زعفران را ارگانیک تولید کنیم/خشکسالی بزرگترین چالش در تولید زعفران استان فارس

با تغییر الگوی کشت زعفران بدون استفاده از سموم شیمیایی می‌توان این محصول را به صورت ارگانیک تولید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با تغییر الگوی کشت زعفران بدون استفاده از سموم شیمیایی می توان این محصول را به صورت ارگانیک تولید کرد. در تغییر الگوی کشت زعفران با استفاده از کودهای بیولوژیکی و زیر کشت های کود گاوی پوسیده که باعث می شود علف های هرز کمتر شوند نیز می توان رعفران را به صورت ارگانیک تولید و مصرف کرد. 

استان فارس به دلیل ویژگی و تنوع پوشش گیاهی، شرایط اقلیمی و وضعیت خاک دارای گونه‌های مختلف گیاهی است که به صورت طبیعی و زراعی کشت می‌شود.

زعفران با نام علمی (کرکوس ساتیوس) از خانواده زنبقیان بوده، این گیاه رنگی چندین ساله، بدون ساقه است و پیاز دارد چرا که در خاک کویر به عمل می‌آید و به طلای سرخ یا طلای کویر شهرت یافته است.

زعفران به علت طعم، رنگ و عطر عالی کاربرد‌های فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد، که با توجه به محدودیت‌های کشت و تولید از فرآورده‌های گران قیمت به شمار می‌رود، همچنین ایران در تولید زعفران مقام اول را دارد.

ایران تولید کننده ۹۰ درصد زعفران در دنیا

حشمت الله صادقی رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به اینکه زعفران ایران کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر کشورها دارد، گفت: این گیاه دارویی یکی از بزرگترین محصولات صادراتی است، تا جایی که ۹۰ درصد زعفران کل دنیا را ایران تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه استان فارس یکی از استان‌های پیشرو در تولید زعفران بوده بیان کرد: با وجود آفت و خشکسالی گام‌های اساسی در زمینه توسعه کشت این محصول برداشته شده است و در شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات، مرودشت، سپیدان، نی ریز، پاسارگاد، جهرم، سروستان، خرامه، رستم، استهبان و شیراز کشت می‌شود.

تغییر الگوی کشت زعفران به صورت ارگانیک/ خشکسالی بزرگترین چالش در تولید زعفران استان فارس

صادقی رئیس کمیته گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس گفت: در حال حاضر در استان ۷۲۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد که از این سطح زیر کشت ۳ هزار کیلوگرم زعفران در سال برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تامین نیاز کشور در سال ۴۵۰ تن زعفران تولید و از این میزان ۳۵۰ تن به کشور‌های اروپایی و حوزه‌های خلیج فارس صادر می‌شود که ۸۰ تن این محصول برای مصرف در داخل کشور استفاده می‌شود.

رئیس کمیته گیاهان دارویی جهاد کشاورزی با اشاره به مزیت‌های متعدد محصول زعفران اظهار کرد: در کنار این مزیت‌ها یک سری مشکلات وجود دارد، هزینه اولیه کاشت، داشت و برداشت برای خرید مواد اولیه، تامین پیاز مرغوب و مناسب، محدودیت حمل و نقل، هزینه‌های گارگری، مراقبت و نگهداری از زمین‌های زراعی، بسته بندی نامناسب برای صادرات و نواسانات قیمت‌ها از مشکلات موجود برای این محصول است.

صادقی افزود:با توجه به تغییرات الگوی کشت و نیاز آبی کم این محصول به عنوان الگوی اولویت دار گیاهان دارویی برای توسعه کشت و تولید معرفی شده است و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های فنی از کشاورزان حمایت می‌شود.

زمین خداوند آنقدر سخاوتمند است که هر کس از برکت آن می‌تواند بهره‌مند شود درست مثل بانویی که با ایده‌ای عالی توانسته پا در عرصه کشت زعفران بگذارد وباعث اشتغال زایی زنان بی سرپرست، بدسرپرست و خانوار‌هایی با در آمد کم شود.

مریم زارعی کارآفرین جوان مرودشتی از سال ۸۸ تنها با ۳ میلیون تومان سرمایه اندک خود به فکر کشت زعفران افتاد، این کار آفرین جوان با وجود تمامی مشکلات موجود درسد راه خود توانست با یاری خداوند و همت خود با کشت طلای سرخ زمینه ساز اشتغال برای خانوار‌ها شود.

زارعی کارآفرین زعفران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: از سال ۸۸ فعالیت خود را در زمینه مشاوره، تهیه و توزیع پیاز زعفران مرغوب همراه با گواهی نامه بهداشت شروع کرده و در زمینه کشت زعفران فعالیت دارد که با بنیان گذاری این شرکت گیاهی اشتغال ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان مرودشت در سال میانگین ۲۰ -۳۰ کیلوگرم زعفران تولید می‌شود بیان کرد: این شرکت در شهرستان‌های اقلید، بیضا، زرقان و تمامی مراکز خدمات شهرستان مرودشت، صندوق زنان روستایی، کمیته امداد، بهزیستی و امور عشایر شهرستان دوره‌های آموزشی کشت زعفران را به صورت رایگان و بدون هیچ حمایتی از ارگان‌های دولتی و خصوصی برای کشاورزان برگزار کرده است.

زارعی درباره کشت و تولید زعفران ارگانیک افزود: نداشتن دستگاه‌های مکانیزه وغیره مکانیزه برای کاشت، داشت و برداشت این محصول و خرید پیاز از استان خراسان مانع حمل پیاز زعفران از استانی به استان دیگر می‌شود که در اختیار نداشتن دستگاه‌هایی برای پاک کردن، فرآوری و بسته بندی زعفران از مشکلات موجود زعفران کاران استان است.

تغییر الگوی کشت زعفران به صورت ارگانیک/ خشکسالی بزرگترین چالش در تولید زعفران استان فارس

کارآفرین زعفران با استفاده بهینه از اراضی کوچک و درآمدزایی قابل توجه اضافه کرد: با کمبود امکانات دستگاهی مخصوص برای کاشت، داشت و برداشت زعفران هر ساله به دلیل کمبود نیروی کارگاهی در مرحله برداشت و گل چینی با مشکلات زیادی مواجه هستیم، و به دلیل بودن گل‌های زعفران در همان ساعات اول گل چینی باید کلاله از گل جدا و خشک شود که دستگاه‌هایی برای خشک کردن کلاله‌ها در دسترس نیست و همین موضوع باعث نگرانی کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند با در اختیار قرار دادن تسهیلات بلند مدت با کارمزد کم مواد اولیه شامل پیاز زعفران و خرید دستگاه‌های مکانیزه را در اختیار شرکت و متقاضیان قرار دهد می‌تواند با راه اندازی کارگاه‌ها برای پاک کردن، نو آوری و بسته بندی از زعفران کاران استان حمایت کند، که سطح زیر کشت زعفران در شهرستان مرودشت حدود ۳۵ هکتار است.

این کار آفرین جوان با تغییر الگوی کشت زعفران توانست این محصول را به صورت ارگانیک و بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید کند.

مریم زارعی کارآفرین جوان مرودشتی اضافه کرد: استفاده نکردن از سموم شیمیایی، جایگزینی آن با کود‌های بیولوژیک، بالا بردن سطح علمی کشاورزان نسبت به مضرات استفاده از سموم شیمیایی، اهداف بلند مدت و قابلیت کشت حتی در سطوح بسیار کوچک از برنامه‌های بلند مدت برای توسعه این محصول است.

وی اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت زعفران به دلیل کم آب بودن و قابلیت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری غرقابی، قطره‌ای و بارانی که در نیمه پایانی مهر، آذر، اسفند و اردیبهشت ماه به دو نوبت آبیاری نیاز دارد، در راس همه کشت‌ها قرارمی گیرد.

با تغییر الگوی کشت در فصول پر مصرف آب می‌توان کشت زعفران را به راحتی جایگزین کشت‌های پر آب به خصوص ذرت و برنج کرد.

اگر با مدیریت صحیح و راه اندازی کارگاهی در منطقه، گل‌ها را خریداری کنیم و بتوانیم از نیروی صندوق خرد زنان روستایی و زنان بی سرپرست برای پاک کردن کلاله‌ها به همراه رعایت کامل نکات بهداشتی استفاده کنیم باعث اشتغال زایی برای این افراد می‌شود. در این منطقه دستگاه خشک و پاک کردن زعفران را نداریم به همین دلیل برای انجام پاک و خشک کردن به روش سنتی و به صورت دستی انجام می دهیم.

از هر ۱۵۰ گل، یک گرم زعفران و از حدود ۱۴۷ هزار گل تازه، یک کیلو زعفران خشک به دست می‌آید.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار