فشار نمایندگان پارلمان انگلیس به دولت برای اقدام علیه سعودی‌ها

پنج حزب مخالف اصلی در پارلمان انگلیس در اقدامی بی‌سابقه با امضای نامه‌ای مشترک خواستار تغییر موضع دولت این کشور در برابر عربستان سعودی شدند.

فشار نمایندگان پارلمان انگلیس به دولت برای اقدام علیه سعودی‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گاردین نوشت: هر پنج حزب مخالف اصلی در پارلمان انگلیس در اقدامی بی سابقه با امضای نامه‌ای مشترک خواستار تغییر موضع دولت این کشور در برابر عربستان سعودی شدند.

این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بدین ترتیب در پی قتل جمال خاشقجی (روزنامه نگار منتقد سعودی) و فاجعه انسانی در یمن، دولت انگلیس با از سرگیری فشار بر سر استمرار روابط خود با عربستان سعودی رو به روست.

در نامه‌ای که این احزاب خطاب به وزیر خارجه انگلیس نوشتند و متن آن در اختیار گاردین قرار گرفت، آمده است: گزارش‌ها مبنی بر اینکه این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شکنجه شده و به قتل رسیده است، به منزله تازه‌ترین مورد از سلسله اتهاماتی است که جامعه بین المللی پیشتر علیه رژیم سعودی مطرح کرده است. 

عربستان سعودی جمعه اذعان کرد که خاشقجی در کنسولگری کشته شده است, اما مدعی شد که مرگ وی ناشی از درگیری فیزیکی بود؛ توضیحی که کشور‌های دیگر آن را رد کردند. دومینیک راب، وزیر امور برکسیت در انگلیس یکشنبه گفت این توضیح قابل قبول به نظر نمی‌رسد. وی گفت: روایتی که (از قتل خاشقجی) شده است، به شدت مورد تردید است. 

در نامه احزاب مخالف انگلیس همچنین به جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و بحران گسترده انسانی در این کشور اشاره شده است که بنا بر اعلام سازمان ملل بالغ بر ۱۴ میلیون نفر در آن در معرض گرسنگی قرار دارند. در این نامه همچنین به زندانی کردن فعالان و سرکوب آنها اشاره شده است.

در نامه مزبور تصریح شده است: ”با توجه به ماهیت مکرر این تخلفات و خشونت ها، تصورش سخت است که دولت سعودی دیگر باید چه جنایتی مرتکب شود تا دولت انگلیس آن را محکوم کند. نمی‌توان با رژیمی که به قانون بین الملل و حقوق بشر آشکارا بی اعتنایی و بی احترامی می‌کند، معمولی رفتار کرد. انفعال مستمر دولت شما با اساسی‌ترین ارزش ما به عنوان یک دموکراسی در تناقض آشکار است. از نظر ما این غیرقابل قبول است که دولت انگلیس نه تنها سکوت اختیار کرده است، بلکه برای رژیم سعودی فعالانه امکان (تخلفات آن را) فراهم می‌کند. انگلیس به تامین تسلیحاتی عربستان سعودی که در جنگ ویرانگر یمن استفاده شده، ادامه داده است، اوایل امسال بی شرمانه برای ولیعهد عربستان که به انگلیس سفر کرده بود، فرش قرمز پهن کرد، و بار‌ها در بیانیه‌هایی در مجلس عوام اقدامات آن‌ها را توجیه کرده است. “

امضاکنندگان این نامه نوشتند برخی از ابزار نگرانی‌ها درباره پرونده خاشقجی و برخی اقدامات دیگر خوب است، اما ” دیگر زمان لفاظی و ژست گرفتن نیست. وقت عمل است. “

آنها خواستار محکوم کردن کامل رفتار ”خشن و گستاخانه“ عربستان سعودی، تعلیق فروش سلاح برای استفاده در یمن تا زمان تحقیق درباره جنایات جنگی، توقف همکاری‌های نظامی انگلیس با عربستان سعودی، ارائه جزئیات درباره دفاتر نمایندگی دیپماتیک عربستان (در انگلیس), و حمایت از تحقیقی مستقل درباره سرنوشت خاشقجی شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار