باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دانشجویان قربانی اختلافات دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت/ کمیسیون آموزش و تحقیقات دردی از داوطلبان پزشکی دوا می‌کند؟

مصوبه غیرقانونی دانشگاه آزاد و ناهماهنگی این نهاد با وزارت بهداشت سبب سردرگمی بسیاری از داوطلبان گروه پزشکی  شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اوایل مهر ماه امسال بود که دانشگاه آزاد طی مصوبه ای غیرتخصصی امید واهی را به داوطلبان رشته پزشکی تزریق کرد، مصوبه‌ای که سبب سردرگمی بسیاری از داوطلبان شد.

دانشگاه آزاد که امسال تکمیل ظرفیت نداشت، با صندلی‌های خالی بسیاری مواجه بود و در همین زمان مسئولان سنجش و پذیرش دانشگاه به فکر پر کردن صندلی‌های خالی از طریق روشی غیرتخصصی افتادند؛ ظرفیت مازاد رشته‌های پزشکی، مامایی، داروسازی و دامپزشکی سبب ارسال یک پیامک اشتباه به داوطلبان و بروز مشکلات بسیار شد؛ در این پیامک به داوطلبانی که دارای رتبه بالا بودند گفته شد که برای ثبت نام در یکی از رشته‌های پزشکی به واحدهای دانشگاه آزاد مراجعه کنند؛ به دنبال این پیام داوطلبانی که موفق به قبولی در دانشگاه‌های دولتی نشده بودند، به امید تحصیل در رشته‌های پزشکی روانه  دانشگاه آزاد شدند.

مصوبه ای شیرین که کام داوطلبان را تلخ کرد

هرچند این مصوبه محتوای شیرینی داشت اما نتوانست کام داوطلبان را شیرین کند، بسیاری از متقاضیان به واحدهای دانشگاهی مراجعه کردند اما هربار با عناوینی مختلف از ثبت نام آنها جلوگیری به عمل آمد؛ عبارت‌هایی نظیر ظرفیت وجود ندارد، هنوز ابلاغی صورت نگرفته است و نمی‌توانیم ثبت نام کنیم، سد راه داوطلبان شد.

اما در این میان برخی از واحدها هم بودند که با دریافت چک و شهریه ثبت نام را انجام دادند اما اطمینان خاطری به داوطلبان ندادند و مشخص نکردند که آیا این داوطلب می‌تواند در دانشگاه تحصیل کند یا خیر و تمام این حواشی سبب شد تا داوطلبانی که آینده خود را مبهم می‌دیدند، دست به اعتراضات مختلفی بزنند تا شاید مشکلشان برطرف شود.

خبرنگار: جعفری/دانشجویان طعمه اختلافات دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت / کمیسیون آموزش و تحقیقات به دادخواهی از داوطلبان پزشکی آمد

محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد طی پیامی به داوطلبان قول داد که از روی عدل و عدالت با آنها برخورد شود و این خبر را داد که با تمام خاطیان احتمالی برخورد خواهد شد.

پس از اعتراض داوطلبان سامانه مرکز سنجش و پذیرش باز شد تا داوطلبان نتیجه قبولی خود را مشاهده کنند اما ناگهان بسیاری از داوطلبان که کار ثبت نام را هم انجام داده بودند، متوجه شدند که جایی در دانشگاه ندارند و نتوانسته‌اند قبول شوند.

تبعات سنگین مصوبه دانشگاه آزاد برای داوطلبان گروه پزشکی

یکی از داوطلبان گروه پزشکی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای من پیامکی آمد که طی آن اعلام شد در رشته داروسازی قبول شده‌ام و به دنبال این پیام برای ثبت نام به واحد دانشگاهی خود مراجعه و شهریه ترم اول را هم پرداخت کردم اما متأسفانه پس از اعلام نتایج نام خود را در میان قبول شدگان ندیدم و همین موضوع برای من بسیار سخت تمام شد زیرا باید سال دیگر هم دوباره در کنکور شرکت کنم.

یکی دیگر از داوطلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه اکنون برای رفتن به سربازی با مشکل مواجه شده ام، اظهار کرد: در سنی هستم که باید یا به دانشگاه بروم یا دفترچه خدمت را پست کنم؛ اکنون که در دانشگاه آزاد قبول نشدم و جایی هم در دانشگاه دولتی ندارم، نمی‌دانم چگونه باید مشکل سربازی خود را برطرف کنم.

وی ادامه داد: پس از آنکه به من اعلام شد در دانشگاه آزاد قبول شده‌ام از دانشگاه دولتی اولیه انصراف دادم و اکنون نه جایی در دانشگاه آزاد دارم و نه توان بازگشت به دانشگاه دولتی قبلی را و با سردرگمی در میانه راه ایستادم.

دانشجویان طعمه اختلافات دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت / کمیسیون آموزش و تحقیقات به دادخواهی از داوطلبان پزشکی آمد

از عزل مدیران متخلف تا پاسخ قاطع وزیر بهداشت

دانشگاه آزاد که به دنبال برطرف کردن مشکل داوطلبان و حل حواشی موجود بود، طی اقدامی امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه را عزل کرد و طهماسب کاظمی را به عنوان مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش امور دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ همچنین طی حکمی دیگر طهرانچی هفت تن از رؤسا و معاونان آموزشی را پس از محرز شدن تخلفشان در موضوع پذیرش دانشگاه عزل کرد زیرا او معتقد بود که این روسای واحدهای دانشگاهی بودند که ظرفیت دقیق خود را مشخص نکردند.

اما در این میان برخی از افراد مشکل ایجاد شده را از سوی وزارت بهداشت و ناهماهنگی او با دانشگاه آزاد می‌دادند زیرا وظیفه اصلی سامان دادن به مشکلات داوطلبان پزشکی وظیفه وزارت بهداشت است اما وزیر بهداشت در واکنش به این موضوع، گفت: پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و اتفاق اخیر دانشگاه در زمینه جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی باعث نخواهد شد که وزارت بهداشت مقررات را زیر پا بگذارد.

تشکیل کمیته ای تخصصی برای حل  مشکل داوطلبان گروه پزشکی

به دنبال بالا گرفتن این حواشی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وارد عمل شد و جلسه‌ای را با محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد برگزار کرد.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقاتی مجلس در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جلسه کمیسیون با مسئولان دانشگاه آزاد، گفت: در جلسه‌ای که با طهرانچی داشتیم، او حرف‌های زیادی را مطرح کرد البته حرف‌هایی که با صحبت داوطلبان متناقض  بود ؛ بر اساس دستور کار کمیسیون مقرر شد کمیته‌ای از مأموران متخصص متشکل از کمیسیون آموزش و تحقیقات، دانشگاه آزاد و نمایندگان سازمان سنجش برای بررسی مشکلات تشکیل شود.

کارن خانلری یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: طی بررسی‌های انجام گرفته متوجه شدیم که نبود هماهنگی میان دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت سبب بروز این حواشی شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز ندارد اما دانشگاه آزاد با 3 هزار صندلی خالی مواجه بود و برای پر کردن این صندلی‌ها مجبور به ابلاغ مصوبه‌ای خاص شد؛ حال برای حل این مشکل هم وزارت بهداشت و هم دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشند.

خانلری با بیان اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، بیان کرد: اگر ثبت نام‌ها ادامه‌دار باشند، دانشگاه باید از وزارت بهداشت مجوز دریافت کند تا بتواند داوطلبان را برای ورود به دانشگاه در بهمن ماه آماده کند.

همچنین محمد رضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر از برطرف شدن مشکل داوطلبان گروه پزشکی دانشگاه آزاد طی چند روز آینده داد و گفت: اقدام دانشگاه آزاد سبب بروز مشکلاتی شده است و کمیسیون آموزش و تحقیقات به صورت فوری و اضطراری جلسه‌ای را با مسئولان وزارت بهداشت و سرپرست دانشگاه آزاد برگزار کرد که طی آن راه حل‌هایی برای حل موضوع اندیشیده شد.

دانشجویان طعمه اختلافات دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت / کمیسیون آموزش و تحقیقات به دادخواهی از داوطلبان پزشکی آمد

 پاسکاری داوطلبان از نهادی به نهاد دیگر

داوطلبان بسیاری با امید قبولی در رشته‌های پزشکی برای ثبت نام به واحدهای دانشگاه آزاد مراجعه کردند اما پاسخی برای آنها پیدا نشد و مصوبه غیرتخصصی سبب پاسکاری آنها از نهادی به نهاد دیگر شده است.

وزارت بهداشت وظیفه صدور مجوز دارد اما هربار دخالت این وزارتخانه در امور آموزشی سبب ایجاد مشکلات بسیار شده است و حال که او  باید پاسخگو باشد، در حال شانه خالی کردن است.

از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد باید حاضر شوند و به سوالات حاشیه‌ای پاسخ دهند اما هیچکدام پاسخگو نیستند و هربار از رویارویی با داوطلبان فرار می‌کنند و باید دید که ابلاغیه‌ای جدید مبنی‌بر مهمانی دائم داوطلبان گروه پزشکی و امکان انتخاب رشته مجدد برای آنها چه میزان در کم کردن درد و رنج داوطلبان و سامان دادن به مشکلشان  تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.