آیا قبل از آدم و حوا انسان دیگری روی زمین بود؟

تاریخ نشان می‌دهد که میلیون‌ها سال قبل از آدم و حوا انسان‌های با شعور دیگری بر روی زمین زندگی می‌کردند.

وجود انسان‌هایی قبل از آدم و حوا بر روی کره زمین همیشه جزو سوالاتی بوده که ذهن افراد را درگیر خود کرده است. انسان‌هایی به نام انسان‌های نخستین یا اولیه که اسمشان در تاریخ به چشم می‌خورد، اما دوره زمانی خاصی برای آن‌ها نمی‌توان معین نمود. اما به راستی آیا پیش از آدم و حوا انسان دیگری بر روی کره زمین می‌زیسته است؟!

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری اطلاعاتی پیرامون این موضوع نموده است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

انسان‌های قبل از آدم و حوا

آیا به راستی نسل همه ما انسان‌ها از حضرت آدم و حوا است؟

اگر به این صورت باشد انسان‌های قبل از این دو از کجا آمده اند؟

در صورتی که تاریخ نشان می‌دهد که میلیون‌ها سال قبل از ایشان انسان‌های با شعور دیگری بر روی زمین زندگی می‌کردند.


این مطلب را از دست ندهید: پنج نفری که قبل از خلقت حضرت آدم حضور داشتند


پاسخ اینگونه سوالات به صورت‌های گوناگون در روایات مطرح شده است، بطور مثال، امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید می‌گوید: «گویا تو گمان می‌کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می‌کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؟ آری به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم‌ها و آدم‌ها هستی.

اندیشمندان اسلامی بر اساس این روایات معتقدند که «حضرت آدم علیه السلام» نخستین انسانی نبوده که گام بر روی کره خاکی نهاده است. بلکه قبل از او انسان‌های دیگری بوده اند که به دلایل نامعلومی، نسلشان منقرض گشته است.

در خصوص خلقت آدم دیدگاه‌های گوناگونی مطرح شده است از جمله:

  1. پیش از حضرت آدم، هیچ موجودی از آدم یا شبیه آدم وجود نداشته و حضرت آدم یک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
  2. پیش از حضرت آدم موجوداتی شبیه آدم و جن بوده اند و سپس یا از بین رفته اند و یا هنوز هم وجود دارند.
  3. پیش از حضرت آدم، انسان‌هایی وجود داشته اند؛ ولی تکامل نایافته بودند و به هر دلیل از میان رفته و منقرض شده اند و آن گاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم‌های گذشته به طور کامل و مستقل آفریده شده است.

دنیای قبل از حضرت آدم (ع) از نگاه قرآن و روایات

از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم علیه‌السلام انسان‌های دیگری بر روی کره زمین زندگی میکرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم و نمیتوانیم همه جزئیات را کشف کنیم و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم.


بیشتر بدانید: حضرت آدم چند سال عمر کرد؟


روایات متعددی به وجود انسان‌هایی قبل از حضرت آدم علیه‌السلام دلالت می‌کند.

نظر امام باقر (ع) و امام صادق (ع)

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: شاید شما گمان می ‏کنید خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیآفریده است. نه، چنین نیست؛ بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آن‌ها هستید. (کتاب توحید/۱/۲۷۷)


ببینید: رازی که شیطان را محکوم و آدم را تبرئه کرد!


همچنین امام محمدباقر علیه‌السلام فرموده‌اند: خدای عزوجل از روزی که زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض کرده است) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏ اند و خدای تعالی همه آن‌ها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه‌اش را از او منشعب ساخت... (خصال۲/۶۵۲/ح۵۴)


این مطلب را از دست ندهید: حضرت آدم به چه زبانی سخن می گفتند؟


دلایل مخالفت فرشته‌ها با خلقت آدم

همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته‌ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته‌ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته‌اند: «قالوا أَتجعل فی‌ها من یفسد فی‌ها و یسفک‌الدماء (بقره/۳۰) گفتند: در آن‌جا مخلوقى پدید مى‌‏آورى که تباهى کنند و خون‌ها بریزند؟»


این مطلب را از دست ندهید: اولین روزه‌دار تاریخ؛ حضرت آدم یا امام علی(ع)؟


در تفسیر نمونه می‌نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان به‌خاطر آن بوده که آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند. پرونده سوء پیشینه آن‌ها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!» (تفسیر نمونه/‏۱/۱۷۴)


این مطلب را از دست ندهید: ماجرای عزاداری حضرت آدم (ع) بر مصائب سیدالشهدا (ع)


یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است؛ که قبل از خلقت حضرت آدم علیه‌السلام نسل آن‌ها نابود می‌شود.

از نگاه حضرت علی (ع)

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: وقتى که خداى متعال اراده کرد که خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد کند و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جن و نسناس در زمین بود، آن‌گاه خداوند از طبقات آسمان‌ها پرده برداشت و به ملائکه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جن و انس را ببینید، پس وقتى که نگاه کردند و اعمال معصیت‌آمیز آن‌ها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا! تو عزیز و قادرى و این‌ها خلق ضعیف تو هستند که با روزى تو زندگى مى‏ کنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏‌نمایند و تو از آن‌ها انتقام نمى‌‏گیرى، وقتى که پروردگار سخن آنان را شنید، فرمود: من میخواهم در زمین جانشینى قرار دهم که حجت من در زمین من باشد، ملائکه گفتند: تو منزهى از این‌که در زمین موجودى را بیافرینى که همان‌طور که جنیان در زمین فساد مى‏‌کردند، در آن فساد و و خونریزى کنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده، چون ما تو را معصیت و نافرمانى نکرده و تو را به ستایش تسبیح مى‏ گوییم و تقدیس مى‏‌نماییم، آن‌گاه خداى عزوجل فرمود: همانا من چیزى را مى‏‌دانم که شما نمى‏‌دانید، اراده کرده‌‏ام که به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم و از ذریه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت‌یافته‌‏اى قرار دهم و آن‌ها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاکیزه سازم و جنیان عصیانگر را منتقل کرده و آن‌ها را در هوا و در اقطار زمین سکونت دهم و بین آن‌ها و خلقم حجابى قرار دهم. (علل‌الشرایع/۱/۱۰۵)


این مطلب را از دست ندهید: نظر شیطان در مورد امام علی(ع) چه بود؟


انسان‌های امروز ربطی به قبل از خلقت آدم ندارند

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که انسان‌های امروزی همه از نسل حضرت آدم علیه‌السلام هستند و هیچ ربطی به نسل‌های قبلی ندارند و ظاهر آیات قرآنی به‌خوبی این مطلب را نشان می‌دهد؛ که در موارد مکرر انسان‌ها را با تعبیر «بنی آدم» خطاب قرار داده است:

«یا بنی آدم [اعراف/۲۷]ای فرزندان آدم!»


این مطلب را از دست ندهید: افرادی که قبل از حضرت آدم خلق شده بودند !


و این‌که حضرت آدم علیه‌السلام نیز به نسل‌های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آن‌ها خلق شده، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن این‌که در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم علیه‌السلام و خلق ایشان از خاک اشاره می‌کند: «إنّ مثل عیسى‏ عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون [آل‌عمران/۵۹]مثل عیسى در نزد خدا، هم‌چون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
حجازی
۱۸:۳۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۳
نکته دقت به کلام تمام مطالب اگر صادقه و درست باشد باز موضوع این است که جایی گفته نشده مخلوقاتی تکرار میکنم مخلوقاتی قبل ما بودن با این مشخصات زاتی و عقلی و توان ما فرزندان ادم پس نمیشود خدا مخلوقی بسازد و برای بار چندم اسم ادم روی ان گذارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
عالی?
Iran (Islamic Republic of)
دح
۰۸:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
به فرشته ها خداوند این قدرت رو داده بودکه آینده انسانها رو می دیدند که که فساد می کنند
Iran (Islamic Republic of)
Zh
۱۱:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
اینا چرت و پرته....در قرآن اومده اولین بشر،انسان،اشرف مخلوقات،،،حضرت آدم هست و بعد حوا و بعد همه انسانها از اینا هستن،،،، بابا اون سخن امام باقر و صادق هم درسته...به مردم دوران خودشون می گفتن مگه شما فقط بودین قبل از شما هم هزاران انسان بوده و... و اینکه میگه شما دوره آخر هستین هم درسته، از حضرت آدم به بعد کلا دنیا ۷ دوره هست که از زمان دنیا اومدن پیغمبر دوره هفتم یا دوره آخر شروع شده و امامان و مردم اون دوره و تا آخر زمان در دوره هفتم و آخریم.....چرا قرآن رو خراب میکنید....
Iran (Islamic Republic of)
Amirmohammad
۰۵:۳۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
پس اینطوری که شما نوشتید . غیر از آدم موجودی روی زمین نبوده .پس فرزندان آدم با محارم خود ازدواج کرده‌اند که نسلهای بعدی بوجود آمده اند.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۲۹ ۲۱ دی ۱۴۰۲
سلام دوستان
۱.در اطراف ما نفوس مختلفی زندگی می کنند اعم از نفوس حیوانی(حیوانات) ،نفوس جن(اجنه)،نفوس انسانی(انسانها)،نفوس ملکوتی(فرشتگان).در کنار ما روی زمین در رفت و آمد هستند.ولی اگر بتونید چشم از گناهان بشویید میتونید ببینیدشون. که وقتی خدا در قرآن میگه کل نفس ذایقه الموت منظور همه ی این نفوسه.آنچه ارزشمند هست این موضوع هست که این نفوس در دو گروه نیروهای نور و تاریکی تقسیم میشن که تلاش میکنند انسان را به سمت خودشون ببرن.نیروهای نور(خدا.انسان های مومن.فرشتگان مرد و زن.پیامبران و امامان و قرآن )هستند.نیروهای تاریکی(ابلیس.انسانهای پلید و کافر.شیاطین جن.جادوگران وکتابهای سحر).باید مراقب باشید هر لحظه ذکر بگید و با قرآن مأنوس باشید و سیره و روش زندگی امامان را مطالعه کنید و عمل کنید تا دوره کوتاه زندگی دنیا را به سلامت طی کنید.براتون آرزوی عاقبت به خیری دارم.
Iran (Islamic Republic of)
Zh
۱۱:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
شما هم مردم رو نترسونید،،،جن و شیطان هست ولی دیگه.... اصلا قبل از حضرت آدم جنیان ۷هزار سال در زمین زندگی میکردن به رهبری شیطان،،، پس اونا انسان نبودن و قبل از حضرت آدم انسانی نبوده....اشرف مخلوقات انسان. با تولد حضرت آدم که خدا در درگاهش به همه فرشتگان گفت به آدم سجده کنید و...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
یه سوال برام پیش اومد انسانهای اولیه لخت بودند وهمانطورزندگی میکردند ولی الان موبیرون باشه گناهه دراونجا گناه نبودحالا گناه شده والان که همه به سمت برهنگی پیش میرن شاید دوباره میخوان به ذات اولشون که لخت بودند برگردند پس نبایدبهشون خرده گرفت !؟
Iran (Islamic Republic of)
m
۲۲:۴۲ ۲۳ دی ۱۴۰۲
خب ببین از اول خلقت انسان خدا دین اسلام را به پیامبر گفت که به مردم ابلاغ کنه؟ نه
در زمان حضرت ادم دینی به نام اسلام نبوده
خدا کامل ترین برنامه ی زندگی ( دین اسلام) را به اخرین پیامبر خودش حضرت محمد (ص) داده است
خدا اگه میخواست که انسان در این قرن دوباره به شکل و ظاهر میلیون ها سال پیش برگردد پس دیگه اسلام و پیامبرا را نمی اورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
طبق کاوشهای باستان شناسی وخطوط واثاراشورو...انسانهاروموجودات برتربه نام انوناکی نا به وجوداوردند ازطریق کدژنتیکی ودی ان ای ولی ما میگیم انسان روخداازخاک افرید ایاموجودات باستانی که اثارشون درمصروتخت جمشید هست باسرشیر وعقاب و...ایا انها پدیداورنده انسان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
میگن انسان ازروح خداست پس بقیه موجودات ازروح چه کسی هستند
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۹:۳۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
من چندتا سوال دارم اول اینکه چرادردنیا شراب ومسکرات ولذت جنسی رقص واواز حرامه وغیرمجاز ولی دربهشت شراب بهشتی داریم ولذت جنسی حلاله ومجازه ودوم غیرازانسان موجودات بسیاری هستند میگن انسان اشرف مخلوقات ولی وقتی باموجودات دیگرنظیر فرازمینیان وجنیان و...درنظرمیگیری ازنظرهوش وعقل وعلم و...انسان درمرتبه پایین تری قرارمیگیره وسوم میگن شیطان درجسم ماررفت وواردبهشت شد وانسان روگول زد ومیوه بهشتی روخورد وازبهشت رانده شد چطوردرجسم ماررفت که خداهم نفهمیدوواردبهشت شد!!چهارم وجود منجی درهمه ادیان وجوددارد امامان مادر۱۴۰۰وخورده ای ازبین رفتند ولی امام زمان ازسال ۲۵۵هجری قمری به دنیا اومده وتا الان هم هست درصورتی که عمرهای طولانی مختص موجودات ماورایی مثل جن هست که اونام جسم ندارند به این خاطر ومامیگیم فقط امام زمان مسیح میگه فقط عیسی وپنجم چراخداشیطان روبه وجود اورد درصورتی که شیطان باعث وجودشروفساد درزمین هست ایاخدابااین کارباعث وجودفسادوشردرزمین هست چراخداهیچ وقت خودشوبه انسان نشون داد درصورتی که امامان هم خداروندیدند ششم چرااین همه فقیرومستضعف دردنیاوجود داره و حتی انسانهای بیگناه بسیاری درجهان کشته میشن وخدابراش مهم نیست واثری ازش دیده نمیشه هفتم چراقبریک موجودزنده بعد ۱۰۰سال تبدیل به خاک میشه ولی دایناسورها و...بقایاشون بعد ملیونها سال اززیرخاک پیدا میشه هشتم ازهمه مهمتر میگن خداانسان روافرید ولی در کاوشهای باستانشناسی والواح واثاربه دست امده درخلقت انسانها فرازمینی هاوخدایان دست داشتند ولی به ماگفتن که انسان ازخاک به وجودامده نمونه این اثاردرتخت جمشید ومصرباستان هست موجوداتی باسرعقاب وشیرو...انوناکی ها هستند ممنون من منتظر جواب هستم
United States of America
احمد مشرف
۱۰:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این امر به دلایل مختلفی برمی‌گردد، از جمله شرایط محیطی و فرآیندهای طبیعی مختلف. اولاً، دایناسورها اغلب در محیط‌هایی مانند جنگل‌ها یا مناطقی با شرایط موجودات مرطوب زندگی می‌کردند که باعث می‌شد تا جثه‌هایشان به صورت انحلال طبیعی کامل نشود. همچنین، فرآیندهای طبیعی مانند فشار زمینی و رسوبات می‌توانند به حفظ بقایای آن‌ها در زمین کمک کنند. در مقابل، در برخی موارد، مرده‌ها در شرایطی مانند مناطق خشک یا محیط‌هایی با فرآیندهای زیستی مختلف می‌توانند سریع‌تر از بین بروند و به خاک تبدیل شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۶:۵۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
سلام وعرض ادب به کلیه دوستان حقیقت یاب
در پاسخ بعضی از کامنت ها باید بگم،که ما دنبال چی هستیم ،که من آدم ازچه و چگونه خلق شدم ،چه سودی برای من داره،اگه قرآن را مطالعه کنید ،میبنید که خداوند در قرآن ،انسان را بهترین مخلوق ،خلق نموده واز روح اودرکالبد آن دمیده وراه خیر وشر رابه آن آموخته ،پس ما فقط و فقط باید پروردگار عالم را پرستش کنیم وعظمت وجود خالق رابامطالعه در طبیعت،کالبد آدمی،زندگی پیامبران وقرآن که کتاب قانون است جستجو نمود،اینکه قبل از آدم چی وکی بوده وهست به چه دردمان میخوره..
مهمترین اصول در حیات و زندگی آدمی ..
۱-حیات و چگونگی زندگی کردن
۲-عقل وچگونه گی استفاده از آن
۳_شرف وناموس آدمی
۴_مال و دست آورد آدمی
۵_دین و جایگاه آن در زندگی بشر
از اطاله کلام پوزش میخواهم
(توخود بخوان حدیث مفصل از این جمله)
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۶:۴۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
سلام وعرض ادب به کلیه دوستان حقیقت یاب
در پاسخ بعضی از کامنت ها باید بگم،که ما دنبال چی هستیم ،که من آدم ازچه و چگونه خلق شدم ،چه سودی برای من داره،اگه قرآن را مطالعه کنید ،میبنید که خداوند در قرآن ،انسان را بهترین مخلوق ،خلق نموده واز روح اودرکالبد آن دمیده وراه خیر وشر رابه آن آموخته ،پس ما فقط و فقط باید پروردگار عالم را پرستش کنیم وعظمت وجود خالق رابامطالعه در طبیعت،کالبد آدمی،زندگی پیامبران وقرآن که کتاب قانون است جستجو نمود،اینکه قبل از آدم چی وکی بوده وهست به چه دردمان میخوره..
مهمترین اصول در حیات و زندگی آدمی ..
۱-حیات و چگونگی زندگی کردن
۲-عقل وچگونه گی استفاده از آن
۳_شرف وناموس آدمی
۴_مال و دست آورد آدمی
۵_دین و جایگاه آن در زندگی بشر
از اطاله کلام پوزش میخواهم
(توخود بخوان حدیث مفصل از این جمله)
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۵۵ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
حجم انبوه کامنت ها حاکی از اینه که بشر بواسطه عقلی که خدا بهش داده همیشه میخواد از مبدا و مقصد خود بداند اما قرآن در آیه صدور هفده انعام می گوید اکثریت با یک ظن ساده و سطحی قانع آمد
United States of America
محمد
۱۱:۵۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
ادامه نسل انسان بعد از آدم و حوا چگونه بود چطور نسل آدم و حوا ادامه پیدا کرده دقیق بنویسد
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۰:۳۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
بسیار عالی دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
نازنین از شیراز
۱۸:۴۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
بسیار عالی و آموزنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
عالیسییییی
Iran (Islamic Republic of)
الی
۲۲:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
نظرات خواندنی تر از مطلب بود. چقدر مطلب یاد گرفتم ممنون از همتون
Iran (Islamic Republic of)
ب.م
۰۱:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
اگر آدم و حوا هر دو سفید پوست بودند سیاه پوستان چگونه شکل گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ع.م
۱۲:۱۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
از دلایلش میتونه شرايط جغرافيايي، عوامل اجتماعي و وضع بهداشت باشه که در رنگ پوست تأثير داره
ولی اگه میخواین دلایل کاملش رو بدونین تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
خورشید
۱۲:۳۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
جهش ژنتیکی
Iran (Islamic Republic of)
م.ح
۲۱:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
من فقط یه سوال دارم که چرا خداوند دنیای به این قشنگی آفریده و ما انسانها و آفریده و در آخر همه چی نابود میشه آیا فقط به خاطر اینکه کافر و از مسلمان و جدا کنه این اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
رض
۲۰:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز هیچ چیز نابود نمیشه فقط خواسته تا ما کامل باشیم هیچ انسانی هم کافر نیس فقط داره سرکشی میکنه بعد تکامل توانستیم قدرت خدارو باور کنیم برگردیم جایی‌که خدا بهتر از ما میدونه صلاح ما کجاست
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۵:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدایا شکرت ❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس کدa²⁸
۲۰:۳۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
عالی بود حرف نداشت.
Germany
ابوالفضل عابدینی
۲۰:۲۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
ان الله بصیر العباد
خداوند بر حال بندگان آگاه هست
این شریفه ظرف زمان و مکان نداره و نیازی نیست تمام امورات اللهی و تاریخ زمین توسط ذات مقدس به فکر محدود بشر عرضه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۱۴ ۱۷ تير ۱۴۰۱
خدایا عظمتت رو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
مطلب جالبی بود، انشالله همه نیکوکاران به بهشت بروند
Iran (Islamic Republic of)
معین
۲۲:۰۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
وجود حضرت آدم اثبات نشده. ولی وجود انسان های اولیه اثبات شده
طبق شواهد و آثاری ک داخل غارها پیدا کردند ، انسان های اولیه مثل حیوان زندگی می کردند و به تدریج از غار ها خارج شدند و کشف آتش و آهن و یکجا نشینی و این اتفاقات به ترتیب تا به امروز اتفاق افتاده و انسان ها رسیدن به همین جایی ک الان هستن.
سوال حضرت آدم چرا حرف زدن به انسان ها یاد نداده ؟ چرا نحوه ی درست کردن آتش را به انسان ها یاد نداده ؟ چرا و چرا و چرا های دیگر
اینکه بیایم به صورت انتزاعی در مورد وجود حضرت آدم دلیل بیاریم ک قابل قبول نیست.به صورت عینی با دلیل و مدرک بگید
Germany
ابوالفضل عابدینی
۲۰:۰۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
سوال اینجاست که وجود چه چیزی ثابت شده که این دومیش باشه؟ کل علم حاصل آزمون و خطاست و لاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۵ دی ۱۴۰۰
خدا بی نیازه و همیشه خیر و صلاح بنده هاش را میخواد مثل شما ها دنبال سود نیست
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۰:۵۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
مگر انسان اول در بهشت آفریده نشده بودو چرا پیش از خلقت انسان خداوند می فرماید بروی زمین یک جانشین قرار میدهم وچگونه انسان از بهشت به زمین رسید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۲۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
جنت به معنای بهشت نیست. اگر چه بهشت نیز جنت است. ظاهرا در کتاب لغت جنت به معنای باغ و بوستان است. در تفاسیر آمده که آدم و حوا در بهشت موعود نبودند، زیرا کسی در بهشت موعود برود، دیگر از آنجا اخراج نمی شود. علاوه بر اینکه اساسا شیطان را به بهشت راه نمی دهند در حالی که آدم وحوا را شیطان گمراه کرد. معلوم میشه که منظور از جنتی که آدم و حوا آنجا بودند، بهشت نبوده است. بلکه منطقه سبز و خرمی بوده که معلوم نیست دقیقا در کجا بوده.
Germany
ابوالفضل عابدینی
۲۰:۱۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
قران بخوانید متوجه می شوید
Canada
آیسا
۱۸:۰۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
پادرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۱ دی ۱۴۰۰
در پاسخ به:«ببخشید من یه سوالی دارم خوب اگ فقط حضرت آدم و حوا نخستین افراد روی زمین بودند خوب بچه هاشون با چ کسی ازدواج کردند و نسل رو ادامه دادند؟». عزیز این سوال شما جوابش موجود هست و کافی هست یا در اینترنت جستجو بفرمایید و یا از اشخاص آشنا به مسائل دین سوال بفرمایید. ان شاءاللّٰه جوابتون رو به صورت کامل دریافت می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۴ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
ببخشید من یه سوالی دارم خوب اگ فقط حضرت آدم و حوا نخستین افراد روی زمین بودند خوب بچه هاشون با چ کسی ازدواج کردند و نسل رو ادامه دادند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۲۶ ۱۱ دی ۱۴۰۰
مطالب متعددی گفته شده که در تفاسیر آمده، مثلا می توانید به تفسیر نمونه مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ب راستی مجازات مجرمان این دنیا در آخرت چه نفعی و چه دردی از کسانی ک ب انها ظلم شده و یا حقشان رفته دارد و دوا میکند.؟؟؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خودم
۱۳:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
تمام این ها ساختگی اگه باور نداری با مثال نقض از این مقالا ایراد میگیرم دین یچیزیه که فقط به انسان بفهمونه این کار بد این کار خوبه کار بدرو نکنی بنفعته هرکی هم عاقل باشه عملیش میکنه ولی نه که دیگه توش غرق شه صبح تا شب هی مناجات بخونه
Germany
ابوالفضل عابدینی
۲۰:۱۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
بزرگترین نیرنگ شیطان این بود که وانمود کرد وجود ندارد برو خوش باش که همه چیز خودت هستی خیر و شر خودت هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خداوندا تو کی هستی !!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بس چرا انسانها به یک زبان حرف نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
قبل از انسان البته روی دنیا موجوداتی بودن ولی انسان نبودن اونا همان جن هایی بودن که الن در غیب هستن به خاطر سرپیچی ها از خواسته خدا از این دنیا محو شدن غیر از ما انسانی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
hossein rustami
۲۲:۲۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
حرف شما به واقیعیت نزدیکتره.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمود
۱۹:۳۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
ذهنهای امروزی استدلال های قوی و محکم میخوان، انگار این مطالبو برای بچه های ۵ ساله نوشتین
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد توسلی نژاد
۲۲:۰۹ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
شباهت ژنی ما با میمون ۷۵ درصد با موز ۵۰ با مگس ۶۰ اخه این چه ربطی داره چون با نئاندرتال ها شباهت ژنی هست روایات دروغ گو هستند اتفاقا برین قرآن رو مطالعه کنین هر کس واقعا خودش مطالعه کنه متوجه راستی ان می شود
Germany
ابوالفصل عابدینی
۲۰:۱۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
دروغگو کسی هست که عامل نظم این همه هرج و مرج ژنتیکی را طبیعت صرف می دونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
ممنون از مطلبتون من یه سوال داشتم . اگه از عمر حضرت ادم 15هزار سال میگذره ولی ما 124هزار پیامبر داشتیم که اگه بگیم هر پیامبری یک سال عمر غیر مشترک با پیامبرای دیگه داشتن جمعا میشه 124هزار سال حتی نصف اینم حساب کنیم باز میشه 60هزار سال. یعنی این پیامبرا قبل از حضرت ادم بودن یا من اشتباه متوجه شدم.
Iran (Islamic Republic of)
زارعین
۱۰:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
مطلب بسیار زیبا و قابل درکی بود مدتها قبل برام سؤال وتضاد پیش اومده بود که آیا حصرت آدمی که در قرآن اومده همخونی و تطبیقی با انسانهای نخستین داره یا نه که جوابمو گرفتم و به نظرم عاقلانه هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولین شهر نشینی و تمدن کشف شده در استرالیا آفریقا و آمریکا و ترکیه و جاهای دیگر به بیش از دوازده هزار سال پیش برمی گردد. لذا آفرینش انسان در هفت هزارسال پیش درست نیست. در قرآن هم به تاریخ اشاره نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
این گفته های شما با یافته های علمی همخوانی نداره . 5 درصد دی ان ای همه انسانها از انسانهای نخستین نئاندرتال هست. بر فرض که تاریخ آدم و حوا هفت هزار سال هست. عمر نوح هم هزار سال بوده. یعنی بعد از حضرت نوح جانوران و انسان‌ها در زمین پراکنده شدند. که باز هم از نظر علمی مردود هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
خداوند در قرآن اشاره فرمودند که در گذشته انسان هایی را آفریده که از نظر قدرت و سایر ویژگی ها از ما انسانهای کنونی هم بزرگتر و هم قوی تر بوده اند و فسیل های کشف شده از انسانهای اولیه که بعضاً چند متر قد داشته اند، این آیات را اثبات می نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام در کدام ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۳:۳۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سوره‌ی بقره آیه30
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۵۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
در پاسخ به شخصی که گفته چرا سیاه و سفیدیم باید بگم این مربوط به دی ان ای میشه حتی اگر پدر و مادر سفید باشن ممکنه فرزندشان سیاه پوست بشه چون دی ان ای تا چندسال منتقل میشه ممکنه جدش سیاه بوده باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
چیزی نمیدونی چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم.. ـقل هو الله احد الله صمد لم یلد ولم یولد ولم یکواله کفن احد.... هرگز نمی شه به عظمت وبزرگی وان چیزهایی که افریده فکر کنیم یاتحقیق کنیم... مغز انسان وهر چیز دگه ای نمی تواند به افریده های وکارهای خداوند برسیم... چون به اخرش نمی رسید.. مثل اسمانها هر چه بری انتهایی ندارد.... خدایا تنها تو را می پرستم وتنها از تو کمک می خواهم... الهی شکر ت ای معبود من
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۲:۱۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
الله و لا اله الا هو الحی القیوم
یا الرحمن اراحمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
اینکه قبل از آدم بشر بوده ثابت شده هست اما آنچه در باره آمدن آدم و حوا گفته میشود جای تامل دارد و همچنین که آدم در بهشت بوده و سخن خدا را گوش نمیده و مجازات میشود که به زمین رانده شود و شیطان هم به عنوان فرشته از قبول سخن خدا سر باز میزند خدا هم به او جولان میدهد فرشته موجود تک بعدی هست و در انجام امر خدا چون و چرا نمیکند چطور این فرشته چنین کرد وخدا هم به ا و میدان داد یا خود آدم در بهشت فرشته بود چطور این موجود تک بعدی راه دیگری را امتحان کرد که خارج از سیستم ایشان بود لطفا با فکر باز و صحیح و عاقلانه پاسخ دهید سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
داداش اول برو همی چیزو بخون بعد نظر بده، شیطان که ازفرشته ها نبوده بلکه از جنیان بوده
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۳۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
شیطان از جن بوده نه فرشته
Iran (Islamic Republic of)
یاسمین غلامی
۲۳:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واقعا که خیلی چیزها ی جالبی هست
مثل این واقعاخوندنشون خیلی درس از زندگی یاد میده
Iran (Islamic Republic of)
شهنام
۲۲:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا نظری از قرآن و پیامبر نیست و واضح توضیح ندادند و آیا خداوند قادر نبود موجودی بی نقص مثل فرشته ها خلق کند تا مثل انسان این همه گناه نکند بعد اگر همه از نسل آدم هستیم چرا سفید و سیاه پوست داریم و اگر این مسئله به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی ربط داره چرا بچه هایی در اروپا و آمریکا سیاه پوست به دنیا میان در حالی که پدر یا مادرشان هم سفید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
سلام اگه قرار بود به جای انسان فرشته باشه که اختیار وجود نداشت و همه به صورت اجبار باید کار خوب انجام می دادند که در آن صورت کمال انسانی به وجود نمی‌آمد که هدف اصلی خلقت رسیدن انسان به کمال
Iran (Islamic Republic of)
مها
۱۶:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خیلی مطلب جالبی بود لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
سیدامیررضا
۱۳:۵۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
باعرض‌سلام‌‌و‌خسته‌نباشیدخدمت‌نویسنده‌این‌متن
متن‌بسیارجالبی‌بود تشکرمیکنم‌خیلی‌هم‌سودبردیم سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
عالی بود
Netherlands (Kingdom of the)
امید
۲۱:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
عالی بود خداجونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خدایا شکر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۳۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انسان یا نئاندرتال از۵۰۰هزارسال پیش وجود داشته وزندگی میکردنند
Germany
ابوالفضل عابدینی
۲۰:۱۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
سلام حتی زحمت مطالعه مطلب را به خود ندادید
Iran (Islamic Republic of)
احمد حفیظ الهی ازخمین
۰۲:۳۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
خداوندا عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرمابه ذات اقدست
Finland
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
وقتی به قدرت بی انتهای خداوند لحظه ای فکر میکنم مغزم سوت میکشه. خدایا تو واقعا کی هستی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
در تعجبم از عده ای هر روز گناه میکنند به امید بخشش خداوند پس خداوند برای چی پیامبران را فرستاد با کلام الهی و اتمام حجت کردن برای سرای اخروی .
Germany
الیاس
۱۹:۰۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
خدای متعال از همه جهانها و افریده هایش در قران به ما نگفته چون دلیلی هم نداشته که بگوید فقط در همین حد فهم ما سخن گفته است و همین هم برای راهنمایی و ارشاد ما کافی است چه دلیلی داشته که بخواهد از خلق دایناسورها بگوید حتی خدای متعال در قران به پیغمبرش گفته سرگذشت بعضی پیغمبران را برایت گفتیم و بعضی را هم نگفتیم در واقع ان چه را صلاح دانسته به بشر گفته است شاید بینهایت های زیادی باشد که از ان با پیغمبرش و ما سخن نگفته است و نیازی هم به گفتن همه انها نبوده است واقعا عظمت پروردگار جهانیان بینهایت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
والا اگر آدم وهوا از اون درخت سیب نمی خوردند الن ما تو بهشت بودیم
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۴:۵۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
با سلام خدمت شما ممنون از وقتی که برای این نوشته گذاسته اید لذت بردم. از این سخن بیشتر از بقیه خوشم امد :امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: شاید شما گمان می ‏کنید خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیآفریده است. نه، چنین نیست؛ بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آن‌ها هستید. (کتاب توحید/۱/۲۷۷)
ممکن است نظریه تکامل انسان را تایید کند اگر هست بگویید اگر ن هم بگویید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
ی سوال از اونجایی ک فسیل انسان کشف شده اونم مطلق ب چن میلیون سال اینکه درقرآن چرا از خلقت قبل از حضرت آدم چیزی گفته نشده حتی اشاره ای نشده ک بتوانیم بعنوان مسلمان دفاع کنیم از حرفای کافران
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۲۱:۵۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خدایا عاقبت ماراختم به خیر بگردان به حق یگانگیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ماچاکرتیم خداجون ازاین همه نعمت‌های فراوان
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من غیر از حضرت آدم نمیتونسته انسان دیگه ای خلق شده باشه
چون توی قرآن خداوند فرموده میخواهم موجودی خلق کنم از گل خشک...فعل میخواهم نشان از یه خلق جدید هست...
و اینکه اگر قبلش انسان بوده داستان سجده ابلیس نقض میشه
و دیگه اینکه فرشته ها چون علم بهشون اعطا شده میدونستن انسان با وجود داشتن اختیار خراب کاری میکنه...بعد خداوند فرمود من چیزایی می دونم که شما نمی دونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خیلی عالی بود پروردگارم ب تو پناه میبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خدای ما اینقد بخشنده و مهربان هست که هیچوقت گناهان ما رو نمیبیند وهمیشه کنارما خواهدبود.قربون خدا برم که این همه باعظمت و باشکوه هست
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۵۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
هیچ انسانی نمیتونه مثل خدا مهربون تر و بخشنده تر باشه قربونت برم خدا جونمممم
Iran (Islamic Republic of)
خدا دوست
۱۶:۵۲ ۱۹ تير ۱۳۹۹
سلام. واقعا که کسی جز خدای یگانه توانایی این کار را نداردو همین و بس لعنت برشیطان و یاران او که بین مسلمین تفرقه میاندازند. ایشالأ همه درستکاران و نیکان به بهشت بروند و کافران و نادان ها به عذاب الهی دچار شوند. یاحق
Australia
هلو
۲۳:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
خیلی جالب بود
Japan
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
فقط خدا
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۲۳:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
خداوند به حق محمد ص وتمامی اهل بیتش مارا غنی رحمتت قرار ده ونظری به این امتی که تو عاشق انها وانها دور از معشوق شدن خودت به بزرگی وعظمتت ما را از دوستان وپیروان اهل بیت پیامبر اعظمت قرار ده وکمی به رفع مشکلات انسانهای سراسر جهان خصوصا ویروس کرونا بگردان الهی امین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
فتح ا،،
۲۲:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۸
ما از نسل هفتم اخرین نسل ادم‌هستیم خدایی جز خدای یگانه نیست ما مخلوقات ضعیفی هستیم وتسلیم امر خدا کبریایی از ان اوست خدایا ما را به راه راست هدایت کن تو بخشنده ای عاشقتم ای خدا من گناه کارم و تو بخشنده مرا قربانی خودت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
فقط خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام
تازه دو هفته پیش از اذربایجان فسیل ادم پیدا کردند مال یک ملیون سال پیش
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۵:۴۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
خوبه
Afghanistan
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خداوند زندگی را آفرید برای عاشق بودن و معشوق بودن خودش را عاشق و ما را معشوق کرد در حالیکه نیازی به ما نداشت پس منزه است چنین خدایی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۵۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
بعد ما دوباره یه نسل دیگه میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یم
۱۹:۰۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
فکر نکنم
Germany
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
سلام،یادتون نره که ما هم نسل چهارم از‌انسان ها هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۰۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۹:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
واقعا باید تاسف خورد به حال خودمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
برای چه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر...‌.
Iran (Islamic Republic of)
amir. z
۲۰:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خدا..........................................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
بسیا عالی وبه جا بود احسن ا.....
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۷:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
عاشقتم خدای مهربون...یگانه خدای بی همتا تنها تورا میپرستم و تنها از تو یاری میجویم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
عبدالحیدر
۲۲:۱۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
یاعلی و یا علی و یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
یکتاپرست
۰۱:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
خدایا به هر کس رسیدم در کنار تودیگران را نیز عبادت میکرد .باید فریاد بزنم خداوند یکتاست و شریک در هیچ چیز ندارد او ست تنها ولی و شفیع و نصیر و یاور و نگهبان و ارباب و همه دارو ندار ما......
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
خدا شفیعه؟ خدا مارو جلو کی شفاعت میکنه مگه از خدا بالاتر هم هست؟ خدا آمرزنده است نه شفیع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
فقط خدا......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
برمنکران خداوند لعنت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
گویا جدیدا کشف شده ، بغیر از ساکنین آفریقا ، بقیه انسان های امروزی ، حدود دو تا 4 درصد ژن مشترک با نئاندرتالها دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
ممنون. به نظرم خیلی بهتر بوداگه منبع روایات رو ذکر میکردین
یاعلی. علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۴:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ان الله القوی عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
فقط خدااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
عالی
United States of America
بی نام
۲۲:۴۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
پاک و منزه است خدا و من او را می ستایم
Iran (Islamic Republic of)
samadi
۱۷:۴۸ ۲۴ تير ۱۳۹۸
تمام زندگیم فدای خدا
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۰:۵۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
خداوند توانا و قادر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۲ تير ۱۳۹۸
سلام.
فدای خداوند عظیم. فتبارک الله احسن الخالقین.
۱۲
آخرین اخبار