آشپزخانه سلامت؛

غذایی مفید برای کارگران/ چه کنیم تا نوزادمان زیبا شود؟

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای شیرازی را در زیبایی چهره نوزادان و رفع کم خونی موثر دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ قرمه "به" یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شیراز است که حاوی انواع ویتامین‌های A ، D ، E ، C، گروه ویتامین‌های B مانند B1، B2، B3، B6، B9، B12 ، کربوهیدرات، پروتئین، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، مس، کولین، سلنیوم، آهن، اسید فولیک، فسفر و فیبر است.

برای بررسی خواص قرمه "به" و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص قورمه "به"

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص قرمه به، اظهار کرد: این غذا به علت داشتن آهن، اسید فولیک و B12 موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود لذا برای افراد کم خون و زنان باردار و جنین مفید است. همچنین به زیبا شدن چهره نوزاد هم کمک می‌کند.
 
غذایی مفید برای کارگران/ چه کنیم تا نوزادمان زیبا شود؟
 
وی درباره خواص دیگر قرمه به بیان کرد: پروتئین موجود در این غذا موجب تقویت عمومی بدن، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ این غذا برای افرادی که کارهای فیزیکی انجام می‌دهند، مانند کارگران ساختمانی و ورزشکاران مخصوصا بدن سازان، مفید است.
 
عظمایی تاکید کرد: قرمه "به" برای افراد کم بنیه و لاغر مفید است و موجب چاقی افراد می‌شود؛ به دلیل داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D موجب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. سلنیوم موجود در این غذا موجب پیشگیری از آرتروز می‌شود.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین A، E و C خاصیت آنتی اکسیدان دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان محافظت می‌کند.
 
وی افزود: قرمه"به" موجب تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شود و با عملکرد بهتر دستگاه عصبی به تقویت حافظه کمک می‌کند و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند.
 
غذایی مفید برای کارگران/ چه کنیم تا نوزادمان زیبا شود؟
 
عظمایی درباره سایر خواص این غذا گفت: این غذا همچنین باعث تقویت بینایی، طراوت و شادابی پوست و مو، ضد تهوع و استفراغ، می‌شود. نشاط آور بوده و از اضطراب، استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند.

مواد لازم برای تهیه قرمه "به"

گوشت گوسفندی 400 گرم
به متوسط 2 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
لپه یک لیوان
زعفران دم کرده نصف لیوان
آب لیموترش تازه 2 قاشق غذا خوری
زردچوبه، فلفل و نمک به مقدار لازم
روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم
آب حدود 5 لیوان
غذایی مفید برای کارگران/ چه کنیم تا نوزادمان زیبا شود؟

طرز تهیه قرمه "به"

_لپه را از شب قبل خیس کنید.
_پیازها را نگینی خورد کنید و با روغن تفت دهید.
_گوشت را خورد  و به پیاز اضافه کنید.
_زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید.
_تقریبا 5 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد بپزد.
_بعد از آنکه آب به نصف رسید لپه و تکه‌های خرد شده "به"را اضافه کنید و حرارت را متعادل کرده تا در دمای ملایم بپزد.
_در انتهای پخت آب لیموترش تازه و زعفران را اضافه کنید.
_در بعضی از سلیقه‌ها به این غذا مقداری شکر اضافه می‌کنند. افراد در صورت نیاز به جای شکر از کمی شیره انگور یا خرما استفاده کنند.
_قرمه"به" را با برنج یا نان میل کنید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار پزشکی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.