ده تا هم نشوند. آن‌ها هم سواستفاده کردند. ماشین‌ها را آوردند و در آوردنِ ماشین و موبایل بسیار سواستفاده شد، این همه دادگاه برای چه تشکیل شد؟ آن چه الان معتقدیم این است که دولت باید تیم اقتصادی خود را تغییر دهد.

وی بیان کرد: می‌گوید بر بازار ارز نظارت کرده است، ولی این کار را نکرده است. ارز ۴۲۰۰ تومان داده را بیشتر شرکت‌های دولتی دریافت کردند. اتومبیل، موبایل گرفتند، نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یک نفر ۲۰ هزار موبایل گرفته است. بدون ارتباط این میزان را به ما نمی‌دهند. به ما ده تا هم نمی‌دهند. اینجا اشتباهاتی است که دولت در مدیریت خود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی افزود: در این قسمت مدیریت را دچار ضعف می‌بینیم. ضمن این که آقای روحانی فرد صالح و خوبی است و زحمت می‌کشد و با فکر است و سخنران خوبی است و خوب حرف می‌زند، اما در عمل تیم اقتصادی ایشان موفق نبوده است. ما معتقدیم باید تغییراتی در تیم اقتصادی انجام شود تا مردم از این ناامیدی در آیند و مردم باید امیدواری کامل داشته باشند.

عسگراولادی ادامه داد: ارز چند روز پیش ۱۲ هزار تومان شد و دوباره شد ۱۳ هزار تومان و امروز به ۱۵ هزار تومان رسید. چه کسی این را هدایت می‌کند که این چنین می‌شود؟ مردم خودشان هستند؟ خیلی‌ها معتقدند و من هم شاید نیمه اعتقادی داشتم، اما الان شاید چنین اعتقادی نداشته باشم، خود دولت عامل این کار است.

وی تصریح کرد:یکسری هم می‌گویند به گونه‌ای حرکت شد که مردم آمدند و ارز را خریدند و بردند و همین حرکت مردم تاثیر گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: روی هم رفته سیاست و برنامه‌ریزی و یا مدیریت خوبی انجام نشد. به خصوص در دو ماه اخیر از ۱۵ و یا ۲۰ فروردین که ارز ۴۲۰۰ تومان شد تا الان که حدود ۵ ماه گذشته است، ۴-۳ ماه خیلی بد عمل شد و سومدیریت اینجا هم محرز است و باید این سوءمدیریت تغییر کند.

عسگراولادی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ نرخ ارز در کشور داریم، گفت: نرخ اصلی ۴۲۰۰ تومان است، بعد نرخ نیما است، بعد نرخ سنا است، نرخ هواپیمایی ۱۴۸۰۰ بود امروز اعلام شد ۹۸۰۰ تومان است که تغییر دادند. نرخ ارز دانشجویی جدا است، نرخ ارز بیمار جداست، مسافر جدا است. همه این‌ها نرخ‌های متفاوت است. یک نرخ نیست. این خیلی بد است. یک نرخ هم در بازار آزاد که لجام‌گسیخته و بی بند و بار است. مردم بلاتکلیف هستند. دولت، بانک مرکزی باید به این قیمت ثبات بدهد.

وی گفت: بانک مرکزی برنامه ارز در دستش است و می‌تواند ثبات دهد. منِ صادرکننده نوعی می‌خواهم پول خود را از خارج کشور بیاورم، باید به نیما بدهم. نیما کجاست؟ نیما یک صراف است. باید به حساب آن صراف بریزم. وقتی ریختم و صراف به من جواب نداد باید چه کنم؟ بانک مرکزی باید ضمانت نیما را کند. نیما باید از طریق بانک مرکزی تاسیس شود و بانک مرکزی بگوید نیما با ضمانت من است. بعد ما به حساب بانک مرکزی بریزیم.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: من از دولت خواستم کمیسیون تخصصی درست کنیم و ۵ نفر دانشمند اقتصادی بنشینند و واقعاً نرخ ارز را تعیین کنند. نرخ ارز ما واقعاً چه میزان است؟ اینکه یکی ۷ تومان و یکی ۸ تومان می‌گوید، بیخودی است. این‌ها را دانشمندان اقتصادی باید تعیین کنند، اساتید دانشگاه می‌توانند تعیین کنند.

از تحریم‌های 13 آبان نمی ترسم

عسگراولادی افزود: من به عنوان یک کارشناس کم‌تجربه و کسی که ۶۴ سال کار صادرات می‌کنم، سلطان بازار هستم و می‌شناسم، جهان را برای این کار می‌شناسم و آن‌ها هم به من اعتماد دارند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های ۱۳ آبان ماه تاثیر زیادی ندارندو از آن نمی ترسم، گفت: باید سرمایه داخلی را تقویت کنیم. مردم را تشویق کنیم سرمایه را به خارج از کشور نبرند. ارز که اینچنین شد قدری بخاطر خروج سرمایه بود. چرا دولت با مردم صحبت نمی‌کند که چرا پول خود را به خارج از کشور می‌برند؟ در خارج از کشور چه خبر است؟ من در کنار سایر کارآفرینان کشور وظیفه دارم جلوی سقوط پول خود را بگیرم. این سقوط کند به ضرر من است.

تیم اقتصادی کشور باید ترمیم شود

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه تیم اقتصادی کشور باید ترمیم شود، افزود: محور اصلی تیم اقتصادی سه نفر هستند. از نظر مشاورین و معاونین آقای نهاوندیان و آقای واعظی هستند. از نظر تیم دولتی آقای نوبخت و بعدی آقای مونسان که با او مشورت دارند.

عسگراولادی گفت: مردم تابع تبلیغات روزانه بیگانگان نشوند. سر این موضوع ارز تبلیغ بود. گفتند ارز بخرید ارز افزایش قیمت دارد. چرا باید ارز بالا برود؟ ما مردم باید گوش دهیم. به مردم می‌گویم هیچ دلیلی برای افزایش ارز بیش از این وجود ندارد.

وی تصریح کرد: الان بانک‌های ژاپن و سوئیس نه تنها بهره نمی‌دهند بلکه حق‌الحفاظ می‌گیرند. الان پول را به ژاپن ببرید نیم درصد حق الحفاظ سالیانه می‌گیرند. هنگ‌گنگ هم برای پول‌های زیاد می‌گوید حق‌الحفاظ بدهید. سوئیس حق‌الحفاظ می‌خواهد. چرا پول را بیرون از کشور می‌برید؟ اینجا حق‌الحفاظ نمی‌گیرند ۲۰ درصد هم سود می‌دهند. اگر می‌گویید این ۲۰ درصد هم خطر دارد که اگر دلار بالا برود ضرر می‌کنید، خب اجازه ندهید بالا برود. چرا می‌خریم؟

رئیس اتاق بارزگانی ادامه داد: الان چین به عنوان یک شریک استراتژیک درازمدت ما مطرح است. ما با چین هیچ وقت یک معامله، دو معامله یا ۶ معامله یا یکساله نگاه نمی‌کنیم. ما به چین درازمدت نگاه می‌کنیم. علت این است که به غرب اعتماد نداریم. غرب بی‌اعتمادی خود را به ما ثابت کرده است. حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت به چین صادر می‌کنیم. در حدود ۳۰۰ هزار و ۳۵۰ هزار بشکه روزانه به هند صادر می‌کنیم.

دوماهه مشکل ارز را حل می کنم

عسگراولادی تصریح کرد: اگر رئیس جمهور به عنوان مشورت من را بخواهد ۵ الی ۶ مهره به او معرفی می‌کنم که بچیند و این داستان را تمام کند و مشکلات اقتصادی حل شود. من یک بار گفتم سه ماه پیش نزد آقای سیف بودم گفتم که دو ماه بانک مرکزی را به من بسپارید من حل می‌کنم. دو الی سه ماه بانک مرکزی را بدون دخالت به من بدهند من مسئله ارز را حل می‌کنم، ولی کسی گوش نکرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
اخه ما قشر ضعیف تا کی سختی بکشیم ...الان به خاطر داروی که مصرف میکنم باید به صدجا برم و التماس کنم حالا قیمتشم که از همه بدتر هرکه هرچه دلش میخواد . تورو خدا مسئولین عزیز شمارو قسم میدم به هرکسی که میپرستین به فکر ما کارگرها باشین که نه حقوق ماهانه داریم نه خونه واسه خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۲۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
خدا کریم به امید خدا این مشکلات به زودی برطرف خواهید شد.
Netherlands
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
موضوع حل مسائل اقتصادی نیست مو ضوع جایگاه مدیر اقتصادی است
آخرین اخبار