درگفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر: طلای جاکارتا منتقدانم را خاموش کرد/ علیه من فعالیت مجازی می کردند/ من جای کسی را نگرفتم/ چشمم دنبال پاداش بازیکنان نیست

محمد دستیار سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان کشورمان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ملی پوشان ما با تجربه هستند و حضور در لیگ‌های اروپایی به آن‌ها کمک کرد تا در بازی‌هایی که نتیجه را عقب بودیم پیروز شویم. در فینال بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا با وجودی که کوراتر اول را از ژاپن عقب افتادیم، اما بازیکنان ما توانستند بهترین نتیجه را کسب کنند. ما بعد از رقابت‌های جهانی آلمان با تماشای فیلم بازی‌های تیم ژاپن این تیم را آنالیز کردیم و در نهایت در فینال بازی های پاراآسیایی با شکست این تیم قهرمان شدیم و طلای جاکارتا منتقدانم را خاموش کرد.

سطح داوری در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا بسیار پایین بود

او ادامه داد: سطح داوری در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا بسیار پایین بود و حتی قرار شد کمیته ملی پارالمپیک در این زمینه نامه اعتراضی را برای IWBF و IPC ارسال کند. داوری و کلاسبندی در این دوره از بازی‌ها ضعیف بود و حتی در فینال بازی‌ها در ۲ و ۳ صحنه داور به نفع تیم ژاپن سوت زد و باعث شد یکی دو بار به او اعتراض کنم.

تیم داوری ایران عملکرد بسیار خوبی داشت

سرمربی تیم ملی افزود: داور‌های خوب را برای ارزیابی عملکرد سایر داوران بیرون از بازی گذاشته بودند و داوران ضعیف در زمین قضاوت می‌کردند. البته تیم داوری ایران عملکرد بسیار خوبی داشت و در بحث قضاوت و ارزیابی عملکرد توانست نتیجه قابل قبولی را کسب کند.

او عنوان کرد: در دیدار ما برابر تیم کره جنوبی داور خطای محرز را نمی‌گرفت و باعث شد که جو بازی آشفته شود و حتی بازیکنان کره در زمانی که ملی پوشان ما روی زمین افتاده بودند با ویلچر روی آن‌ها خطا می‌کردند که این دور از رفتار و اخلاق ورزشی بود.

انتظار موفقیت تیم ملی را نداشتند

او اظهار کرد: خیلی‌ها توقع و انتظار نداشتند که تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان ایران بتواند این نتایج را در جهانی آلمان و بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا کسب کند. در جلسه‌ای که بعد از بازی‌های جاکارتا داشتیم از مسئولان کمیته ملی پارالمپیک خواستم که فکری به حال سالن فدراسیون جانبازان و معلولین کند چرا که این سالن بهترین فضا برای تمرین تیم ما است و از نظر تجهیزات برای ملی پوشان مناسب تر است.

اتفاقات غیر فنی در ریو باعث تغییر در کادر فنی شد

دستیار گفت: در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو اتفاقات غیر فنی رخ داد که منجر به تغییر در کادر فنی تیم ملی شد. بعد از ریو، خمجانی رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر اعلام کرد که نظارتی روی انتخاب سرمربی تیم ندارد و بر همین اساس فدراسیون تصمیم گرفت شورایی را با حضور دبیر وقت فدراسیون، نماینده کمیته ملی پارالمپیک، معاون فنی، کارشناس و رئیس انجمن تشکیل دهد تا درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی تصمیم گیری شود، اما این شورا به جمع بندی لازم نرسید و در فاصله کم تا آغاز مسابقات انتخابی جهان، دبیر فدراسیون از طریق تلفن رای نفرات دیگر را  گرفت و در نهایت من به عنوان سرمربی انتخاب شدم و از تیرماه سال گذشته هدایت تیم را بر عهده گرفتم.

او عنوان کرد: پس از انتخابم، بدون دخالت مسئولان فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک نفرات کادر فنی تیم و بازیکنان را مشخص کردم و زمان و برنامه برگزاری اردو‌ها را به فدراسیون تحویل دادم تا تیم ملی آماده رقابت های جهانی، پاراآسیایی و AOZ شود.

با بازیکنانی که در لیگ داخلی بودند آغاز کردیم

دستیار تصریح کرد: بازیکنانی که مد نظرم بود را به تیم ملی دعوت کردم، اما برخی از ملی پوشان و لژیونر‌ها به دلیل اینکه فکر می‌کردند موفق نمی‌شویم به اردوی تیم ملی نیامدند و ما با بازیکنانی که در لیگ داخلی بودند آغاز کردیم و خوشحالم که آن‌ها با کسب مدال طلای جاکارتا جواب اعتماد و اطمینان ما را دادند.

برخی از بازیکنان دعوت شده به بهانه‌ای انصراف دادند

او گفت: بازیکنان دعوت شده هر کدام به بهانه‌ای انصراف دادند. برخی از بازیکنان ملی پوش به دلیل اینکه سر خورده نشوند دعوت ما را رد کردند و برخی دیگر دوست داشتند مربی مد نظر آن‌ها سکان تیم را بر عهده بگیرد چرا که پیش از حضور من قرار بود فرد دیگری انتخاب شود و با مخالفت فدراسیون با حضور او، من به عنوان سرمربی انتخاب شدم و به همین دلیل برخی بازیکنان در تیم حاضر نشدند.

گروهی در فضای مجازی علیه من و تیم ملی تشکیل شده بود

دستیار بیان کرد: گروهی با حضور ۵۰۰ نفر در فضای مجازی علیه من و تیم ملی تشکیل شده بود که بازیکنان و ملی پوشان را در این گروه قرار داده بودند تا با تخریب روحیه و بازی با روان آن‌ها به تیم لطمه بزنند چرا که معتقد بودند من تجربه رقابت‌های جهانی و آسیایی را ندارم و از بازیکنان حاضر در لیگ کشورم بی اطلاع هستم در حالی که من با تیم ملی بسکتبال با ویلچر تایلند در رقابت‌های زیادی حاضر شده بودم و بیشتر از خیلی از مربیان داخل در این زمینه تجربه داشتم و همچنین از  وضعیت لیگ کشورم و بازیکنان حاضر در آن کاملا مطلع بودم.

او گفت: زمانی که به عنوان سرمربی انتخاب شدم از تمام مربیانی که در گذشته هدایت تیم را بر عهده داشتند رخصت گرفتم و به تمام پیشکسوتان احترام گذاشتم، اما حاشیه‌ها زیادی علیه من ایجاد شد.

با تیم ملی ایران فراتر از توانم کار کردم

دستیار عنوان کرد: از سال ۲۰۱۳ که از ایران رفتم منتقدان ام، من را مربی خارجی می‌دیدند و این در حالی بود که فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک در تمام مدت از من حمایت کرد، اما برخی افراد از جامعه بسکتبال با ویلچر به دنبال لطمه زدن به من بودند و برای انتخاب بازیکن، زمان و محل اردو‌ها به من خرده می‌گرفتند و هربار در گروهی که تشکیل شده بود کار من را زیر سوال می‌بردند. اما من با تیم ملی ایران فراتر از توانم کار کردم.

برخی فکر می‌کردند من جای کسی را در تیم ملی گرفته ام

او اظهار داشت:، اما این افراد در زمان‌های مختلف با نام‌های مختلف در تلاش برای تخریب تیم و من بودند چرا که فکر می‌کردند من جای فرد دیگری را گرفتم. ما توانستیم با همین ملی پوشان و کمترین امکانات و بر خلاف تصور افرادی که در این گروه حضور داشتند. در رقابت های AOZ چین نایب قهرمان شویم و اگر ناداوری رخ نمی‌داد و برخی از بازیکنان تیم مصدوم نمی‌شدند به طور حتم با شکست استرالیا قهرمان می‌شدیم. پس از این موفقیت کمیته ملی پارالمپیک تیم بسکتبال با ویلچر را جزو رشته‌های طلایی کاروان ایران قرار داد و بیشتر از قبل از تیم ما حمایت کرد.

دستیار افزود: بعد از رقابت‌های چین من باز هم از یکسری از بازیکنان دعوت کردم، اما هر کدام به بهانه‌ای از حضور در تیم ملی انصراف دادند و ما در رقابت‌های جهانی آلمان هم با همین ترکیب اعزام شدیم و با پیروزی برابر تیم‌های مطرح جهان توانستیم در جایگاه چهارم قرار بگیریم.

او گفت: در رقابت‌های جهانی بازی‌ها فوق العاده بود و از سد بیشتر تیم‌ها عبور کردیم و اگر یک روز قبل دیدار با تیم انگلیس استراحت نداشتیم ملی پوشان ما از حال و هوای پیروزی و بازی‌ها خارج نمی‌شدند و به طور حتم این تیم که قهرمان جهان است را هم شکست می‌دادیم.

اعتقاد داشتم باید از بازیکنان داخل لیگ ایران استفاده کنم

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در ادامه بیان کرد: اعتقاد داشتم باید از بازیکنان داخل لیگ ایران استفاده کنم. حضور عادل طرفی که یک بازیکن با تجربه است به اتحاد تیم من کمک کرد. در حالی که در پارالمپیک ریو بازیکنان اتحاد را از دست دادند و کادر فنی نتوانست به تیم نظم لازم را بدهد. اما ما در هر کاری با هم مشورت کردیم و با تصمیم کادر فنی و حتی بازیکنان مراحل را پشت سر گذاشتیم تا اتفاق و حاشیه‌ای نتواند اتحاد تیم را از بین ببرد.

عده‌ای تصور می‌کردند که تیم را آقاکوچکی هدایت می‌کند

دستیار عنوان کرد: عده‌ای تصور می‌کردند که هنوز تیم را عباس آقاکوچکی هدایت می‌کند و او برنامه تمرین و ترکیب را مشخص می‌کند یا برای ایجاد حاشیه می‌گفتند که سرمربی تیم ملی دوستان خود را به تیم دعوت کرده است در حالی که من هر فردی که شایسته بود و هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاق ورزشی کامل بود را در تیم نگه داشتم چرا که برای من موفقیت تیم ملی ایران اهمیت داشت و خوشبختانه این افراد نتوانستند در تیم من رخنه کنند چرا که اتحاد و همدلی در تیم ایجاد شده بود.

سرمربی تیم ملی گفت: من پیگیر کار بازیکنانم بودم و به نظرات آن‌ها اهمیت دادم و به پای صحبت هایشان نشستم و کمک کردم تا در آرامش باشند و همین موضوع باعث شد تا اتحاد و همدلی و اعتماد بین اعضای تیم شکل بگیرد و در نهایت شاهد موفقیت بسکتبال در بازی های مختلف بودیم.

او ادامه داد: من حتی یکی از بازیکنان تیم را به دلیل اینکه موارد انضباطی تیم را رعایت نمی‌کرد قبل از اعزام به رقابت‌ها جهانی از لیست تیم حذف کردم و نفری را جای او قرار دادم که خوشبختانه هم توانست در جهانی به موفقیت تیم کمک کند و عملکرد خوبی داشته باشد.

محرومیت یک بازیکن حاشیه ساز شد

دستیار عنوان کرد: بازیکنی که محروم شده بود، اظهار ندامت کرد و قرار شد در صورتی که نفر جایگزین او در جهانی عملکرد قابل قبولی نداشته باشد او به تیم برگردد. با وجود اینکه تیم در آلمان خیلی خوب بود و نفر جایگزین هم عملکرد خوبی داشت تغییری در ترکیب تیم ایجاد نکردم و همین موضوع حاشیه دیگری برای ما رقم زد.

هرگز نگاهی به پاداش ملی پوشان تیم نداشتم

او بیان کرد: بازیکنی که محروم شده بود اعلام کرد "که ورود به تیم ملی راحت است، اما به دلیل اینکه من با خواسته سرمربی مخالفت کردم حذف شدم چرا که خواسته بود من نیمی از پاداشم را به او بدهم، اما من موافقت نکردم و از تیم حذف شدم".  من این موضوع و این حرف را به شدت تکذیب می‌کنم و می گویم که هرگز نگاهی به پاداش ملی پوشان تیمم نداشتم و همیشه سعی کردم که برای حقوق آن‌ها نیز با مسئولان فدراسیون و کمیته صحبت کنم تا به موقع پرداخت شود.

ملی پوشان ماهی ۳ میلیون حقوق می‌گرفتند

سرمربی تیم ملی کشورمان گفت:ملی پوشان ما از لژیونر‌ها تا افرادی که در لیگ داخلی بازی می‌کنند از سوی کمیته ملی پارالمپیک ماهی ۳ میلیون تومان به عنوان حقوق دریافت کردند و حتی حقوق ماه مهر را پیش از اعزام به جاکارتا گرفتند تا تسویه مالی قبل از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا انجام شده باشد.

پاداش‌های پای سکو پرداخت شد

او در ادامه اظهار داشت:از بحث پاداش وزارت ورزش و جوانان اطلاعی ندارم، اما کمیته ملی پارالمپیک هم بعد از قهرمانی تیم به وعده خود عمل کرد و پاداش‌های پای سکو پرداخت شد و به تمام ملی پوشان نفری ۵ هزار دلار پاداش داد. البته همین رقم را به من و مبلغ ۳۰۰۰ دلار و هزار دلار را به ترتیب به کمک‌های اول و دوم من در کادر فنی به عنوان پاداش پرداخت کردند.

از کشور تایلند پیشنهاد دارم

دستیار عنوان کرد: در جلسه‌ای که با کمیته داشتیم در این باره صحبت نکردم، اما در حال حاضر تیم بسکتبال با ویلچر تایلند برای یکسال سرمربیگری این تیم به من پیشنهاد داده است و من برای بررسی بیشتر به این کشور سفر می‌کنم و به احتمال زیاد تا ابتدای سال ۲۰۲۰ با این تیم می‌مانم و اگر در ادامه برای پارالمپیک توکیو، مسئولان فدراسیون و کمیته به من اعلام کنند باز هم در خدمت تیم ملی خواهم بود.

ایران باید در رقابت‌های کسب سهمیه پارالمپیک توکیو شرکت کند

او ادامه داد: تیم ایران با توجه به تغییری که در قانون رقابت‌های جهانی ایجاد شد سهمیه پارالمپیک توکیو را ندارد و باید در سال ۲۰۱۹ در رقابت‌های کسب سهمیه شرکت کند و من یقین دارم که موفق به دریافت سهمیه توکیو خواهد شد، اما حضور من در این مسابقات همراه تیم ملی مشخص نیست و باید مسئولان فدراسیون و کمیته تصمیم گیری کنند و اگر تصمیم به حضور من در پارالمپیک بگیرند با افتخار تیم ایران را همراهی خواهم کرد.

رشته بسکتبال با ویلچر قابل پیش بینی نیست

دستیار بیان کرد: رشته بسکتبال با ویلچر قابل پیش بینی نیست و تضمینی وجود ندارد که باز هم بتوانیم تیم‌ها را شکست بدهیم. پیروزی تیم ایران علاوه بر این اتحاد و همدلی، نیاز به تجهیزات و ویلچر‌های مناسب دارد. ما با ویلچر‌هایی که برای پارالمپیک ریو تهیه شده بود در تمام مسابقات شرکت کردیم و در هر بازی ما با نگرانی زیاد وارد شدیم چرا که ویلچر‌ها به دلیل اینکه دچار شکستگی هستند و با توجه به تغییر در قیمت ارز تهیه وسایل جانبی هم برای ما با مشکل همراه شد.

کمیته ملی پارالمپیک قول تهیه ویلچر‌های جدید را داده است

سرمربی تیم ملی در پایان گفت: کمیته ملی پارالمپیک قول داده است تا برای رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو تجهیزات و ویلچر‌های جدیدی را برای تیم تهیه کند و من امیدوارم که این اتفاق رخ دهد تا تیم با آرامش وارد بازی شود و نگرانی از بابت ویلچر نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید:

صمیمی: ورزش، سکویی برای توانمند سازی معلولین است/ به دنبال میزبانی مسابقات بین المللی در وزنه برداری هستیم

پیشنهاد تابعیت آمریکا را نخوانده ردکردم/ کیلویی مدال نگرفتم/ منتقدانم 15 کیلومتر در هفته هم راه نمی‌روند/ خواستگار زیاد دارم، قصد ازدواج ندارم

آسیا نوردی و صید طلا به سبک پارا از راه جاکارتا

رکوردشکنی در بازی‌هایی پاراآسیایی به سبک ورزشکاران ایران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار