رهاسازی جانور سرتشی و دو بهله دلیجه در طبیعت

یک جانور سرتشی پس از تیمار و مراقبت چند روزه و دو بهله دلیجه کشفی از شکارچیان متخلف در یکی از زیستگاه‌های مستعد استان رهاسازی و به طبیعت برگردانده شد.

رهاسازی جانور سرتشی و دو بهله دلیجه در طبیعتبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر  با اشاره به رها سازی گونه جانوری تشی در بوشهر گفت: گونه تشی رهاسازی شده توسط دوستداران محیط زیست به اداره کل حفاطت محیط زیست استان بوشهر تحویل که پس از تیمار و مراقبت چند روزه از آن در یکی از زیستگاه‌های مستعد استان رهاسازی شد.

درویشی با بیان اینکه تشی بزرگترین جونده محسوب می‌شود افزود: این جانور با خار‌های بلند روی بدنش او را از سایر پستانداران متمایز می‌کند و برخلاف جوجه تیغی گونه تشی از نظر جثه و وزن بزرگتر بوده و می‌توان آن را بزرگترین جونده ایران دانست.

وی افزود: تشی مانند جوجه تیغی‌ها شبگرد هستند و این جوندگان تمام قسمت‌های گیاهان، از پیاز و ریشه گرفته تا ساقه و برگ را مصرف کرده و همچنین از میوه‌هایی مانند خرما، مهره‌داران کوچک و برخی مواقع لاشه حیوانات نیز تغذیه می‌کنند.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه تشی‌ها معمولا به صورت انفرادی و بیشتر در جنگل‌ها، باغ‌ها و اطراف زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند تصریح کرد: تشی با اینکه خواب زمستانی واقعی ندارند، ولی گاهی اوقات ممکن است چند ماه از زمستان را در لانه بمانند و آن‌ها در سال یکبار و گاهی به طور استثنائی دو بار تولید مثل می‌کنند.

درویشی  خاطر نشان کرد: این دو پرنده توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت از متخلفان شکار و صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری کشف و ضبط شده بود که در یکی از زیستگاه‌های مستعد استان رهاسازی و به طبیعت برگردانده شد.

وی بیان کرد: هر ساله در این ایام از سال فصل کوخه نشینی، از گونه پرنده دلیجه به‌عنوان طعمه و دام برای زنده‌گیری پرندگان قیمتی و مورد قاچاق که بیشتر از خانواده شاهینیان هستند استفاده می‌شود.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد:امید می‌رود با همکاری سمن‌های زیست محیطی و افزایش فرهنگ عمومی حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های با ارزش کشور و استان بوشهر، روند زنده گیری و قاچاق این وحوش ارزشمند کاهش یابد.

انتهای پیام/م

یک سرتشی و دو بهله دلیجه در استان بوشهر در طبیعت رهاسازی شد

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.