روایت عربستان از نحوه کشته شدن خاشقجی، نمایندگان کنگره را هم قانع نکرد

نمایندگان کنگره آمریکا روایت عربستان از نحوه کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف عربستانی در استانبول را نپذیرفتند و خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شدند.

روایت عربستان از نحوه کشته شدن خاشقجی، نمایندگان کنگره را هم راضی نکردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در پی اعتراف ریاض به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، در کنسولگری عربستان در استانبول، اعضای کنگره از جمله سناتورها و نمایندگان آمریکایی روایت ریاض از کشته شدن او بر اثر درگیری را نپذیرفتند و خواستار تحقیق درباره این مسئله شدند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در واکنش به این موضوع گفت اعلام رسمی خبر مرگ خاشُقجی در رسانه‌های سعودی مشکوک است. وی در این باره گفت: اگر بگویم که به روایت سعودی درباره آقای خاشقچی شک دارم، حق مطلب را ادا نکرده‌ام. ابتدا به ما گفته شد که خاشقچی کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کرده و حالا گفته می‌شود که نزاعی درگرفته و او بدون اطلاع ولیعهد داخل کنسولگری کشته شده است. دشوار است بتوان این توجیه جدید را موثق دانست.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرد: نمی‌توان اظهارات سعودی‌ها در قضیه خاشُقجی را به راحتی پذیرفت. واشنگتن باید تحقیقات مستقلی را برای روشن شدن پرونده آغاز کند.

تیم کین، سناتور دموکرات آمریکایی، هم گفت: توضیح عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی یک "توهین" است و کنگره باید جلوی این وحشی‌گری را بگیرد.

باب منندز، دیگر سناتور دموکرات آمریکایی، نیز تاکید کرد حتی اگر خاشقجی در جریان مشاجره و درگیری فیزیکی کشته شده باشد، استثنایی برای قانون ماگنیتسکی (قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی که در سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا به تصویب رسید) محسوب نمی‌شود.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم با توجه به اعتراف عربستان از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کند.

آدام شیف، نائب رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز همسو با دیگر نمایندگان کنگره گفت: نمی‌توان به خبر کشته شدن جمال خاشقجی به دلیل مشاجره لفظی اعتماد کرد. وی ادامه داد:  این ادعا که خاشچقی در نزاع با ۱۵ نفر وابسته به دولت عربستان کشته شده، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اگر او در مشاجره‌ با افرادی کشته شده باشد که در تلاش برای ربایش یا قتل او بوده‌اند، آن مشاجره هم برای حفظ جانش بوده است.

سناتور کریس مورفی هم در حساب توییتر خود نوشت: عربستان سعودی به مدت دو هفته به همه جهان دروغ گفت و به ما می‌گفت که جمال زنده است درحالی که در تمام این مدت آن‌ها می‌دانستند که او مرده است. اعتراف جدید آن‌ها نامعقول است و اگر ما اقدامی نکنیم، سیاست اخلاقی آمریکا کاملا زیر سؤال می‌رود.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات آمریکایی، در این خصوص گفت: سرنوشت خاشقجی یک حمله به دموکراسی در سراسر جهان بود. نه تنها آمریکا بلکه کل جهان باید به آن واکنش نشان دهند. در غیر این صورت ما به دیکتاتور‌ها این قدرت را می‌دهیم که خبرنگارانی که پرسش‌های پیچیده می‌پرسند را به قتل برسانند. آیا ما به یک واکنش شدید به عربستان سعودی نیاز داریم؟ البته و دونالد ترامپ هم اثبات کرده است که توانایی انجام این کار را ندارد.

ریچارد بلومنتال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی اعلام کرد: در پرونده قتل خاشقجی همه عواملی که دخالت داشته اند باید محاکمه شوند نه اینکه محاکمه شامل آنانی شود که ولیعهد این کشور در پی قربانی کردن آنهاست. واشنگتن باید در این زمینه خواستار تحقیق بین‌المللی شود.

الیوت انگل، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای ارشد کمیته امور خارجی این مجلس، در بیانیه‌ای نوشت: توجیهات امشب مقامات عربستان معتبر نیستند؛ به ویژه اینکه این توجیهات در روز‌های گذشته تغییرات زیادی داشته‌اند. دولت آمریکا باید بدون تاخیر به دنبال تحقیقاتی کامل و شفاف درباره مرگ خاشقجی باشد.

مایک کافمن، نماینده کنگره آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای نوشت: به عنوان عضو کمیته نیرو‌های مسلح کنگره و کهنه کار نیروی دریایی آمریکا، کشور ما باید برای ارزش‌های‌مان به پا خیزد و از متحدان مان بخواهد تا به حقوق بشر احترام بگذارند. آمریکا و کل جامعه بین الملل باید مرگ خاشقجی و استفاده از پست‌ها و منصب‌های دیپلماتیک را به عنوان اتاق‌های شکنجه از سوی کشور‌های سرکش محکوم کنند. من از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهم تا فورا (سرپرست) سفیر آمریکا را از عربستان برای توضیحات و رایزنی‌های بیشتر به کنگره فرا خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۲۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
شکر خدا زمینی سرنگونی ال سعود نزدیک شد با انجام چنین کاری اول بین سلمان میرود بعد کل ال سعود سرنگون میشوند.
آخرین اخبار