حجتی در پاسخ به سوال محجوب و قاضی‌پور؛

محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد و تنها محصولات تراریخته پس از انجام آزمایش‌های به کشور وارد می‌شود.

محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی امروز (سه شنبه یکم آبان) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و نادر قاضی پور نماینده ارومیه گفت: براساس ماده ۲ قانون ملی ایمنی زیستی مصوب سال ۸۸ در مجلس، تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، صادرات، واردات، عرضه، فروش، خرید، مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی با رعایت مفاد قانون ۸۸ مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را از طریق بخش‌های غیردولتی برای انجام امور فراهم سازد.

وی افزود: دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده‌های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته را انجام داده و با اطلاع رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته و خطرات احتمالی آن آگاه سازد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: محصولی در کشورمان به صورت تراریخته تولید نمی‌شود، وزارت جهاد کشاورزی مسئول بررسی محصولاتی است که خوراک دام است و در زمینه آزمایش مواد غذایی تراریخته وزارت بهداشت، مسئول است.

حجتی ادامه داد: در دنیا ۱۸۵ میلیون هکتار از اراضی محصولات تراریخته تولید می‌کنند که عمده آنها در آمریکای شمالی و جنوبی است. یکی از محصولات عمده وارداتی به ایران دانه سویاست، حدود ۷۸ درصد سویای تولیدی جهان تراریخته بوده و تنها ۲۲ درصد آن غیرتراریخته است.

وی افزود: ۱۰۰ درصد سویایی که در مبادلات جهانی جابجا می‌شود، تراریخته است، حال ما چگونه سویای غیرتراریخته وارد کنیم؟ ما ناچار به واردات تراریخته آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر محصولات تراریخته در سال ۹۳ و تجهیز آزمایشگاه مربوطه خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌دانم هیچ برنج تراریخته‌ای در دنیا تولید نمی‌شود. علاوه بر این ما در داخل کشور محصول تراریخته به صورت تولیدی نداریم. برنجی هم که وارد می‌کنیم عمدتا مال هند است و تراریخته نیست و چون محصول نهایی است وزارت بهداشت باید برای آن نظارت کند.

وی ادامه داد: کمیته نظارت بر محصولات تراریخته چند موضوع را بررسی می‌کند، یکی اینکه کشور تولیدکننده خود مصرف‌کننده باشد، دوم اینکه مجوز‌های لازم را از مراجع ذیربط گرفته باشد، نکته سوم اینکه دو کشور پیشرفته آن را تایید کرده باشند و در نهایت این محصول را تست می‌کنند و بعد از تایید نسبت به تخصیص ارز و انجام مراحل بعدی اقدام می‌شود.

حجتی تاکید کرد: بخش غذا به حوزه وزارت کشاورزی مربوط نیست، در سال ۹۵، ۶۶ درخواست بررسی محصولات تراریخته به کمیته نظارت ارجاع شد که ۲۶ مورد رد و ۴۰ مورد تایید شد. در سال ۹۶، تعداد درخواست‌ها به ۱۸۰ درخواست رسید که ۱۸ مورد رد و ۱۵۱ مورد تایید شد، در سال ۹۷ هم ۲۳۱ درخواست به این کمیته ارجاع شد که ۵۶ مورد رد و ۱۷۵ مورد تایید شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ بذر تراریخته‌ای تاکنون وارد کشور نشده است اظهار کرد: آزمایشگاهی که ناظر بر رد یا تایید محصولات است، یکی آزمایشگاه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم و دیگری آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است که این دو آزمایشگاه محموله را تست می‌کنند و اگر این‌ها تراریخته باشد، محرز است و در مرحله بعدی از کشتی تا دامداری یا مرغداری یا کارخانه خوراک دام با هماهنگی وزارت راه برگه بارنامه‌ای برای آن‌ها صادر می‌شود که در آن برچسب تراریخته وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از انتقال این محصولات از کارخانه خوراک دام به دامداری‌ها روی گونی‌ها درج می‌شود که این محصول تراریخته است؛ البته کمیته از سال ۹۳ تشکیل شده، ولی درج برچسب‌ها از سال گذشته انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۱۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
چه آزمایشاتی روی محصولات تراریخته انجام می شود؟
آخرین اخبار