معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور:

افزون بر 37 هزار دهیاری در کشور مجوز دارند

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: تاکنون 37 هزار و 100 مجوز دهیاری در کشور صادر شده که حدود 35 هزار دهیار در آنها مستقر هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا جندقیان معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور روز یکشنبه در همایش روز ملی روستا و عشایر در بجنورد،گفت: از ابتدای تاسیس دهیاری ها در سال 82 تا اردیبهشت 97 افزون بر 206 هزار میلیارد ریال اعتبار به این بخش تزریق شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع اعتبارات تخصیصی به این حوزه 155 هزار میلیارد ریال، که 75 درصد کل منابع دولت در این بخش را شامل می شود، در دولت تدبیر و امید اختصاص یافته است.
جندقیان افزود: همچنین 119 هزار عضو شورای روستایی داریم که در کنار دهیاری ها می توانند در سرعت بخشیدن به روند توسعه کمک کننده باشند.

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های با بیان اینکه توسعه روستایی در کشور اتفاق نیفتاده، گفت: آسیب شناسی لازم در این حوزه در حال انجام است تا نقاط قوت و ضعف این بخش مشخص شود.

جندقیان، توسعه را فرآیند نوسازی و بازسازی از طریق نوسازی و بازسازی اندیشه ها خواند و گفت: اگر مشارکت روستاییان در رسیدند به توسعه جلب نشود حاشیه نشینی رونق می گیرد.

وی میزان تولید ناخالص داخلی در روستاها را ضعیف دانست و گفت: اکنون این رقم 10 درصد اعلام می شود و حال آنکه اگر فعالیت کشاورزی جامعه شهری و نیز تولید مواد لبنی عشایر را، که اکنون جزو تولید روستاها قلمداد شده، از آن حذف کنیم میزان تولید روستاها بین 3 تا 5 درصد بیشتر نیست.

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: بعد خانوار روستایی 10 سال قبل چهار دهم درصد و شهری 3.8 درصد بود که اکنون روستایی به 3.3 و شهری به 3.4 رسیده که با هم برابری می کند زیرا روستاییان گمان می کنند نیازی به فرزندپروری برای تولید معیشت ندارند.

وی فرار مغزها در مقیاس کوچک تر به اطراف شهرها و خالی شدن روستا از نیروهای توانمند و پیر شدن جمعیت را از دیگر دلایل توسعه نیافتن روستاها دانست.

جندقیان با بیان اینکه دولت ها در همه جای دنیا به دلیل ساختار وسیع نقش اصلی را در توسعه ایفا نمی کنند، گفت: در این میان کارآفرینان عصای دست دولت هستند و منابع را خلق می کنند و مدیران، این منابع و تحولات را مدیریت می کنند.

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: برای پرداخت بیمه دهیاران پاره وقت افزون بر 520 میلیارد ریال اعتبار در بودجه امسال دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید واژه استخدام را فنی تر مورد بحث قرار دهیم، اظهار داشت: وصل کردن 37 هزار دهیاری به بدنه دولت امکانپذیر نیست ولی برای ثبات و امنیت شغلی آنها کارهای خوبی انجام شده است.

جندقیان افزود: هم اینک یک هزار و 279 شهرداری در کشور داریم که 500 هزار نیرو دارند در حالی که بیشتر از 135 هزار نیرو لازم ندارند و عمدتا با با دستور و درخواست افراد مختلف به بدنه شهرداری وصل شده اند.

وی گفت: اگر بخواهیم ساختار حقوقی و انسانی پرسنلی شبیه شهرداری ها در دهیاری ها هم ایجاد کنیم فاتحه کشور خوانده شده است.
جندقیان، وظیفه دولت را صدور مجوز، ارائه تسهیلات، حضور بخش خصوصی و افزایش مشارکت مردمی اعلام کرد.

انتهای پیام/ب

 

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در بجنورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.