لاوروف: روسیه آماده تجدید پیمان «استارت نو» است

وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد مسکو آماده است تا پیمان «استارت نو» را تجدید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه گفت مسکو انتظار داشت واشنگتن برنامه‌هایش برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که موشک‌های هسته‌ای را از اروپا بر می‌چیند، توضیح دهد.

وی همچنین اظهار داشت واشنگتن هنوز رسما جریان خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که سال 1987 منعقد شده را آغاز نکرده است.

لاوروف گفت: این پیمان خودش روندی را شامل می شود که امکان خروج را فراهم می‌کند. اما این روند هنوز آغاز نشده است.

وی در مورد احتمال خروج آمریکا از INF، اظهار داشت تصمیم به انجام این کار با مخالفت شدید مسکو مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: البته، همانگونه که ما بارها اعلام کرده ایم و رئیس جمهور پوتین در نشست «والدیا» در سوچی  نسبت به آن تایید کرده است، هر گونه اقدام در این زمینه [احتمال خروج آمریکا از INF] با مخالفت مواجه خواهد شد، زیرا ثبات استراتژیکی تنها می‌تواند بر اساس تقارن حاصل شود. چنین توازنی در هر شرایطی حفظ خواهد شد. 

لاروف همچنین تأکید کرد روسیه آماده است تا پیمان «استارت نو» را تجدید کند و برای مذاکره با واشنگتن در این مورد آمادگی دارد.

«دونالد ترامپ» روز گذشته [یکشنبه] اعلام کرد واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در 8 دسامبر سال 1987 به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود و بنابر آن  توسعه، ارسال و آزمایش موشک های بالستیک و کروز با برد 300 تا 3400 مایل ممنوع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار