معاون اول رئیس جمهور:

دستور رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای دارو/ افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی امکان پذیر نیست

جهانگیری گفت: افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست و جامعه کشش ندارد؛ زیرا باید سیاست‌هایمان گام به گام باشد و نمی‌شود از یک اقتصاد دولتی یک دفعه به سمت اقتصاد آزاد رفت.

دستور رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای دارو/ افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی امکان پذیر نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه همایش ملی صادرات گفت: اهمیت روز ملی صادرت، اهمیت دادن به فعالان نمونه این حوزه و الگوسازی در این بخش است.

وی افزود: امروز تصمیمی برای آمدن به این همایش نداشتم، اما زمانیکه تلویزیون اعلام کرد با حضور من برگزار می‌شود، آمدم تا تعبیر دیگری از نبود من در جلسه نشود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در شرایط خاص کنونی نمی‌توانیم مسئله‌ای را از یکدیگر کتمان کنیم و همیشه در تلاش بوده‌ام که با بخش خصوصی صادق باشم.

وی گفت: در شروع دولت یازدهم اولویت ما این بود که تمام قید و بندهایی که به دست و پای اقتصاد کشور بسته شده را باز کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: موتور حرکت اقتصاد ایران بخش خصوصی است و شرایط اقتصاد کنونی، زاده سیاست‌های کلی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با برشمردن شرایط یک بنگاه اقتصادی مطلوب گفت: بنگاه‌های تولیدی بدون شک تحت تأثیر شرایط بیرونی و درونی جامعه هستند.

وی با بیان اینکه باید شرایط بیرونی به نحوی فراهم شود که فعال بخش خصوصی تنها به مسائل بنگاه تولیدی خود بپردازد، تصریح کرد:  ۱۸ ماه در یک مذاکره نفس‌گیر فشرده با خارجی‌ها نشستیم و این اتفاق هم نتیجه داد که قابل دفاع است.

معاون اول رئیس جمهور  با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم در قضاوت هایمان روحیه جوانمردی را در نظر داشته باشیم، گفت: اتفاق‌ها در فضای بین المللی مهم است و شخصی همچون ترامپ به دنبال جنگ اقتصادی است.

جهانگیری افزود: برخی می‌گویند تمام شرایط آمریکا را بپذیریم، اما غیرت ایرانی اجازه نمی‌دهد تمام شرایط ناجوانمردانه و یکطرفه آمریکا را بپذیریم.

وی با تأکید بر اینکه شاخص تحریم‌های ۱۳ آبان، نفت است، گفت: در چندماه گذشته آمریکا به بسیاری از کشورها فشار آورد که نفت ایران را نخرند، برخی کشورها تسلیم شدند و بعضی دیگر به خرید نفت ایران  ادامه دادند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه کشتیرانی و بانکی نیز شرایط مشابهی داشتیم.

جهانگیری با دروغ شمردن ادعای آمریکا برای آسیب نرساندن به مردم ایران، گفت: هدف اصلی آمریکا مردم ایران است و در چندماه گذشته فشار زیادی برای صادر نشدن دارو و مواد اولیه دارو به ایران، به کشورهای دیگر آورد.

وی با تأکید بر اینکه تهدیدهای آمریکا عین زورگویی به ملت ایران است، تصریح کرد: بخش خصوصی باید به میدان بیاید و قول می‌دهم مسئولان هم مثل گذشته پای کار باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به لغو پیمان سپاری در سال‌های گذشته، گفت: قرار بود در ابتدا تصویب شود کسی که ارز را به کشور بازنگرداند، از مشوق‌های صادراتی بهره مند نشود، اما از آنجاییکه شرایط ارزی کشور دارای اهمیت است باز موضوع پیمان سپاری در اولویت قرار گرفت.

جهانگیری افزود: فعالیت بخش خصوصی کار دشواری است و اگر امروز مسئول دولتی به این بلوغ نرسیده باشد که اولویت نظرگیری با بخش خصوصی است، باید گفت این مسئول هنوز توانایی مدیریت ندارد.

وی گفت: ثبات سیاست‌ها، مهم‌ترین عامل موفقیت اقتصادی است اما باید در نظر داشت که تصمیم‌های ما به نفع منافع ملی باشد.

جهانگیری تأکید کرد: اولویت رئیس جمهور در دوره اول موضوع برجام بود ولی در دوره کنونی اولویت با مسایل اقتصادی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اتاق بازرگانی توانسته به‌خوبی جایگاه خود را در سطوح اقتصادی باز کند، گفت: بازگشت ارز صادراتی به کشور اولویت دارد، اما در جهت تسهیل سیاست‌های این حوزه از نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ملت ایران در برهه کنونی با هم متحد باشند و در شرایط فعلی به آمریکا ثابت کنند که در کنار هم اقتصاد را می‌سازیم، قول می دهم همه مشکلات به‌زودی برطرف شود و آمریکا کوتاه می‌آید.

جهانگیری با اشاره به تغییر قیمت‌های پایه صادراتی گفت: با کمک اتاق بازرگانی باید موانع صادراتی برطرف شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد:‌ ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه هزینه دفاتر صادراتی در حد فهم دولتی‌ها دیده شده است، گفت: اگر کم است، بگویید آن را اصلاح کنیم. اتاق بازرگانی امین ما است و امین بخش خصوصی است، بنابراین اگر قرار است اصلاحاتی صورت گیرد، بگویید آن را اصلاح کنیم.

وی افزود:‌ تحریم داخلی واژه تلخی است و ما می‌خواهیم در این شرایط تهدید به فرصت تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار را تبدیل به ریال خواهیم کرد تا از این طریق از شرکت‌های دارویی حمایت کنیم، مقام معظم رهبری نیز هفته گذشته تاکید داشته‌اند که مشکلی در این زمینه نیست.

جهانگیری در ادامه از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دولتی خبر داد و گفت: افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست و جامعه کشش ندارد؛ زیرا باید سیاست‌هایمان گام به گام باشد و نمی‌شود از یک اقتصاد دولتی یک دفعه به سمت اقتصاد آزاد رفت.

وی از فعالان اقتصادی درخواست کرد که تعبیری از بحران، تحریم داخلی و شرایط اقتصادی کشور نداشته باشند و با کمک و اتحاد یکدیگر، از تهدیدهای موجود فرصت بسازیم.

جهانگیری با اشاره به رشد دانش فنی در کشور گفت: برای دولت، افزایش قیمت بنزین یک هدیه آسمانی است اما باید به فکر جیب مردم هم باشیم.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: باید سیاست‌های مدیریت شده‌ای برای هدایت کشور به سمت موفقیت در همه حوزه‌ها داشته باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۴:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
همه اجناس رو گرون کردین هر کس ماشین داره توان هزینه بنزیش رو هم داره گوجه فرنگی کیلویی 8000 تومن فروخته شد وصدایت در نیومد
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۴:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
همه اجناس رو گرون کردین هر کس ماشین داره توان هزینه بنزیش رو هم داره گوجه فرنگی کیلویی 8000 تومن فروخته شد وصدایت در نیومد
آخرین اخبار